וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט דורש מסמוטריץ' להגדיל תקציבים למפונים: "כל עיכוב מעמיק את תחושת חוסר היציבות"

עודכן לאחרונה: 19.11.2023 / 17:42

במכתב ששר הביטחון שלח לשר האוצר לקראת דיון קבינט המלחמה על המצב הכלכלי, הוא דורש לשפות גם יישובים שנמצאים מעבר לטווח הפינוי שהממשלה אישרה, להגדיל תקציבי ביטחון, ולהאריך את הפינוי עד סוף דצמבר. "המפונים בחוסר ודאות לגבי עתידם וזה מוסיף לתחושת חוסר הביטחון"

בווידאו: התושבים האחרונים מפונים משדרות/יניר יגנה

לקראת דיון קבינט המלחמה הערב (ראשון) עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וצמרת משרד האוצר, שר הביטחון יואב גלנט דורש לקדם מיידית שורה של החלטות תקציביות הנוגעות ליישובים ולקהילות המפונות בדרום ובצפון. במכתב שגלנט שלח לסמוטריץ' והגיע לידי וואלה!, הוא דורש לאשר את הארכת תוכנית הפינוי ורענון האוכלוסייה ליישובים ומועצות בדרום והצפון עד סוף דצמבר, וכן לשפות את היישובים שנמצאים מעבר לטווח הפינוי 0-7 בדרום ו-0-5 בצפון - שהתפנו עצמאית על אף שלא נכללו בהחלטת הממשלה.

"במיוחד בימים אלה אנו כנבחרי ציבור נדרשים לעמוד ביתר שאת בחוזה הבלתי כתוב בין המדינה לאזרחיה לדאוג לביטחונם ורווחתם ולהשיב להם את הביטחון בתחושת הביטחון במדינה ומוסדותיה", גלנט כתב, "כל עיכוב בקידום אחד הסעיפים מעמיק את חוסר היציבות והביטחון שהם מנת חלקם של התושבים במקומות האמורים. לאור זאת אבקש לקדם את המענה הנדרש ליישום החלטות אלו מתוך ראייה מערכתית ביטחונית וערכית על מנת לתת את המענה הנדרש לתושבים".


המכתב המלא ששלח גלנט לסמוטריץ'

יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ'. יונתן זינדל, פלאש 90
גלנט וסמוטריץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

תחת הכותרת "החלטות תקציביות ושיפוי נדרש במסגרת מלחמת חרבות ברזל" גלנט כתב לסמוטריץ' בפתח מכתבו כי "במעשי הזוועות הרצח וההרג מחבלי החמאס לא הבחינו בין ישובים בטווח שבעה קילומטר מרצועת עזה ובין ישובים מעבר לטווח זה". במכתב הוא דורש לקדם את הארכת החלטת הממשלה לפינוי ורענון האוכלוסייה ביישובים במרחב הדרום במרחק 0-7 קילומטר מהגבול ובצפון במרחב 0-5 מהגבול, שמסתיימות בעוד שלושה ימים - ב22 בנובמבר\ ולהאריכה עד ה-31 בדצמבר. "לנוכח מועד הפקיעה ההולך וקרב", גלנט כתב, "מצויה אוכלוסיית המפונים בחוסר ודאות לגבי עתידן. דבר זה רק מוסיף לתחושת חוסר הביטחון שבה הם מצויים". גלנט מבקש להאריך את תקופת הפינוי עד ה31 בדצמבר "על מנת לתת לתושבים תחושת יציבות בנוגע לעתידם הקרוב וכן לאפשר למערכות הממשלה התומכות (חינוך, רווחה, בריאות) היערכות נכונה למתן שירות בתקופה הזו".

באשר ליישובים מעבר לטווח 0-7 ו-0-5 שלא נכללו בתוכנית הפינוי אבל התפנו עצמאית, אם בהוראת הרשויות או בהמלצת גורמי הצבא בשטח, גלנט קורא לסמוטריץ' להתייחס לכל מועצה אזורית "כמרקם חברתי אחד" ולא להבחין בין יישובים שנכללו בהחלטת הממשלה ואלה שלא נכללו בה לפי המרחק מהגבול. הוא מציע לייצר מנגנון שיפוי לרשויות ותושבים שהתפנו עצמאית בהנחיית הרשויות על אף שלא נכללו במסגרת החלטות הממשלה, "כמענה נקודתי לאור המציאות הביטחונית החריגה שנוצרה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תלמידים מפונים מקריית שמונה בבית הספר שנפתח עבורם באוניברסיטת תל אביב. 10 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
תלמידים מפונים מקריית שמונה בבית הספר שנפתח עבורם באוניברסיטת תל אביב. 10 בנובמבר 2023/ראובן קסטרו

נושא נוסף שגלנט מעלה במכתב הוא הצורך בהרחבת הקריטריון להקצאת "מרכיבי ביטחון" - דרכי ביטחון, מצלמות, תאורה, גדרות ועוד - ליישובים בסיכון בדרום כמו אשקלון, נתיבות, אופקים, ויישובים המצויים בתחום המועצות האזוריות בעוטף. כיום משרד הביטחון מוסמך לתת סיוע של מרכיבי ביטחון רק עד לטווח שבעה קילומטר מהרצועה, ובמכתב גלנט מעלה דרישה לאשר בממשלה הצעת החלטה חדשה שתאפשר למשרד הביטחון להעניק סיוע במרכיבי ביטחון גם מעבר לטווח שנקבע, שלא יעלה על 40 מיליון שקלים.

הדרישות של גלנט צפויות לעלות היום בדיון קבינט המלחמה המצומצם עם שר האוצר והנהלת משרד האוצר, שבו ידועו בשינויים הכלכליים הנדרשים למימון צרכי המלחמה, השינויים בתקציב 2023 וההיערכות לבניית תקציב חדש ל-2024. הדיון, שזומן לבקשת יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ; ברקע הביקורת שמתח בנק ישראל על התוכנית הכלכלית של הממשלה ועל כך שלא נעשה קיצוץ מספיק בכספים הקואליציוניים. שר האוצר סמוטריץ' צפוי להציע בדיון למסד מנגנון קבלת החלטות משותף ופורום התייעצות קבוע שיבטיח את שקילת ההשלכות הכלכליות בקבלת ההחלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully