וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינוואר שאף לערער את יציבות ישראל ובדרכו הוא שחקן רציונלי. אל תעשו לו הנחות

ניר זמיר

20.11.2023 / 11:50

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, הוא רוצח אכזר ובן מוות. עם זאת הגדרתו כלא רציונלי אינה נכונה ומקלה איתו שכן היא מורידה ממנו את מידת אחריותו למעשיו. הרציונל של סינואר הוא לא רציונל ישראלי או מערבי, אך יש לו מערך אינטרסים והוא פועל רוב הזמן למקסם אותם

גלנט: נגיע אל סינוואר ונחסל אותו, בסוף המלחמה לא יהיה חמאס בעזה/לעמ

לחלקנו אולי לא קל לקבל זאת אבל מאז ומתמיד הכירו כל נערה ונער ישראלים את המושגים מחבל וטרור. כל הורה היה רוצה לגדל את ילדיו במציאות אחרת, יש שיגידו שפויה יותר, מציאות שבה ילדים גדלים על אמון וביטחון בסיסיים בשכניהם לגבול, אבל זהו חלק בלתי נפרד מחיינו במרחב הזה ומוטב שנכיר בו. כך היה, כך הווה, ואני מאלו שגורסים שכך יהיה גם בעתיד. נחיה תמיד על חרבנו ורצוי שתהיה מושחזת היטב, אחוזה ביד נחושה ומוכוונת על ידי מח נועז ויוזם.

טרור הוא מאבק אלים המופנה כלפי אזרחים על מנת לקדם מטרות פוליטיות. טרור הוא ביטוי לטיני, בעברית משמעותו הטלת פחד ואימה. ייתכן ונוח לנו לעשות שימוש במילה זרה ומנוכרת לעברית כדי להרחיק את מלוא משמעותה מנפשנו ובכך אולי לגונן עליה במעט כי קשה עד מאד לקבל את שבריריות קיומנו.

מציאת אמצעי לחימה על ידי לוחמי יחידת דובדבן. דובר צה"ל
אמצעי לחימה של מחבלי חמאס/דובר צה"ל

מאז ראשוני הפדאיון ועד השבת השחורה ב-7 באוקטובר לבשה ופשטה האימה צורות שונות ומגוונות. לעיתים היא הייתה סכין ביד מחבל, לעיתים היא באה בדמות ירי ומטעני החבלה ולעיתים הופיעה בפיגועי מיקוח או פיגועי התאבדות או בירי תלול מסלול על בתי אזרחים.

על אף מופעיה השונים על ציר ההיסטוריה, לאימה יש תכלית והיא אמצעי ולא מטרה בידי מי שנוקט בה. תכליתה היא שינוי מדיניות עד כדי הפלת משטר. מכוויני האימה ומשלחי המחבלים, שהם סוכני האימה, שואפים לפגוע באמון שבין האזרחים למשטר שלהם וזהו בראייתם מבחן הצלחתם. "פיגוע מוצלח" הוא פיגוע שמערער את אמונת האזרחים שהמשטר שלהם ומוסדותיו מסוגלים לספק להם את המוצר הבסיסי ביותר - ביטחון פיזי ליקיריהם ולהם בגבולות מדינתם שאמורה להיות מבצרם.

בשבת הארורה הרחיב מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, את גבולות האימה אותם הכרנו מאז קום המדינה. הוא הרחיב אותם במימדיה ובאופן ביטויה - מעולם לא ידענו אזרחים הרוגים וחטופים במספרים שכאלו, מעולם לא חווינו חטיפות של ישראלים מביתם בישראל לארץ זרה ועוינת, ומעולם לא חווינו מעשי אלימות מינית מזעזעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator
מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. אתר רשמי, מערכת וואלה
סינוואר/מערכת וואלה, אתר רשמי

שחקן רציונלי הוא שחקן ששואף למקסם את התועלת שלו, כזה שבוחן את המציאות, לוקח בחשבון את הפעולות האפשריות ובוחר ברצף הפעולות שלהערכתו יביא לו את התוצאה הטובה ביותר עבורו. במובן הזה סינוואר הוא שחקן רציונלי. בהנחה ואחד האינטרסים שלו הוא לערער את יציבות ישראל יריבתו ומכאן לפגוע בתפקודה על ידי שבירת האמון שבין הישראלים להנהגתם, הרי שפעולת השבת השחורה כוונה בדיוק לתכלית זו.

סינוואר הוא רוצח אכזר ובן מוות. עם זאת הגדרתו כלא רציונלי אינה נכונה ומקלה איתו שכן היא מורידה ממנו את מידת אחריותו למעשיו. הרציונל של סינואר הוא לא רציונל ישראלי או מערבי, אך יש לו מערך אינטרסים והוא פועל רוב הזמן למקסם אותם. לאימה הנוכחית יש שם, יש לה שיקול דעת, וככל שנצליח לפענח אותה נגביר את הסיכוי לנצח אותה ולהשתקם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השר בני גנץ, הצהרה לתקשורת, 18 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
כמיהה לאחדות/ראובן קסטרו

בנוסף, אם נסכים שהאימה שואפת לפורר את האמון שבין האזרחים למדינה ובכך לפגוע בכולנו, אחד המענים ההכרחיים והמיידיים הוא לנקוט בפעולות מהותיות לחיזוק האמון שנפגע. בתקופה כזו במיוחד אין מקום בחיינו לשחקנים שקיומם הפוליטי ניזון מדלק הקיטוב הפנימי. אחדות אמיתית היא תרופה לאימה והיא יכולה לצמוח רק על קרקע של אמון במנהיגות שמוכנה לעשות הכל למען האינטרס הציבורי הרחב.

ראש ממשלה לא נהנה מאמון רחב מאד של הציבור. אחת הנגזרות של מעשיהם הפוליטיים של ראש ממשלה וחלק משריו היא הגברת הקרע בעם ופגיעה בחוסן החברתי והלאומי. ראש ממשלה שכזה לא יוכל לאחות את התהום שפערה האימה בשביעי באוקטובר בין הישראלים להנהגתם.

הסקרים האחרונים לגבי התאמתו של בני גנץ לראשות הממשלה מבטאים את חוכמת ההמונים שכמהה למנהיגות מאחה ואת ההכרה שבלעדיה אנחנו משחקים לידי מכוויני האימה כסינוואר ונסראללה. ממשלה ישראלית רחבה בראשות מנהיגות ממלכתית שמקיאה מתוכה גורמים מקטבים ושיקולים סקטוריאלים היא המענה הנכון לאימה ויפה שעה אחת קודם.

ניר זמיר, בכיר לשעבר בשב"כ, הוא מחבר הספר "מים סמיכים מדם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully