וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעקת המילואימניקים: "לא מוכנים שהפיצויים שלנו יופקרו כמו בצוק איתן"

עודכן לאחרונה: 19.11.2023 / 12:08

למדו את הלקח מ-2014: פנייה דחופה לשר הביטחון בדרישה להסדיר את הפיצויים למשרתי המילואים במלחמת חרבות ברזל. במוקד הפנייה: הארכת מועד פעילות קרן הפיצויים, ומציאת פתרונות לסטודנטים ובעלי משפחות

בווידאו: פעילות חטיבת הצנחנים בשכונת רימאל בעזה/דובר צה"ל

נציגי המילואימניקים במכתב מפורט לשר הביטחון: העמותה למען חיילי המילואים, דורשת להסדיר את הפיצוי למילואימניקים עצמאיים ובעלי חברות והקמת קרן פיצויים לכלל המשרתים. משרד האוצר הקים קרן סיוע למשרתים ובני/בנות זוגם.

במכתבם ציינו כי במבצע "צוק איתן", הוקמה קרן פיצויים לטובת משרתי המילואים, אך בפועל הנהלת הקרן הקשתה על המשרתים לממש את הפיצויים. כמו כן, המדינה ניכתה מהם אז מס אחיד של 25%. בשורה התחתונה, צה"ל, שקיבל את האחריות על הקרן, השאיר אצלו מחצית מהתקציב על-ידי הקשחת הקריטריונים והאישורים לקבלת הפיצוי.

לאחר בחינת תקנון קרן הסיוע של מלחמת חרבות ברזל, כתבו המילואימניקים, "אנו חוששים שמה שהיה ב'צוק איתן' חוזר הפעם שוב".

דרישות קרן הסיוע למילואימניקים לתיקון מיידי

1. תקופת פעילותה של הקרן: הקרן המיוחדת תופעל החל מיום 15.11.2023 לתקופה של חצי שנה. למרבה הצער, לא נראה סביר שהמלחמה והצורך בהמשך שירותם של חיילי המילואים יסתיימו עד למועד זה, ומשכך עלולים להיגרם עיוותים שאנו יודעים שאפשר למנוע מראש.

2. מטרות: יש להגדיר במפורש כי מטרת הקרן היא לשפות את חיילי המילואים ובני משפחותיהם על הוצאות ונזקים כלכליים שנגרמו להם בשל שירות המילואים ו/או בקשר אליו, וכי עיקרון זה ינחה את הקרן בבואה לפסוק את הפיצוי בכל בקשה ובקשה.

3. הגדרות: יש חוסר אחידות בניסוח משך השירות ביחס לזכאים השונים. כך, ביחס ל"משרת מילואים "זכאי" נקבע כי מדובר במי שהתגייס מיום 7.10.2023, הוראה שאינה מופיעה ביחס לזכאים אחרים.

4. אוכלוסיית משרתי מילואים שמרכז חייהם לא בישראל: רשומה הערה לפיה "סכום פיצוי מקסימלי יומי וחודשי כקבוע בחוק הביטוח הלאומי". הוראה זאת כללית מדי, ועלולה להתפרש כמגבילה לסכום התגמול המזערי כאשר אין מחלוקת שלא זאת היתה הכוונה. יש להבהיר שהכוונה לתקרה הקבועה בחוק הביטוח הלאומי ביחס לשכירים.

5. סיוע לבעלי משפחות: אחד הנושאים שחזרו ועלו הן ההוצאות על בייביסיטר ועל פעילויות לילדים. הופתענו מאוד לראות שאין התייחסות לנושא זה, ונבקש כי יהיה שיפוי לא רק על "בעלי מקצוע בתקלות בית שוטפות", אלא גם על הוצאות אחרות הנובעות משירות המילואים של בן/בת הזוג.

6. סטודנטים: לא מצאנו פיצוי לסטודנטים מעבר לנושאים שקשורים ישירות ללימודים (רק שיעורים פרטיים/קורס חוזר), למרות שהסוגייה של אובדן הכנסה עתידי חזרה ועלתה מספר פעמים.

7. עצמאיים ובעלי חברות: עמדנו על הבעייתיות בצורך למצות את ההליך מול קרן הפיצויים, ולא נרחיב בעניין זה גם כאן. יש לוודא כי נוכח הוראת המיצוי האמורה, הקרן המיוחדת תמשיך לפעול זמן נוסף, שיספיק על מנת שניתן יהיה לפנות אליה לאחר מיצוי ההליכים מול קרן הפיצויים.

8. "הדגשים נוספים": מבהירים שהסכומים תלויים בכמה יספיק התקציב. בדיוק הפוך ממה שצריך - לכמת את הצרכים, ואם יהיה צורך יש לבקש עוד תקציב, כפי שהבטיח משרד האוצר בדיונים.

9. כתובת וסיוע: פרט לקישור לאתר להגשת הבקשה לפיצוי, אין ציון לשום כתובת אליה ניתן לפנות בשאלות וקבלת הדרכה.

10. מועדים: יש לקצוב בזמן את המועדים למענה לבקשות שיוגשו לקרן. אנו מבקשים למנוע מצב שבו בקשות יידחו רק בשל עיכוב במתן תשובה, או שייגרמו נזקים בשל עיכובים כאמור.

11. זהות המחליטים/ערר: לא ברור מי עומד מאחורי הוועדה שתבחן את הבקשות וגם לא מי יהיה בוועדת חריגים ובוועדת ערר. יש לקבוע הוראות מפורשות בעניין זה.

חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
חיילי המילואים דורשים מהמדינה: אל תעשו את הטעויות מ"צוק איתן"/ראובן קסטרו

לגבי התקציב, גויסו מעל 300 אלף משרתים/ות, לחלקם יש גם משפחות מאחור (סדר גודל של כל תושבי העיר תל אביב). התקציב שנקבע עומד על 70 מיליון שקל. הקרן אמורה לפצות מגוון רחב של אוכלוסיות. חשבון פשוט מראה שאין סיכוי שהקרן תצליח לתת מענה אמיתי לפונים בתקציב הזה, מה גם שמראש הוגדר שסכומי הפיצוי עלולים לקטון בגלל התקציב, וזאת בניגוד למה שהוצהר על-ידי שר האוצר שבמידת הצורך התקציב יוגדל.

לסיכום כתבו המילואימניקים, "לאור ניסיוננו ב'צוק איתן' עם קרן דומה והתנהלות צה"ל אז, אנו לקראת שידור חוזר של מה שהיה, רק שהפעם המצב חמור פי כמה ואנו כבר בחודש השני למלחמה ועוד יצטרכו משרתים במילואים גם בהמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully