וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום חדש מטהראן: איראן חשפה טיל חדש, שנועד להתגבר על מערכת החץ

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 8:12

בתצוגה של מערכות איראניות חדשות נחשף טיל היפרסוני שאמור לטוס במהירות של 15 מאך ולחדור דרך דיפוני בטון למטרות תת קרקעיות. בזכות רכיב מיוחד, הוא אמור להצליח להתגבר על מערכות הגנה אוויריות מתקדמות. עוד הוצג - כטמ"ם ענק מדגם "עזה" עם חימוש חדיש

בווידאו: תיעוד של אחד משיגורי מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה/משרד הביטחון

אחרי שישראל הצליחה ליירט מאז פרוץ המלחמה טילים בליסטיים מפיתוח איראני ששוגרו לעברה מתימן, חושפת טהראן את האיום הבא: טיל היפרסוני. מנהיג איראן עלי חמינאי נכח אתמול (ראשון) בתצוגה פומבית שהתקיימה במוזיאון כוחות האוויר, ההגנה האווירית והחלל של משמרות המהפכה.

במרכז התצוגה עמד הטיל הבליסטי "פתח 2", שנושא לחלל מדלג היפרסוני. מדובר ברכיב שנועד להתגבר על מערכות הגנה אווירית מתקדמות כמו החץ, באמצעות שילוב בין מהירות גבוהה ויכולת תמרון. טיל בליסטי רגיל משוגר לחלל במסלול חצי קשתי, ואז חודר לאטמוספירה במהירות גבוהה אך במסלול שאפשר לזהות ולתכנן את יירוט הראש הקרבי שלו כמעט מרגע השיגור.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בתערוכה האווירית. רויטרס
עלי חמינאי בתערוכה האווירית, 19 בנובמבר 2023/רויטרס

מדלג היפרסוני מתנהג באופן שונה. יש לו מבנה שמזכיר יותר מטוס רקטי, לעתים הוא מצויד במנוע משלו ולעתים ממשיך במהירות שהעניק לו המשגר שנשא אותו, והוא מסוגל לתמרן לאחר שהוא נכנס לאטמוספירה, מה שמקשה לעקוב אחריו, ולשגר לעברו בזמן מיירטים.

האיראנים טוענים כי הטיל ההיפרסוני שלהם מסוגל להגיע למאך 15, כלומר למהירות גבוהה פי 15 ממהירות הקול, ולעבור 5.1 ק"מ בשנייה. הטווח עומד על 1,400 ק"מ, אך משמרות המהפכה עובדים על הארכתו. המהירות הגבוהה לא רק מקשה על היירוט, אלא הופכת גם את עוצמת הפגיעה במטרה לחזקה יותר, ומאפשרת למדלג לחדור דיפוני בטון ולהגיע למטרות תת קרקעיות.

רוסיה היא היחידה בינתיים שהפעילה טיל היפרסוני בשירות מבצעי, ותקפה מטרות באוקראינה באמצעות טיל הקינז'אל, המשוגר ממיג 31. מדובר בטיל מהיר ומתמרן, אך ללא ראש קרבי מדלג. ארצות הברית וסין מפתחות גם הן טילים כאלה, בהשקעות גדולות.

טיל החץ נועד ליירט טילים בליסטיים קלאסיים, כאשר החץ-2 מיירט בתוך האטמוספירה והחץ-3 בחלל, מה שאמור להקל עליו להתמודד גם עם טילים מהסוג החדש. אולם החץ טרם נבחן מולם, והתעשייה האווירית כבר אישרה שהיא מפתחת כעת את החץ 5 נגד מה שהוגדר "איומים עתידיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי חולף על פני מל"ט עם הכיתוב "עזה" בתערוכת נשק בטהראן, 19 בנובמבר 2023. רויטרס
חמינאי סוקר את הכטמ"ם הענק "עזה" המצויד בחימוש חדיש/רויטרס

עם זאת הטיל ההיפרסוני האיראני עדיין בפיתוח ולא ברור מתי יכנס לשירות מבצעי. כטכנולוגיה מתקדמת וייחודית ספק אם האיראנים ימהרו להעבירו לרשות החות'ים, וסביר שישמרו אותו לעצמם בשנים הקרובות.
בין החשיפות בתצוגה היום היו גם כטמ"ם תקיפה סילוני המבוסס על "שאהד 136" שאיראן מכרה לרוסיה.

עוד הוצג טיל השיוט "פאווה", שכבר נחשף אך נראה בפירוט רב יותר מבעבר ומשגר לוויינים עם הנעה מוצקה בשלושת שלביו מדגם "קאם 100", רמז לפיתוח של טיל באליסטי בין יבשתי איראני. עוד הוצג הכטמ"ם החמוש הענק מדגם "עזה", עם חימוש חדיש שטרם נראה בעבר.

טל ענבר, החוקר את הטילים האיראניים מזה שנים רבות, אמר כי "התצוגה מדגימה הן את ההתקדמות האיראנית בתחומי הטילאות והכלים הבלתי מאוישים, והן את חוסר התוחלת בסנקציות והטלת מצור טכנולוגי על איראן".

לדבריו, "איראן ממשיכה לפתח מערכות ההולכות ומשתכללות, הן כמענה למערכות הגנה מפני טילים והן כמוצרים לייצוא - כפי שהודגם ברוסיה, שרכשה מאיראן כלי טיס תוקפים מאוישים מרחוק והן כאמצעי לחימוש הפרוקסים שלה - חיזבאללה בלבנון, מיליציות שיעיות בעיראק והחות'ים בתימן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully