וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו הבדיקות הרפואיות שיעברו החטופים עם חזרתם לארץ

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 18:08

עם הצפי להגעת החטופים הראשונים, החלו במשרד הבריאות להתכונן למגוון התרחישים האפשרים. החטופים צפויים להתקבל במתחמים סגורים בבתי חולים שנבחרו מראש, שם יפגשו אך ורק בני משפחה וצוות רפואי. החטופים יפגשו עם רופא מומחה רלוונטי, ויחזרו לסביבה נוחה מהר ככל האפשר

בווידאו: מיזם להחזרת החטופים משבי חמאס לישראל בקריית אונו/צילום: עמותת "כלל ישראל ביחד ננצח"

אחרי קרוב ל-50 יום, מחר (שישי) בשעה 16:00 צפויים להגיע החטופים הראשונים בעסקת החטופים. משרד החוץ הקטארי הודיע כי 13 חטופים ישוחררו מחר, אך במערכת הבריאות כבר מתכוננים למגוון תרחישים בריאותיים עימם יגיעו החטופים.

על פי הנוהל שהוציא משרד הבריאות, הטיפול בחטופים יהיה במתחמים נפרדים, בשישה בתי החולים שנבחרו - בית החולים סורוקה בבאר שבע יקבל את החולים שזקוקים למענה טיפולי דחוף ומיידי, בין היתר ניתוחים. לבית החולים שניידר בפתח תקווה יגיעו רוב הילדים. שניידר ישתפו פעולה עם בית החולים הסמוך, בילינסון, כדי לתת מענה למבוגרים שיגיעו איתם במטרה שלא להפריד בניהם. אל בית החולים וולפסון יגיעו מטופלים עם חשד לפגיעה מינית. שלושת המרכזים האחרים הם אסף הרופא, שיבא ואיכילוב.

בית חולים סורוקה בבאר שבע, 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
מתחמים נפרדים בבתי חולים ברחבי הארץ. בית החולים סורוקה בבאר שבע/ראובן קסטרו

במסמך נמסר כי אותם מתחמים יהיו חסומים להגעתם של מבקרים עובדים מערכת הבריאות, זאת פרט למשפחות החטופים, גורמי ביטחון המלווים את הגעתם וגורמי הרפואה המטפלים בהם. "יש לצמצם ככל הניתן את מספר השוהים במתחם, ובמידת האפשר לשבץ נשים בעדיפות ראשונה", נכתב במסמך.

מיד עם הגעתם של החטופים לבתי החולים, תתבצע בהם בדיקה ראשונית לשלילת מצב רפואי המחייב התערבות מידית. בדיקה זו תתבצע ככל הניתן בליווי לפחות אחד מבני משפחה, או אדם אחר מטעם הנבדק. השבות והשבים יבדקו על ידי אחות ורופא מומחה ברפואה דחופה. במקרה של ילדים מדובר יהיה ברופא מומחה ברפואה דחופה לילדים, ובמקרה של נשים תהיה עדיפות לרופאה ואחות.

זמן מה לאחר המפגש עם המשפחה, תתבצע בבית החולים בדיקה משלימה לשבות ולשבים. בדיקה זו תעשה בתיאום עם גורמי הביטחון המלווים ותבוצע בה השלמת בירור רפואי בהתאם לממצאים הראשוניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אדם חולה במיטה. Shutterstock, עיבוד תמונה
יעברו בדיקה ראשונית לשלילת מצב רפואי המחייב התערבות מידית/עיבוד תמונה, Shutterstock

במשרד הבריאות הנחו את בתי החולים גם לגבי חשדות פגיעות מיניות או עינויים בתקופת השהות בשבי. על פי הנוהל, יש לבצע בירור עדין ומותאם למצב הרפואי של החטוף או החטופה, ולהימנע מתשאול אגרסיבי. כמו כן, יש לאפשר לנבדק בחירה ושליטה לגבי השיחה ומידת השיתוף. "הבירור צריך להיעשות בפרטיות המרבית המתאפשרת", נמסר במסמך, "חשוב לתת לשבים והשבות שליטה מלאה בתהליך ולפעול רק בהתאם לרצונם".

לכל התהליך, נמסר, תתלווה עובדת סוציאלית של בית החולים, כשהיא נוכחת במהלך הטיפול ותנהל שיחה עם השבים, המשפחה, ומלווים נוספים כדי להתרשם מעוצמת המצוקה הנפשית. במידת הצורך תמליץ העובדת הסוציאלית על על התערבות נפשית נוספת של פסיכיאטר או פסיכולוג. עוד ביקש משרד הבריאות מבתי החולים לפעול לחזרה מהירה כמה שיותר של החטופים לסביבה בטוחה ונוחה, ולהעברת התיק הרפואי אל קופות החולים הרלוונטיות.

הפגנת משפחות חטופים ונעדרים, הקריה, 21 בנובמבר 2023. ניב אהרונסון
הפגנת משפחות החטופים/ניב אהרונסון

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הדגיש כי החיילים שיקבלו את פני החטופים יהיו גם הם רופאים וגם אנשי בריאות הנפש. "תהיה העברה מקל מסודרת מהצבא אלינו, ברגע שהם מגיעים אלינו הם יפגשו רק צוות רפואי ומשפחה. אם הם יבקשו להיפגש עם עוד אז נאפשר זאת", מסר.

ד"ר הגר מזרחי הסבירה כי במשרד למדו לקחים משחרורה של יוכבד ליפשיץ: "הבנו שצריך להביא לבית החולים עוד דברים כדי שהיציאה מבית החולים והשהות בו יהיו מטיבים. בין היתר - ספר, בגדים ונעלים שיהיו לחטופים שמגיעים אחרי חודש וחצי בלי כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully