וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מחריפה את התגובה: 8 הרוגים בתקיפות נגד המיליציות בעיראק

עודכן לאחרונה: 22.11.2023 / 15:17

אחרי עשרות התקפות נגד כוחותיו באזור, העלה הצבא האמריקני הילוך בתקיפות נגד הארגונים החמושים הנתמכים על ידי איראן. התקיפות האחרונות כוונו נגד גדודי חיזבאללה, שאיימו להרחיב את התקיפות שלהם. ראש הממשלה, ששליטתו על המיליצות מוגבלת, גינה: "הסלמה מסוכנת"

ארצות הברית תקפה הלילה יעדים של מיליציה שיעית פרו-איראנית מדרום לבגדאד, בתגובה להתקפות הבלתי-פוסקות על כוחותיה במדינה ובסוריה השנה. זו הייתה תקיפה אמריקנית שנייה בתוך יממה על אדמת עיראק, אחרי שעד כה התמקדו התגובות בסוריה, והיא מהווה החרפה בתגובה האמריקנית לפעולות נגדה באזור שהחלו אחרי פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר.

גדודי חיזבאללה, מהמיליציות השיעיות החזקות בעיראק, אמרו כי שמונה מאנשיהם נהרגו בתקיפות והם איימו בהחרפת הפעולות נגד הכוחות האמריקניים. גורם בפנטגון אמר כי התקיפה האחרונה השמידה מרכז מבצעים ומרכז פיקוד ושליטה ליד אל-אנבר וג'ורוף א-שאחר, אזור הנחשב למעוז של גדודי חיזבאללה. הארגון הוא זה שמחזיק בחוקרת הישראלית אליזבט צורקוב, שנחטפה מוקדם יותר השנה.

ארצות הברית נמנעה עד כה מלפעול בשטח עיראק, אף שהמיליציות שבה הן אלו שקיבלו אחריות על ההתקפות גם על כוחותיה בסוריה. זאת לאור החולשה של הממשלה המרכזית בבגדאד, הנשענת על תמיכתן של המפלגות המייצגות את המיליציות השיעיות.

בנוסף לכך, וושינגטון קיוותה להימנע מהסלמה העלולה להרחיב את המלחמה ברצועת עזה למזרח התיכון. ואולם, בארצות הברית נשמעה ביקורת על מדיניותו של הנשיא ג'ו ביידן כלפי אותן תקיפות - יותר מ-60 - של מיליציות פרו-איראניות.

חייל אמריקני בבסיס באזור מוסול במהלך מבצע נגד דאעש במוסול, עיראק, 18 באוקטובר 2016. רויטרס
חייל אמריקני בבסיס באזור מוסול במהלך מבצע נגד דאעש במוסול, עיראק, 18 באוקטובר 2016/רויטרס

שליטתו של ראש הממשלה העיראקי, מוחמד שיעה א-סודאני, על המיליציות היא מוגבלת למדי והוא מנסה לאזן בין היחסים הטובים של בגדאד עם איראן לבין אלו עם ארצות הברית. ממשלתו גינתה את התקיפות האמריקניות כ"הסלמה מסוכנת" משום שלטענתה הן לא נעשו בתיאום עמה - אך גם את אלו של המיליציות.

לדברי ממשלת עיראק, זאת "הפרה ברורה של הריבונות וניסיון לשבש את היציבות הביטחונית הפנימית", בעודה מציינת שהתקפות של ארגונים חמושים מנוגדות לאינטרס הלאומי של עיראק. ממשלת עיראק הוסיפה כי התקיפות הן הפרה של תפקידם המייעץ של הכוחות הבינלאומיים בעיראק הנאבקים בשרידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

גדודי חיזבאללה הם חלק מכוחות הגיוס העממי, ארגון גג של קבוצות חמושות, רובן שיעיות, שהוקם ב-2014 כדי להילחם בדאעש שהיה אז בשיא כוחו. כוחות הגיוס העממי הוכרו כגוף ביטחוני רשמי בתום המלחמה בדאעש, אך הם ממשיכים לפעול באופן עצמאי מהממשלה לעתים קרובות ומתנגדיהם מתארים אותם כעושי דברים של איראן. טהראן טוענת כי המיליציות אינן כפופות לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully