וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק בעקבות המלחמה: 42 משפחות ביקשו לשאוב זרע של יקירהם שנפלו

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 10:45

לוואלה נודע כי ב-40 ימי המלחמה הוגשו עשרות בקשות להנצלת הזרע של חיילים שנהרגו. הצעת חוק שתסדיר את ההליך תעלה לוועדת הבריאות. לפי ההצעה, כעת הורי נופלים יהיו יכולים לעשות את ההליך. "לעיתים, אנחנו נאלצים להודיע למשפחות שלא הצלחנו לאתר תאי זרע חיים"

הפריה חוץ גופית. Shutterstock, עיבוד תמונה
הפריה חוץ גופית/עיבוד תמונה, Shutterstock

הלחימה בעזה ואירועי ה-7 באוקטובר גדעו חיים של גברים רבים, כעת משפחותיהם מבקשות להנציח את זכרם על ידי הנצלת הזרע שלהם, בעזרתו יביאו ילד לעולם וכך ימשיכו את השושלת המשפחתית. לוואלה! נודע כי מאז תחילת המערכה הוקפא זרעם של 39 גברים, מתוכם 32 חיילים ו-7 אזרחים, כך עולה מנתונים שסיפקה פרופסור טליה גלבוע לחמ"ל משרד הבריאות להנצלת זרע, שהוקם עם פרוץ הלחימה. סך הכול הוגשו 42 בקשות חדשות ב-40 הימים האחרונים, לשלוש מתוכן לא היה ניתן להתייחס בשל טווח הזמנים הקצר שבו ניתן ליטול זרע לאחר המוות.

ימים ספורים לאחר הטבח, משרד הבריאות אישר לבתי החולים ליטול זרע מנרצח לצורך הולדת ילד עתידי, גם לבקשת הוריו, ולא רק לבקשת בת זוגו, וזאת ללא צורך בפניה לבית המשפט. היום (רביעי) תעלה לוועדת הבריאות הצעת חוק בה יוסדר השימוש של זרעו של אדם שמת לצורך הולדה בחקיקה ראשית. בהצעת החוק מוצע לאפשר לבת זוגו של מת, שלא התנגד לכך, לעשות שימוש בזרעו לאחר שהלך לעולמו אף אם לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות בנושא, בהנחה שהוא רצה בהמשכיות התא המשפחתי שהקים ומתוך התחשבות בזכות להורות של בת זוגו.

המרכז הרפואי רבין- בית חולים בילינסון ובית חולים השרון, 10 במאי 2020. ראובן קסטרו
בית החולים בילינסון/ראובן קסטרו

כמו כן, מוצע לאפשר להורה של המת, שמונה על ידיו בכתב, לעשות שימוש בזרעו באמצעות אישה אחרת שתהיה אמו של הילד שייוולד, באישור בית המשפט, ובלבד שלא הייתה למת בת זוג, או שבת הזוג אינה מעוניינת לעשות שימוש בזרע. במסגרת החוק ייקבע כי מועד נטילת הזרע מהמת לא יקדם למועד קביעת המוות ולא יינטל זרע מהמת אם חלפו יותר מ-48 שעות ממועד קביעת מוות לבבי-נשימתי. בנוסף, מנהל בנק הזרע של בית החולים לא יאשר נטילת זרע ממת שטרם מלאו לו 18 שנים, אלא אם היה חייל.

פרופרסור יואל שופרו, מנהל היחידה לפוריות ולהפריה חוץ גופית בבילינסון סיפר: "עד פרוץ המלחמה מספר הבקשות לאיסוף זרע מהרוגים בשנה היו בודדות. המרכזים הרפואיים הגדולים, שמוכשרים לבצע הליך זה קיבלו בין שניים לשלושה מקרים בשנה. מתחילת המלחמה, כמות הבקשות עלתה בצורה משמעותית, וההליך מתקיים לעיתים גם יותר מפעם ביום. במקרים מסוימים, אנחנו נאלצים להודיע למשפחות שלמרות מאמצינו לא הצלחנו לאתר תאי זרע חיים כלל".

"זו עשייה חשובה ומשמעותית, אך מורכבת הן למשפחות והן לצוות הרפואי", הוסיף פרופסור שופרו, "הצוות הרפואי שמבצע את ההליך לא עוסק לרוב במצבים סביב מוות, לא כל שכן מוות אלים וטראגי של אנשים צעירים. ישנם גם הקשר והשיח עם המשפחה האבלה, הדיווח על הממצאים של הניתוח. אלה הם רגעים לא פשוטים גם לצוות המטפל, ביחוד כשמצטברים עוד ועוד מקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully