וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מודה" בריגול ומדברת על המלחמה בעזה: סרטון ראשון של החטופה הישראלית בעיראק

עודכן לאחרונה: 14.11.2023 / 8:53

כשמונה חודשים אחרי חטיפתה בידי מיליציה פרו-איראנית, הופיעה החוקרת אליזבט צורקוב בתיעוד ראשון מהשבי. במה שנראה כמו הודאה כפויה, היא קראה בעברית לעצירת המלחמה נגד חמאס כדי לשחרר את החטופים. המיליציות בעיראק הן חלק מהציר האיראני

סרטון ראשון של אליזבט צורקוב/ערוץ א-רביע

סרטון ראשון של החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב פורסם היום (שני) בעיראק, כשמונה חודשים אחרי שנחטפה בידי המיליציה השיעית גדודי חיזבאללה. במה שנראה כמו הודאה כפויה, היא "מודה" שעבדה עבור המוסד וסוכנות הביון האמריקנית (CIA) וקוראת לעצור את המלחמה ברצועת עזה לטובת שחרור החטופים.

המיליציות בעיראק הן חלק מ"ציר ההתנגדות" שמובילה איראן, והן אחראיות לעשרות התקפות נגד כוחות אמריקניים במדינה ובסוריה השכנה מאז פרוץ המלחמה בחמאס ב-7 באוקטובר. נראה שפרסום התיעוד על ידי ערוץ טלוויזיה וחשבונות ברשתות החברתיות המזוהים עם המיליציות תוזמן כדי להפעיל לחץ על ישראל.

ביולי, לשכתו של נתניהו אישרה כי צורקוב מוחזק בידי גדודי חיזבאללה ואמרה כי עיראק אחראית לביטחונה. באותו החודש, הממשלה בבגדאד הודיעה שהיא פתחה בחקירה אך מאז לא פרסמה מידע חדש. הן טרם התייחסו לפרסום הסרטון.

"לפני שעזבתי את ישראל, עברתי לארצות הברית ועבדתי לטובת המוסד והסי איי סי", אמרה צורקוב, חוקרת באוניברסיטת פרינסטון, בתחילת הסרטון שבו דיברה בעברית. בישראל הכחישו שהיא עבדה עבור המוסד ואין לכך ביסוס ממקורות אחרים. בפרינסטון אישרו כי היא הייתה במשימת מחקר מטעמה בעיראק לטובת עבודת הדוקטורט שלה.

אליזבט צורקוב בסרטון מהשבי בעיראק. ערוץ א-ראביעה, צילום מסך
צורקוב בסרטון הראשון שפורסם מאז חטיפתה/צילום מסך, ערוץ א-ראביעה

צורקוב הוסיפה: "בתחילת עבודתי עבדתי בסוריה, בבניית הקשר בין ישראל לכוחות הסוריים הדמוקרטיים בצפון-מזרח המדינה. גרתי באזורים האלו ב-2019, בשליחות המוסד וה-CIA". הכוחות הסוריים הדמוקרטיים מורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, שנתמכו על ידי ארצות הברית והובילו את המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הם גם יריבים של המיליציות השיעיות, משטר אסד והמורדים הסורים הנתמכים על ידי טורקיה.

בהמשך, אמרה צורקוב בסרטון, היא עברה לעיראק שם פעלה לכאורה על "נורמליזציה" מול האופוזיציה הליברלית במדינה ו"בתקופה האחרונה עבדתי על יצירת מתח פנים-שיעי בתוך עיראק".

לאחר מכן, מזכירה צורקוב את המלחמה בעזה, וסיפרה כי היא "עוקבת אחר ההתפתחויות ומעשי הטבח היומיומיים, הרג של נשים, ילדים וזקנים". לדבריה, "ההתנהלות הזו תגרום לשנאה יוקדת לנצח בינינו לבין העם הפלסטיני ובגלל זה לא נוכל לחיות בשכנות ובשלום, זו התנהגות מטופשת מצד ממשלת נתניהו שתביא לאבדון ולהמשך לחימה, שוב ושוב".

כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית שמפעילות המיליציות, קראה צורקוב "למשפחות השבויים שנמצאים בעזה לעשות כל שביכולתם על מנת שתיפסק המלחמה הזאת והבנות והבנים שלהן יהיו בחיים כשהיא תסתיים".

בספטמבר, ראש ממשלת עיראק מוחמד שיעה א-סודאני אמר בריאיון לניו יורק טיימס כי ממשלתו לא זיהתה מי אחראי לחטיפה. "התקרית פוגעת בתדמית היציבות של עיראק וביכולת של שירותי הביטחון שלנו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully