וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמורת לחימה באוקראינה: אחד מרוצחי עיתונאית בכירה ברוסיה שוחרר מהכלא

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 14:22

סרגיי חדז'יקורבנוב, שוטר לשעבר שהורשע בארגון הרצח של אנה פוליטקובסקיה ב-2006, זכה לחנינה כחלק מהתכנית הרוסית לגיוס אסירים לחזית. משפחתה של העיתונאית, שהייתה מבקרת חריפה של פוטין, זעמה: זה עוול מפלצתי, מעולם לא נעשו מאמצים להעמיד לדין את האחראים לרצח

העיתונאית אנה פוליטקובסקיה במסיבת עיתונאים במוסקבה, רוסיה, 27 בפברואר 2001. רויטרס
דיווחה על הפרות זכויות אדם בצ'צ'ניה. פוליטקובסקיה/רויטרס

אדם שהורשע ברצח העיתונאית הרוסייה אנה פוליטקובסקיה קיבל חנינה בתמורה ללחימה באוקראינה - כך דיווחה אתמול (שלישי) רשת החדשות הרוסית RBC.

פוליטקובסקיה, שהתפרסמה בעיקר בזכות דיווחיה על הפרות זכויות אדם במלחמה של רוסיה בצ'צ'ניה בתחילת נשיאותו של ולדימיר פוטין, נורתה למוות מחוץ לדירתה במוסקבה ב-2006. הרצח שלה עורר סערה במערב והמחיש את הסכנות הגוברות לעיתונאים ברוסיה בזמן שפוטין הידק בהדרגה את השליטה על התקשורת העצמאית.

סרגיי חדז'יקורבנוב, שוטר לשעבר, נידון ל-20 שנות מאסר בשנת 2014 בגין ארגון הרצח. לפי עורך דינו אלכסיי מיכאלצ'יק, שצוטט על ידי רשת RBC, אמר כי בשנה שעברה הוא השתתף בתכנית שאפשרה לאסירים להשתחרר מהכלא בתמורה לשליחתם לחזית באוקראינה. היא שימשה בעיקר את כוח שכירי החרב ואגנר שבראשו עמד אז יבגני פריגוז'ין.

"אחר כך הוא קיבל חנינה, ועכשיו הוא משתתף במבצע הצבאי המיוחד כחייל מתנדב, לאחר שנכנס בחוזה עם משרד ההגנה", אמר עורך דינו, שהשתמש במונח הרשמי ברוסיה לתיאור מלחמתה באוקראינה, המתקרבת לשנתה השלישית.

חדז'יקורבנוב הורשע ב-2014 ברצח של העיתונאית הבכירה יחד עם ארבעה גברים נוספים מצ'צ'ניה. הרפובליקה המוסלמית שבצפון הקווקז ידעה שתי התקוממויות מאז התפרקות ברית המועצות, והשנייה בהן דוכאה על ידי פוטין בשנים הראשונות לשלטונו.

סרגיי חדז'יקורבנוב, אחד הנאשמים ברצח העיתונאית אנה פוליטקובסקיה, בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 3 ביוני 2013. רויטרס
הרשויות ברוסיה מעולם לא אמרו מי הזמין את הרצח. חדז'יקורבנוב בבית המשפט, 2013/רויטרס

פוליטקובסקיה עשתה את רוב עבודתה עבור מגזין התחקירים העצמאי "נובאיה גאזטה", שנסגר על ידי הרשויות מאז המלחמה באוקראינה. היא זכתה ביותר מתריסר פרסים בינלאומיים על דיווחיה על הפרות זכויות אדם שבוצעו בצ'צ'ניה על ידי כוחות רוסיים ובעלי בריתם, כמו גם על ידי המורדים - למרות מעצרים חוזרים ונשנים ואיומים על חייה.

בהצהרה משותפת של העיתון ושל ילדיה של פוליטקובסקיה, איליה ורה, הם אמרו כי החנינה היא "עוול מפלצתי ושרירותי, שערורייה נגד זכרה של מי שנהרגה בשל אמונותיה ומילוי חובתה המקצועית". לדבריהם, אף אחד מהם לא קיבל הודעה על החנינה, והוסיף כי לא נעשו מאמצים להעמיד לדין את האחראים לרצח. "עבורנו, 'חנינה' זו אינה עדות לגאולה ולחרטה של הרוצח", נמסר בהצהרה המשותפת.

ב-2018, בית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג מצא כי בעוד הרשויות מצאו והרשיעו קבוצה של גברים שביצעו ישירות את הרצח תמורת תשלום, הם "לא נקטו צעדי חקירה נאותים כדי למצוא את האדם או האנשים שהזמינו את הרצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully