וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ההקלות בהשגת רשיון נשק: נשים במעגל האלימות חוששות לביטחונן

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 10:25

מאז תחילת המלחמה בעזה הוגשו 18 בקשות לבדיקת מסוכנות עבור נשיאת כלי נשק, לעומת שש בשנת 2022 כולה. עו"סים מדווחים שנשים התלוננו שבני זוג איימו עליהן שירכשו נשק. גם הפינוי הכפוי למלונות מלווה באירועי אלימות. ביום שבת יצוין יום המאבק באלימות נגד נשים

מאות צועדים ביום המאבק לאלימות נגד נשים: "זה לא שינוי כשנשים כאן נרצחות"/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביעד בללי

בחודש וחצי האחרונים, מאז החלה הלחימה בעזה, החליטה הממשלה להגמיש את הדרישות המוטלות על המבקשים לשאת נשק, במטרה לחזק את תחושת הביטחון. ואולם צעד זה מחזק את תחושת האימה של נשים במעגל האלימות. על פי נתוני משרד הרווחה, לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שיצוין בשבת הקרובה (25 בנובמבר), ב-45 הימים האחרונים הוגשו 18 בקשות לעריכת בדיקת מסוכנות עבור נשיאת כלי נשק, לעומת שש בשנת 2022 כולה.

מדיווחים של עובדים סוציאליים עולה כי בכמה מקרים התלוננו נשים על כך שמאז שהוקלו הקריטריונים, השתמשו בכך בני זוגן כאיום כלפיהן, והודיעו להן שבכוונתם לרכוש נשק.

שוטר נושא אקדח ברחוב הגיא, ירושלים, 24 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
רק 6 בקשות לבדיקת מסוכנות ב-2022/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

המלחמה בעזה הביאה איתה פינוי מסיבי של תושבים מאזורי העימות בצפון ובדרום למלונות במרכז הארץ. העתקת מגורים למלונות במצבי מתח עלול להוביל ליצירת קונפליקטים רבים בתא המשפחתי, בשל אי היציבות והצפיפות. עד כה דווח על 13 אירועים חריגים של אלימות במשפחה במלונות, אשר טופלו על ידי העובדים הסוציאליים של משרד הרווחה בשיתוף עם המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות והמרכזים לטיפול באלימות במשפחה.

עוד עולה מנתוני משרד הרווחה כי ישנה ירידה של 30% בפניות למוקד החירום של המשרד, ככל הנראה בשל פינוי המשפחות מבתיהן והתחושה הכללית בציבור הישראלית, המשפיעים גם על הדיווחים והנתונים המתקבלים בנושא אלימות במשפחה. על פי הנתונים, מפרוץ המלחמה ועד ל-15 בנובמבר התקבלו במוקד 118 - מוקד החירום של משרד הרווחה והביטחון, כ-342 פניות בנושא אלימות נגד נשים, לעומת 485 פניות בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כמעט 30%. בסך הכל התקבלו במוקד מתחילת שנת 2023 ועד ל-15 בנובמבר 5,877 פניות בנוגע לאלימות במשפחה, ירידה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

ירידה נוספת נמצאה במספר הנשים והילדים ששהו מתחילת השנה ועד ל-15 בנובמבר במקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן. המספר עומד השנה על 619 נשים ו-915 ילדים, ירידה של כ-17% אחוז ו-21%, בהשוואה לשנת 2022. יחד עם זאת, גורמי המקצוע במשרד מעריכים כי לאחר המלחמה צפוי זינוק במספר הנשים שיפונו למקלטים עם ילדיהן. בהתאם לכך המשרד הגדיל את מספר החדרים הפנויים לקליטתם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בתל אביב מתנדבים ומתנדבות עם פעילויות חינוכיות לילדי הדרום שפונו לבתי מלון. צילום:דוברות תל אביב יפו, אתר רשמי
13 אירועים חריגים של אלימות במשפחה במלונות. מפונים מהדרום במלון בתל אביב/אתר רשמי, צילום:דוברות תל אביב יפו

רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו, מסרה כי כעת זה אינו הזמן להגמשת הדרישות לנשיאת נשק. "נשים מדחיקות את ההחרפה של האלימות וחשות אי נוחות להתלונן, מפני שהן חשות שמה שעובר עליהן מתגמד לעומת הדברים הנוראיים שקורים במדינה", הסבירה נוימן, "הסכנה היא שהסימנים יתפספסו עד שיהיה מאוחר מדי. העלייה באלימות תביא לעלייה גם בכמות הפניות וגם ברף המסוכנות. אותן נשים עלולות לחוות תקיפה חמורה או ניסיון רצח. על כן, נוימן מדגישה כי יש להוסיף תנאי סף על פיו משפחה המוכרת לרשויות כמשפחה במעגל האלימות לא תאושר הבקשה לרישיון נשק. כמו כן כפי שנדרש להביא אישור רופא, יש להביא אישור מלשכת הרווחה ומהמשטרה האם הוא מוכר בגבר שנוקט באלימות".

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי אמר: "אלימות במשפחה היא אחת מהתופעות שמשרד הרווחה שם לו למטרה לצמצם ולמגר ככל הניתן. המלחמה הציבה בפנינו אתגרים רבים, ועלינו החובה לוודא כי כל אישה וילד יזכו לביטחון אישי מרבי. כמו בשגרה, גם בעת מלחמה אנו מעמידים את כל הכלים שברשותנו למגר את תופעת האלימות בין אם זה בבית, במלונות המפונים או בכל מקום אחר. משרד הרווחה הרחיב את המענים בתחום והגדיל את התקציבים למאבק באלימות במשפחה בתקציב המדינה לשנים 23-24. אנו ערוכים לתת מענה לכל מי שנפגעה מאלימות במשפחה בזמן המלחמה ובכלל, וקוראים לפנות אלינו בהקדם ולקבל את הסיוע הנחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully