וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינויים, קריאה להפסקת אש ועמיחי אליהו: הכל היה בפסגה בריאד - חוץ מקריאה לעצירת הנורמליזציה

עודכן לאחרונה: 11.11.2023 / 18:56

בפסגה בריאד ספגה ישראל שלל גינויים מהמנהיגים, ובראשם נשיא איראן ראיסי שניסה לדחוף לבלימה של תהליכי ההתקרבות של העולם הערבי עם ישראל, אך כשל. למרות שבן סלמאן לא סגר את הדלת בפני ישראל, הוא מבין יותר מתמיד שמרכיב פלסטיני בעסקה עתידית חייב להיות משמעותי יותר

בווידאו: לחיצת יד היסטורית בין הנשיא האיראני ויורש העצר הסעודי/לפי סעיף 27א

הרבה מילים קשות נשפכו בנאומים בפסגת המדינות הערביות והמוסלמיות שהתקיימה היום (שבת) בריאד. אחד אחרי השני גינו המנהיגים את ישראל וקראו להפסקת אש. גם הודעת הסיכום של הפסגה היתה חריפה. עם זאת, דבר אחד לא היה בה - קריאה לעצירה, ולו סמלית, של תהליך הנורמליזציה עם ישראל.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן איברהים ראיסי בפסגה בריאד, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן איברהים ראיסי בפסגה בריאד, 11 בנובמבר 2023/רויטרס

למה זה חשוב

  • אחת התמונות המשמעותיות בפסגה הזו היתה של נשיא איראן איבראהים ראיסי מגיע לארמון בריאד ומתקבל על ידי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שלחץ את ידו אל מול המצלמות. מפגש מהסוג הזה לא התרחש כבר שנים רבות. אבל בין לחיצות ידיים וחיוכים למצלמות, לבין הסכמות משמעותיות על המדיניות, יש פער גדול.
  • ראיסי הגיע לפסגה בריאד בניסיון לדחוף להחלטה שתסמל בלימה של תהליך הנורמליזציה בין העולם הערבי והמוסלמי לבין ישראל. האיראנים קיוו שיוכלו להכניס להחלטה סעיף על עצירת הקשרים הכלכליים עם ישראל או על חרם כזה או אחר. הם נכשלו.
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

התמונה הגדולה

  • החלטות הפסגה הערבית הראו שמוחמד בן סלמאן רגיש לדעת הקהל בעולם הערבי והמוסלמי. הוא הקפיד להצטלם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולומר את הדברים הנכונים בנוגע לעזה.
  • עם זאת, הוא גם רגיש למה שחושבים בוושינגטון ובירושלים. הוא קרא לשחרור החטופים ולא הביע תמיכה בחמאס. ובכלל, מי שעוקב אחרי אמצעי התקשורת הסעודים מתחילת המלחמה מזהה בקלות קו אנטי-חמאס ברור. זה לא במקרה.
  • למרות שמוחמד בן סלמאן לא סוגר את הדלת לנורמליזציה עם ישראל, הוא מבין הרבה יותר כי המרכיב הפלסטיני בכל הסכם עתידי כזה יהיה צריך להיות משמעותי הרבה יותר. לא בכדי הודעת הסיכום של הפסגה הערב הדגישה כי כל תהליך שלום אזורי חייב לכלול את פתרון הסוגיה הפלסטינית.

במוקד החדשות

  • במקביל לפסגה בריאד הפציע מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום נוסף מהבונקר בביירות. נסראללה הקפיד לא לאיים, הדגיש ש"השטח ידבר", התגאה בשיגור הכטב"מים של חיזבאללה לתוך שטח ישראל, וציין שהמלחמה תהיה ארוכה.
  • אי אפשר לדעת מה יהיה הצעד הבא של נסראללה, אך כרגע נראה שהוא לא ממהר להסלים את המלחמה בגבול הצפון. בנאומו הוא התייחס לחזית בלבנון, בסוריה ובתימן כאמצעי לחץ מצד צירי ההתנגדות, שמקשים על ישראל לנהל את הלחימה בעזה.
  • מזכ"ל חיזבאללה התגאה בעיקר בשיגורי הטילים של החות'ים מתימן. חיזבאללה אימן את החות'ים במשך שנים ארוכות במהלך מלחמתם נגד סעודיה. נסראללה לא הזכיר את הסעודים בשמם אבל הביע צער על כך שהיו מדינות ערביות שיירטו טילים וכטב"מים שהחות'ים שיגרו לעבר ישראל.
  • נסראללה הדגיש כי הזמן משחק לטובת חמאס ונגד ישראל, ושכל יום שעובר יותר ויותר מדינות קוראות להפסקת אש. הוא ניסה לגייס את הציבור בעולם הערבי ללחוץ על מנהיגיו כדי שאלה ילחצו על ארה"ב להורות לישראל לעצור את המלחמה בעזה.
  • דבריו של נשיא צרפת מקרון במהלך סוף השבוע הראו כי הביקורת הבינלאומית על ישראל גוברת, אבל ראש הממשלה נתניהו ויועציו סבורים שהלחץ להפסקת אש אינו כבד כלל. הבית הלבן לא דורש בשלב זה הפסקת אש והתמיכה בהמשך הלחימה בקונגרס האמריקני גם היא עדיין גבוהה.
  • כל עוד זה המצב, הלחימה צפויה להימשך. רק עסקה לשחרור חטופים נראית כמו משהו שיכול להביא לעצירת הלחימה - גם אם רק באופן זמני. בכירים אמריקנים וישראלים אומרים כי למרות המשך המגעים בין ארה"ב, קטאר, חמאס וישראל - אין עסקה סגורה מעבר לפינה.

נקודה למחשבה

  • מי שכיכב בנאומי חלק מהמנהיגים בפסגה בריאד היה שר המורשת עמיחי אליהו. נשיא איראן ראיסי ונשיא טורקיה ארדואן השתמשו בהתבטאותו בזכות הטלת פצצת אטום על עזה כדי לקרוא לפיקוח בינלאומי על תכנית הגרעין הצבאית של ישראל. לטענתם, קיומה אושר על ידי שר בממשלת ישראל - שעדיין מכהן בתפקידו.
  • החלטת הפסגה הערבית כללה קריאה לקהילה הבינלאומית להטיל איסור על מכירות נשק לישראל כל עוד נמשכת המלחמה בעזה. הסעיף הזה לא יפריע למדינות ערב, ובראשן סעודיה, להמשיך ולקנות נשק מישראל כדי להגן על עצמן מפני איראן ושלוחיה באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully