וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל התופת: מבקר המדינה נגד עורכי דין שמנסים להחתים פצועי צה"ל על שכר טרחה מנופח

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 21:14

לפי התופעה המדאיגה, עורכי דין פוקדים את בתי החולים במטרה להחתים פצועים לחוזים עבור מאבקם מול הוועדות הרפואיות - זאת מבלי שהתברר האם יש לאלו כל צורך בייצוג בשלב זה. מקור במשרד הביטחון: "הם מסתובבים בין מיטות הפצועים, חלקם מצוידים בשקית ממתקים"

בווידאו: יאיר ויזנר לוחם כיתת כוננות שנפצע קשה בקרב בקיבוץ/--

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע אמש (ראשון) על תופעה מדאיגה שהתפתחה בצל המלחמה, לפיה עורכי דין מנסים לנצל את המצב ולהחתים חיילים פצועי מלחמה על שכר טרחה מנופח. זאת, תוך הבטחה לייצגם מול הועדות הרפואיות של צה"ל, וכשטרם התברר האם לאותם פצועים יש כל צורך בייצוג משפטי בשלב הזה.

המבקר לא הסתפק בהתרעה ופנה לשרי המשפטים, הביטחון, האוצר והעבודה בדרישה לפעול ללא דיחוי להסדרת מגבלה על גובה שכר טרחת עורכי דין המייצגים פצועי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. זאת, בין היתר בהמשך לפניה שקיבל בעניין נחיצות הסדרת הנושא ממשרד הביטחון.

בעקבות הדברים, פנתה וואלה! לאגף השיקום במשרד הביטחון, שם נחשפו אנשי המשרד לתופעה. לפי מקור במשרד, עורכי דין נצפו "מסתובבים במיטות בין הפצועים, כשחלק אף הגיעו מצוידים בשקית ממתקים".

לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש ולוחמי צה"ל אשר נפצעו הבוקר בגזרת ג'נין מאושפזים בבי"ח רמב"ם 19 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש ולוחמי צה"ל אשר נפצעו הבוקר בגזרת ג'נין מאושפזים בבי"ח רמב"ם 19 ביוני 2023/אתר רשמי, ללא

"זה לא משהו חדש, זה קורה השכם וערב ובמיוחד במלחמות", אמר לוואלה! יו"ר העמותה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב. "מול ביטוח לאומי יש תקרה של שכר טרחה, אולי נכון לעשות את זה גם מול משרד הביטחון. כל מי שגובה שכר טרחה מנופח, במיוחד ברגע רגיש כזה, צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו. לא כדאי לחולה לחכות עד אחרי שיצא מבית החולים על מנת להילחם על מה שמגיע לו, אך חשוב שיפעל בשיקול דעת ויבדוק מה מציעים לו".

לשאלת וואלה! האם יש לחיילים הפצועים יש בכלל צורך בשלב הזה בייצוג משפטי של עורך דין, השיבו באגף השיקום של משרד הביטחון: "מרגע הפציעה האגף מעניק טיפול רפואי מלא, תמיכה נפשית לפצוע ולבני המשפחה ומענים כלכליים. כל הצרכים השיקומיים ניתנים ללא צורך בוועדות רפואיות וקביעת אחוזי נכות. גם כשהם עוברים מאשפוז לשיקום מגיעה להם תקופה של ארבעה חודשים בהם מוענקות להם זכויותיהם בחינם. בימים האחרונים, במשרד עלה הרצון להאריך את משך תקופת השיקום הקבועה בחוק לשנה שלמה, ובכל מקרה לחיילים הפצועים אין צורך בעו"ד בכלל, לכל הפחות במשך ארבעה חודשים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פינוי פצועים ממלחמת עזה, בית החולים בלינסון. 9 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
פינוי פצועים ממלחמת עזה, בית החולים בלינסון. 9 באוקטובר 2023/ראובן קסטרו

באיזה שלב, לחייל שנפצע, יש צורך בייצוג משפטי של עורך דין?

לאחר השחרור מבית החולים וסוף שלב השיקום, על הפצוע לעבור ועדות רפואיות במטרה לקבוע את מידת נכותו, אם קיימת. בשלב זה, מסתייעים בדרך כלל בעו"ד.

מה אומרים בבתי החולים?

בבית החולים תל השומר, כמו גם בהדסה עין כרם, טענו כי לא מכירים את התופעה. יצויין כי עקב עומס במבקרים, אין ביכולתם לאסור על כניסת עורכי דין שמגיעים במטרה להחתים פצועים על שכר טרחה מנופח.

מה המצב החוקי כיום?

בחוק הביטוח הלאומי ישנה הגבלה על שכר הטרחה שעו"ד יכול לגבות בעבור ייצוג מול הועדות הרפואיות, אולם לא קבועה כל הגבלה דומה בחוק נכי צה"ל.

מביטוח לאומי נמסר לוואלה! כי מוענק "סיוע משפטי חינמי למבקשים קצבה, ללא צורך בעזרת עורך דין שיגבה שכר טרחה בכלל. כלומר, יש תקרה לשכר טרחה, אך אין צורך לתת להם אפילו שקל מקצבתם".

לפני כשלושה חודשים, עברה בקריאה טרומית הצעת חוק מטעם המחנה הממלכתי בעניין הגבלת שכר טרחה עבור פצועי צה"ל שצריכים לעבור ועדות רפואיות. ההצעה התבססה על הצעות חוק דומות שהוגשו בעבר, אולם לא קודמו, ואילו גם הצעה לא קודמה - בשל החלטת ועדת השרים לחקיקה לתמוך בהצעת החוק בקריאה טרומית בלבד. זאת, משום שלאחר מכן, היא לא תקודם עד להכנת הצעת חוק ממשלתית בנושא הרחבת הסיוע המשפטי.

מה אומרים בוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין?

"ועדת האתיקה תראה בחומרה רבה מקרים בהם נעשות פניות יזומות אל נפגעים מצד עורכי דין", אמר לוואלה! עורך דין ערן גולן, יו"ר ועדת האתיקה במחוז תל אביב וחבר המועצה הארצית. "חומרה יתרה תהיה לפניות יזומות הנערכות בין כותלי בתי חולים. ראוי שתוסדר הסוגיה העקרונית של גובה שכר הטרחה במקרים בהם נפגעים נאלצים להיעזר בשירותי עורכי דין לצורך מימוש זכויותיהם, כאשר יש ללמוד מענפים אחרים, כגון נזיקין ותאונות דרכים, בהם בעיקר שכר הטרחה אינו נושא הלקוח - אלא חברת הביטוח. במילים אחרות - על המדינה לשאת בעלות שכר הטרחה של הנפגעים, כמקובל בענפים שונים".

עו"ד עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, מסר: "במסגרת רפורמת 'נפש אחת', סיכם ארגון נכי צה"ל עם משרדי הביטחון ומשרד המשפטים על הקמת מחלקה לסיוע משפטי לפצועי צה"ל וכוחות הביטחון. על רקע אלפי הפצועים הפוקדים את בתי החולים מאז פרוץ המלחמה, בכוונתנו לפנות לשר המשפטים על מנת שיזרז את הליך הקמת האגף. אנו מוקיעים את התופעה של עורכי דין אשר מנצלים את מצבם של הפצועים כדי לגבות שכר טרחה גבוה על גביהם. גיבורי ישראל לא צריכים לשלם מכיסם על ייעוץ משפטי על מנת לקבל הכרה על פציעתם למען שמירת המדינה ואזרחיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully