וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיח להעביר את השגרירות ושוקל להתגייר: החבר החדש של ישראל בארגנטינה

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 20:38

חאבייר מיליי הודיע כי יגיע לארץ לביקור עוד לפני השבעתו בחודש הבא, כחלק ממדיניות החוץ החדשה שהוא מגבש: חיזוק היחסים עם ארה"ב וישראל, והתרחקות מרוסיה וסין. הכלכלן הליברטריאן רואה בחמאס ארגון טרור, וסיפר שהוא מתכנן להתגייר בתום הקריירה הפוליטית שלו

נשיא ארגנטינה הנבחר חאבייר מיליי מתכנן לשנות את מדיניות החוץ של ארצו מהקצה, ולשים במרכזה את היחסים עם ארצות הברית - וגם עם ישראל. המועמד הליברטריאני, שרשם הלילה ניצחון סוחף בבחירות על פניו של מועמד מפלגת השלטון הפרוניסטית, הודיע שעות לאחר מכן כי הוא מתכנן לבקר בשתי המדינות האלו עוד לפני השבעתו בחודש הבא.

מיליי הבטיח שהוא יתרחק מרוסיה ומסין, שבאופן מסורתי היו בעלות בריתה של בואנוס איירס, ותומך באוקראינה הנאבקת בפלישה הרוסית. לא ברור מה יעלה בגורל החלטת הממשל היוצא להצטרף לגוש המדינות BRICS, הנתפס כמעין משקל נגד לדומיננטיות הכלכלית של ארצות הברית.

הוא מעריץ מושבע של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, מה שזיכה אותו בכינוי "טראמפ של ארגנטינה", והאחרון אף היה בין הראשונים לברך אותו על ניצחונו. השניים עשויים לעבוד יחד אם טראמפ ישוב לבית הלבן בינואר 2025.

המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי מחזיק בדגל ישראל במהלך עצרת בחירות בבואנוס איירס, ארגנטינה 16 באוקטובר 2023. רויטרס
המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי מחזיק בדגל ישראל במהלך עצרת בחירות בבואנוס איירס, ארגנטינה 16 באוקטובר 2023/רויטרס

לצד מעיל העור והמסור החשמלי שעמם נהג מיליי להופיע בעצרות הפוליטיות שקדמו לבחירות, הפרשן לשעבר גם נופף בכמה מהן בדגל ישראל. הוא הביע את תמיכתו בזכותה להגן על עצמה אחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו ונחטפו מספר לא מבוטל של ישראלים בעלי אזרחות ארגנטינית.

הוא אף קרא לממשל להכניס את חמאס לרשימת ארגוני הטרור. ממשלו של הנשיא היוצא אלברטו פרננדס אמנם קרא לשחרור החטופים, אך גם גינה את התקיפות של ישראל ברצועת עזה.

בריאיון שהעניק לטיימס אוף ישראל לפני הסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות, חזר מיליי, מרצה לכלכלה לשעבר, על הבטחתו להעביר את שגרירות ארצו בישראל לירושלים חרף הזעם הבינלאומי הצפוי ממהלך זה.

"לא אכפת לי אם מנהיגי העולם יבקרו אותי. אני באמת מאמין שזה הדבר הנכון לעשות", אמר מיליי בן ה-53, שסיפר כי הוא "מעריץ את התרבות ואת העם בישראל", לאור מה שהוא מתאר כ"שילוב בין העולם הרוחני לעולם האמיתי".

המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי אוחז במסור חשמלי בעצרת בחירות בבואנוס איירס, 25 בספטמבר 2023. רויטרס
המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי אוחז במסור חשמלי בעצרת בחירות בבואנוס איירס, 25 בספטמבר 2023/רויטרס

מיליי, שיריביו מתארים בתור סכנה לדמוקרטיה בשל אהדתו לדיקטטורה הצבאית הימנית שהנהיגה את ארגנטינה בשנות ה-70 וה-80, אף התחבר ליהדות דרך סטודנט שלו שעבר הכשרה להיות רב. הוא אף אמר בריאיון לטיימס אוף ישראל שהוא עשוי להתגייר לאחר תום הקריירה הפוליטית שלו.

מיליי, בן למשפחה ממוצא איטלקי, מתכנן שינויים רדיקליים בכלכלת ארצו המפורקת כדוגמת פירוק הבנק המרכזי והחלפת הפסו בדולר, בנוסף לסגירת משרדים ממשלתיים כמו החינוך, הרווחה, הבריאות והסביבה. הוא מתנגד להפלות, מכחיש את משבר האקלים ותומך באישור סחר באיברים.

בנעוריו הוא היה שוער בקבוצת צ'קריטה, אך סיפר כי ויתר על קריירת הכדורגל שלו לטובת לימודי כלכלה בעקבות השפל הכלכלי של 1989.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully