וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות דרמטיות בארגנטינה: מועמד הימין הקיצוני יזכה בנשיאות?

חאבייר מיליי, ליברטריאן רדיקלי הרוצה לפרק את הבנק המרכזי, להקל בחוקי הנשק ולאשר סחר באיברים, מתמודד בקרב צמוד מול שר האוצר מאסה, שבכהונתו חווה הכלכלה קריסה כואבת. מיליי, שסיים במקום השני בסיבוב הראשון, מושך בעיקר צעירים שמאסו בממסד

המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי מנופף לתומכיו בעצרת בחירות בקורדובה, 16 בנובמבר 2023. רויטרס
הבטיח "לפוצץ" את הבנק המרכזי. מיליי בעצרת סוף הקמפיין שלו, בשבוע שעבר/רויטרס

אזרחי ארגנטינה יצביעו היום (ראשון) בבחירות לנשיאות, שבהן יוכרע מי ינהיג את המדינה הדרום אמריקנית בארבע השנים הקרובות. שני המועמדים הם שר האוצר, סרחיו מאסה מקואליציית השלטון השמאלית, ומולו הליברטריאן הקיצוני חאבייר מיליי, שצמודים בסקרים.

מאסה ניצח בסיבוב הראשון שנערך בחודש שעבר עם 36.7% מהקולות, בעוד שמיליי קיבל 30% מהם, אך השניים המשיכו לסיבוב מכריע משום ששר האוצר לא קיבל את 45% הדרושים כדי לנצח כבר בסיבוב הראשון.

הניצחון של שר האוצר בסיבוב הראשון היה מפתיע, לאור השתוללות האינפלציה שהגיעה ל-143% תחת כהונתו, כש-40% מהאזרחים חיים מתחת לקו העוני. ואולם, מאז מראים הסקרים על התחזקותו של מיליי, המעריץ את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ומקדם רעיונות קיצוניים כמו ביטול הבנק המרכזי.

הקלפיות ברחבי המדינה ייפתחו בשעה 8:00 (13:00 שעון ישראל) וייסגרו כעבור עשר שעות. יותר מ-35 מיליון איש בעלי זכות הצבעה בבחירות, שבהן ייבחרו גם נציגים לקונגרס ולרשויות אחרות.

המועמד לנשיאות ארגנטינה סרחיו מאסה אוחז בבובת טיגריס בסיור בבית ספר בבואנוס איירס, 16 בנובמבר 2023. רויטרס
מזהיר את הבוחרים מפני מיליי. שר האוצר מאסה בסיור בבית ספר בבירה/רויטרס

המועמדת שהגיעה למקום השלישי בסיבוב הראשון, פטרישיה בולריץ' השמרנית, הביעה תמיכה במיילי, והסקרים מצביעים על כך שרוב מצביעיה יתמכו במי שמגדיר את עצמו כאנרכו-קפיטליסט. הכלכלן בן ה-53 הצליח לצבור קהל מעריצים שנמשכו לרטוריקה האנטי-ממסדית שלו, במיוחד צעירים שמאסו בפוליטיקה המסורתית.

מפלגתו הליברטריאנית, שאותה ייסד ב-2018, נתפסת בעיני הבוחרים כמי שאינה נגועה בכישלונות העבר של ממשלות ארגנטינה. חלק גדול מכוח המשיכה של מיליי נובע מכך שהבוחרים מוכנים לתת הזדמנות להצעותיו הרדיקליות לאחר עשורים של תהפוכות כלכליות.

מיליי הבטיח להחליף את המטבע המקומי, הפסו, בדולר האמריקני, ואמר כי "יפוצץ" את הבנק המרכזי של ארגנטינה, לצד ביטול משרדים ממשלתיים רבים. בנוסף לכך, הוא הבטיח לבטל את החינוך המיני בבתי הספר, להקל על חוקי הנשק ולאפשר סחר באיברי אדם.

הוא נוטה להתפרצויות ולקללות, ואף תקף את האפיפיור פרנציסקוס, יליד ארגנטינה, שאותו הוא מכנה "קומוניסט". מיליי, שאוהב להופיע באירועים כשהוא לובש מעיל עור ואוחז במסור חשמלי, יש חסידים מסורים שגודשים כל מקום שאליו הוא מגיע.

"אי אפשר להצביע לממשלה הנוכחית לאור המצבים הזה ופתק לבן רק יסייע לה", אמר סנטיאגו נריה, רואה חשבון בן 34. "מיליי הוא האופציה הזמינה היחידה שלא נהיה אומללים".

מיליי גם מחזיק בעמדות פרו-ישראליות, ונופף בדגל ישראל באחת העצרות האחרונות. ממשלת ארגנטינה הנוכחית, בראשות הנשיא היוצא אלברטו פרננדס, גינתה את ההתקפות על רצועת עזה, אולם היא קראה לשחרור החטופים, שכ-20 מהם מחזיקים באזרחות ארגנטינאית.

סערה באופרה בעקבות נוכחותו של מיליי

ביום שישי, מיליי גרם לסערה כשביקר בבית האופרה בבואנוס איירס עם בת זוגו, לרגל הצגה של "מאדאם באטרפליי".

מתנגדיו בקרב הצופים צעקו לעברו "אתה הדיקטטורה", וכינו אותו "זבל", לאור המעטתו בחשיבות הזוועות שביצעה החונטה הצבאית הימנית ששלטה בארגנטינה בין 1976 ל-1983. המועמד לתפקיד הסגן שלו הגן על קציני הצבא שהורשעו בפשעים נגד האנושות מאותה תקופה.

אחרים בקהל דווקא הריעו לו, ותיעוד התקרית התפשט במהירות ברשתות החברתיות. מנהל התיאטרון, חורחה טלרמן, כתב ב-X כי הוא מגנה את "חוסר הסובלנות" שהופנה כלפי מיליי.

"איזו יצירה מקסימה מאדאם בטרפליי", כתב מיליי ב-X.

המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי אוחז במסור חשמלי בעצרת בחירות בבואנוס איירס, 25 בספטמבר 2023. רויטרס
מסימני ההיכר שלו: מסור חשמלי ומעיל עור. מיליי בעצרת בבואנוס איירס, ספטמבר/רויטרס

מנגד, יריבו בן ה-51 הוא פוליטיקאי מנוסה שהוביל את בית הנבחרים לפני שמונה לשר הכלכלה בממשלה הפרוניסטית ב-2022. מאסה ניסה לשכנע את הבוחרים שיש לו את הניסיון לנווט את המדינה מהשפל הכלכלי שלה. לדבריו, הוא האיש שיבטיח שעניי ארגנטינה ימשיכו לקבל תשלומי רווחה ותחבורה ציבורית מסובסדת.

מאסה מחזיק בעמדות חברתיות ליברליות, ותומך בלגליזציה של ההפלות בארגנטינה שעברה לפני כמה שנים בקונגרס. הוא גם הזהיר מפני הסכנות בשינויי האקלים, בניגוד למיליי, המתכחש להם. הוא ניסה לשכנע את המתלבטים להצביע לו כדי לעצור את מיליי, שאותו הוא מציג כנטל.

"המדיניות של מיליי מפחידה אותי ובגלל זה אני מצביעה למאסה, לא מתוך אמונה בו. כפי שאומרים, עדיף את הרע והמוכר", אמרה היום סוזנה מרטינס, מורה בת 42.

עם זאת, לפי הסקרים, ארגנטינאים רבים מאסו במפלגה הפרוניסטית שבראשות הנשיא היוצא שהחליט לא להתמודד על כהונה נוספת, עד כדי כך שהם "לעולם לא יצביעו" עבור מאסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully