וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני 7 באוקטובר נחשפים: עשרות קטועי גפיים, מאות נכנסו לשיקום

עודכן לאחרונה: 21.11.2023 / 15:02

במשרד הבריאות מתמודדים בימים אלה עם 200 אזרחים שנמצאים בשיקום, כשמתוכם 30 קטועי גפיים. "מגיעים אלינו אנשים שפתאום חווים פגיעה ניכרת בתפקוד, וזה דבר שמאוד קשה לקבל", אמרו באגף השיקום. "רוב הפצועים במצב בינוני כי הרוב מתו"

בווידאו: חילוץ פצועים על ידי יחידת 669 בעומק רצועת עזה/צילום: דו"צ

במהלך אירועי השביעי באוקטובר נפצעו אזרחים רבים, בין במסיבה בנובה ובין ביישובי העוטף וערי הדרום פונו לבתי החולים אלפי פצועים בכל דרגות החומרה. לוואלה נודע כי על פי נתוני משרד הבריאות, ישנם 200 מטופלים בשיקום, מתוכם 30 קטועי גפיים. מדובר במטופלים אזרחיים בלבד, כשלחיילים יש שיקום נפרד.

מספר המטופלים הגדול הזכאי לשיקום מגיע בנוסף לעומס הגדול שיש על האגף כולו. על פי דו"ח משרד הבריאות שהתפרסם לאחרונה, בישראל יש 60 אחוזים בלבד מכמות מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות המפותחות (OECD). בסוף שנת 2022, שיעור מיטות השיקום עמד על 0.3 מיטות בלבד לאלף איש, לעומת ממוצע של 0.5 ל-1,000 איש במדינות המפותחות.

ד"ר ירון סחר, מנהל האגף לשיקום במשרד הבריאות, מסביר שרבים מהפצועים שהוגדרו במצב קשה מאוד, לאחר קטיעת איברים, לא שרדו: "אנחנו מתמודדים עם מספר גדול מאוד של פגועים שצריכים שיקום, אבל מערכת הבריאות תוכל לעמוד בזה ולתת לכולם את הטיפול המיטבי ביותר. לצערי הרבה לא שרדו, אז רוב המטופלים שלנו מוגדרים בינוניים. ההיבט של שיקום לא מסתכם רק בפיזיותרפיה או אורתופדיה. במצבים כאלו אנחנו רואים הרבה פגיעות ראש, שיכול להשפיע על דיבור, הרגלים אישיותיים ואפילו בעיות בתזונה ואכילה. אנחנו מלווים אותם גם עם תזונאיות, קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק וכמובן גם ההיבט הנפשי".

"שיקום זה תהליך ארוך מאוד שכל אחד חווה אותו אחרת, יכול להיות גבר מבוגר שקטוע גפיים שיכול להשתקם טוב יותר ומבחור צעיר, זה יכול להיות גם הפוך. המטרה שלנו בסוף השיקום להחזיר אותם לתפקוד הגבוה ביותר שהם יוכלו כדי שיצליחו לעבוד ולכלל את עצמם, גם אם יקבלו קצבה לכל החיים", מסכם ד"ר סחר.

ברוך כהן, הרבש"ץ של קיבוץ מגן, עם הפיזיותרפיסטית עדי גונן. עודד קירמה, אתר רשמי
"צריך להשלים עם מה שיש"/אתר רשמי, עודד קירמה

ברוך כהן, הרבש"ץ של קיבוץ מגן, בן 72 , חטף טיל RPG לתוך הרכב שלו ורגלו נקטעה במקום: "באותו הרגע דאגתי שמישהו יבוא אלי מהלוחמים שלי וישים לי חסם עורקים ויפנו אותי לבית חולים. חוויתי הרבה מלחמות וזו המציאות שלי ואני יודע להתמודד איתה. כבר בשטח הבנתי שנקטעה לי הרגל והשלמתי עם זה די מהר. אני יודע שלאחרים יש תקופת אבל ארוכה וצריך לדבר על הדברים האלו כדי להתחיל את השיקום. היום קיבלתי את האישור לתותבת, ובעצם היום מתחיל השיקום שלי. אבל בכל התקופה הזו יש תחושה של מישהו שחבק אותך בחוץ".

לברוך יש מסר לפצועים הנוספים שגם איבדו את האיברים שלהם: "צריך להשלים עם מה שיש, צריך תמיכה נכונה מהשפחה ואולי איש טיפול שיכוון אותו. אני מקווה שבסוף הם יבינו שזה לא סוף העולם, זה רק פרק חדש".

ד"ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין אמר כי למרכז הגיעו עד כה עשרות מנפגעי השבת השחורה ומלחמת חרבות ברזל. "אנו ערוכים לקלוט עוד ככל שיידרש", הוא מסביר, "רוב הנפגעים סובלים מפגיעות בגפיים העליונות והתחתונות וחלקם אף קטועי גפיים כתוצאה מירי ורסיסים. מגיעים אלינו אנשים שפתאום חווים פגיעה ניכרת בתפקוד וזה דבר שמאוד קשה לקבל. הם צריכים להתמודד עם מגבלות שלא הכירו קודם. הצוותים הרב-מקצועיים שלנו עושים הכל כדי לתת להם טיפול שיקומי מיטבי, תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות עם דגש על ליווי רגשי שמספק להם תמיכה, עידוד, מוטיבציה ותקווה בתהליך שהם עוברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully