וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינלנד סוגרת מעברים עם רוסיה: "מעבירה מהגרים לגבול"

בהלסינקי מאשימים את מוסקבה בעידוד מבקשי מקלט מהמזרח התיכון לחצות לשטחה, כנקמה על הצטרפותה לנאט"ו בעקבות המלחמה באוקראינה. חמישה מעברי גבול כבר סגורים, ורק בשניים אחרים ניתן לבקש מקלט. הקרמלין: "טעות קשה שהורסת את היחסים"

ניידות של משטרת פינלנד בסמוך למעבר גבול סגור עם רוסיה, 18 בנובמבר 2023. רויטרס
ניידות בסמוך למחסום שהוקם באחד ממעברי הגבול עם רוסיה, היום/רויטרס

פינלנד סגרה היום (שבת) ארבעה מעברים בגבולה עם רוסיה, במטרה לעצור את זרם מבקשי המקלט שלדבריה נגרם בעידודה של מוסקבה. בהלסינקי אומרים שמדובר בנקמה של רוסיה על החלטתה להגביר את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארצות הברית, אך בקרמלין מכחישים זאת.

פינלנד חולקת גבול של 1,340 ק"מ עם רוסיה - הארוך ביותר באירופה - המשמש גם כגבול החיצוני של האיחוד האירופי. לפי משמר הגבול, כ-300 מבקשי מקלט, רובם מעיראק, תימן, סומליה וסוריה, הגיעו השבוע לפינלנד - מאה מהם רק אתמול.

על רקע זה, משמר הגבול הודיע אתמול כי יקים מחסומים החל מחצות במעברי הגבול ואלימאה, נויג'אמה, אימטרה וניראלה בדרום-מזרח פינלנד, שדרכם עוברת חלק גדול מהתנועה בין שתי המדינות.

עמדת גבול חמישית כבר נסגרה לתנועה כששירותי הרכבות בין שתי המדינות הושעו בשנה שעברה, בעוד ארבעה מעברי גבול סדירים נותרו פתוחים לעת עתה - אך רק בשניים מהם ניתן לבקש מקלט. במקביל, סוכנות הגבולות של האיחוד האירופי, פרונטקס, הודיעה כי תשלח שוטרים לפינלנד כדי לסייע באבטחת הגבול.

הקרמלין אמר בתגובה כי פינלנד עושה "טעות גדולה" בכך שהיא סוגרת את מעברי הגבול, וכי המהלך של הלסינקי הורס את היחסים בין שתי השכנות. פינלנד שמרה במשך שנים ארוכות על יחסים טובים עם רוסיה, אך בעקבות פלישתה לאוקראינה בשנה שעברה היא שינתה את המדיניות שלה והצטרפה לנאט"ו.

טנק רוסי שהושמד על ידי אוקראינה מוצג בהלסינקי, פינלנד, 18 בנובמבר 2023. רויטרס
פינלנד הצטרפה לנאט"ו בעקבות המלחמה באוקראינה. טנק רוסי הרוס מוצג בהלסינקי, היום/רויטרס

הרשויות בפינלנד טוענות כי המהגרים המגיעים לארצם נכנסים באופן חוקי לרוסיה לפני שהם נוסעים לגבול כדי לעבור לפינלנד - מדינה החברה באיחוד האירופי - ומבקשים מקלט. ראש הממשלה האשים את הרשויות הרוסיות בדחיפתם אל מעבר לגבול.

"ברור שהאנשים האלה מקבלים עזרה והם גם מלווים או מועברים לגבול על ידי שומרי הגבול", אמר פטרי אורפו ביום שלישי. בחמישי, שרת האוצר שלו, רייקה פורה ממפלגת הפינים המתנגדת להגירה, אמרה כי ארצה מוכנה לסגור את כל המעברים בגבול הרוסי במידת הצורך.

מנגד, הנציב למאבק באפליה אמר השבוע כי להלסינקי עדיין יש חובה על פי אמנות בינלאומיות וחוקי האיחוד האירופי לאפשר למבקשי מקלט לבקש הגנה בשטחה.

בשנת 2021, אלפי מהגרים טסו לבעלת בריתה של רוסיה בלארוס, לפני שחצו אל שטחן של פולין וליטא, חברות האיחוד האירופי. האיחוד האשים אז את מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בניסיון לערער את יציבות הגוש על ידי הקלה על מעברם של מהגרים אל הגוש בן 27 החברות, כנקמה על הסנקציות נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully