וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה ראשונה או מנהיג הימין הקיצוני? הולנד בוחרת מנהיג חדש אחרי 13 שנה

ראש הממשלה הוותיק רוטה פרש, והיורשת שלו דילן יסילגוז - ילידת טורקיה הרוצה לבלום את ההגירה - עשויה לעשות היסטוריה. חירט וילדרס, שמיתן חלק מעמדותיו נגד מוסלמים, התחזק בסקרים אך יתקשה להרכיב קואליציה ובשמאל עומד מולם הנציב האירופי לשעבר. "הכול יכול לקרות"

מנהיגת המפלגה השמרנית דילן יסילגוז מצביעה בקלפי באמסטרדם, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
הגיעה להולנד כמהגרת - ורוצה להגביל את ההגירה. יסילגוז מצביעה בקלפי באמסטרדם, היום/רויטרס

אזרחי הולנד מצביעים היום (רביעי) בבחירות בלתי צפויות, שבסיומן יחל עידן פוליטי חדש לאחר 13 שנות כהונתו של ראש הממשלה היוצא מארק רוטה. הסקרים שפורסמו ערב הבחירות הצביעו על קרב צמוד, כשכל אחד מארבעת המועמדים לתפקיד - כולל מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס - נמצא במרחק נגיעה מהנהגת הכלכלה החמישית בגודלה באיחוד האירופי.

לבחירות יהיו השלכות רבות על אירופה ומחוצה לה. הולנד נוטה להיות בעלת משקל רב יותר מגודלה האמיתי בזירה האירופית והעולמית, והיא הייתה אחת התומכות המרכזיות באוקראינה ובמשמעת הפיסקלית של גוש האירו. לפי הסקרים, שיעור גדול מאוד של מצביעים התלבטו במי לבחור עד הרגע האחרון, כך שחיזוי התוצאות קשה עוד יותר.

"מבחינתי זו מערכת בחירות קצת שונה כי כל אחד יכול לנצח. בסופו של דבר זה הסתכם בשני מועמדים. זרקתי מטבע ובחרתי אחד", אמר וינסנט ספייקר, מנהל בקרת איכות בן 54 לסוכנות הידיעות הצרפתית לאחר הצבעתו.

הסוגיות המרכזיות בקמפיין היו בלימת ההגירה, פתרון מצוקת דיור הפוגעת במיוחד בצעירים ומשבר יוקר המחיה. מנגד, המלחמה בעזה ושינויי האקלים היו נושאים שוליים יותר. כל מפלגה שתזכה במירב הקולות, תעמוד בפני מאבק ממושך להקמת קואליציה, בתהליך שככל הנראה יימשך גם לתוך השנה הבאה. ממשלתו האחרונה של רוטה הוקמה כעבור 271 ימים של משא ומתן קואליציוני.

מנהיג מפלגת החירות חירט וילדרס אחרי שהצביע בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
מבטיח שהוא ימשול "עבור כל העם ההולנדי". וילדרס אחרי שהצביע בהאג, היום/רויטרס

ראש הממשלה הבא עשוי להיות אישה, לראשונה בהיסטוריה של הולנד. דילן יסילגוז, מנהיגת מפלגת הימין-מרכז VVD והיורשת של רוטה, מקווה לזכות במשרה הרמה לאחר קריירה מטאורית. המנהיגה הכריזמטית בת ה-46, ילידת טורקיה, נקטה קו נוקשה בנושא ההגירה והתחייבה להוריד את מספר הפליטים בהולנד. רבים ראו בכך מהלך אירוני מאחר שהיא עצמה הגיעה להולנד כנערה צעירה בעקבות אביה מבקש המקלט.

יסילגוז, פוליטיקאית חרוצה המככבת באינסטגרם, אינה מתמקדת בהעובדה שהיא תוכל לעשות היסטוריה כאישה הראשונה שעומדת בראשות ממשלת הולנד. ואולם, היא אמרה בעצרת שנערכה לאחרונה כי "הגיע הזמן".

היא הפתיעה רבים כשהביעה נכונות לצרף את חירט וילדרס, הידוע בעמדותיו נגד מוסלמים, לקואליציה בראשותה, בניגוד מוחלט לחרם שהטיל עליו רוטה. ואולם, וילדרס מיתן לאחרונה כמה מדעותיו הנוקשות יותר, ואף אמר כי יש "בעיות גדולות יותר" מאשר צמצום מספר מבקשי המקלט. מנהיג מפלגת החירות הוסיף כי הוא יכול לשים כמה מעמדותיו האנטי-אסלאמיות "במקפיא".

כראש ממשלה, התעקש וילדרס במהלך עימות שהתקיים ערב הבחירות, הוא ימשול "עבור כל העם ההולנדי". מפלגתו נהנתה ממומנטום בימים האחרונים של הקמפיין עם זינוק גדול בסקרים, וככל הנראה יהיה לו חלק משמעותי לאחר הבחירות.

ניצחון של וילדרס יהיה בבחינת רעידת אדמה פוליטית שתורגש מעבר להולנד, אך לא ברור מי יסכים להצטרף לקואליציה בראשותו.

ליון קלוזמן, פנסיונרית בת 75, אמרה כי היא הצביעה לווילדרס בתקווה שהוא "יעצור את שטף מבקשי המקלט". "אין לנו כסף, זמן או מקום (למבקשי מקלט), ואנחנו צריכים לדאוג לאנשים שלנו", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

הצבעה בבחירות לפרלמנט בקלפי בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
שום מפלגה לא צפויה לקבל יותר מ-20% מהקולות. הצבעה בקלפי בהאג, היום/רויטרס

דמות בולטת נוספת היא פיטר אומציגט, חבר פרלמנט וחושף שחיתויות, שהקים מפלגה חדשה לפני הבחירות, האמנה החברתית החדשה. הוא כונה "פיטר הקדוש" ונחשב בעיני רבים למעין משיח בשל מסע הצלב שלו לניקוי הפוליטיקה ההולנדית משחיתות.

בשלב מסוים, הוא נראה כמועמד המוביל להיות ראש הממשלה הבא, אך הסקרים הראו שהתמיכה בו צנחה בימים האחרונים של הקמפיין. זאת בין היתר בשל חוסר הוודאות לגבי עצם רצונו במשרה הבכירה ביותר.

בעוד שיסילגוס, אומציגט ווילדרס נמצאים כולם בצד הימני של המפה, נשיא הנציבות האירופית לשעבר פרנס טימרמנס מקווה לבנות חומה שמאלית כדי לעצור בעדם.

אדריכל "הגרין דיל" של האיחוד האירופי, טימרמנס בן ה-62 מביא לקמפיין ניסיון, עשייה בתחום משבר האקלים וזוג ידיים בטוחות. הוא זכה בעצמו לזינוק בתמיכה בו בימים האחרונים, ופרשנים אמרו כי מצביעי שמאל התאגדו יחד עם מפלגתו הירוקה והלייבור כדי למנוע את הקמתה של קואליציית ימין.

הקלפיות ייסגרו בשעה 21:00 ואחריהן יפורסמו מדגמים ראשונים כשאף מפלגה לא צפויה לקבל יותר מ-20% מהקולות. בדרך כלל, שיעור ההצבעה בהולנד הוא גבוה יחסית, עם יותר מ-70%.

"כל מי שיודע מי ינצח בבחירות האלה משקר בבירור", הדגישה הפרשנית הפוליטית ג'וליה ווטרס לסוכנות הידיעות הצרפתית. "הכל עדיין יכול לקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully