וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגת חירום בערב הסעודית, בן סלמאן קורא להפסקת אש ושחרור החטופים

עודכן לאחרונה: 12.11.2023 / 10:26

מנהיגי מדינות ערביות ומוסלמיות התכנסו בריאד, כולל ראיסי, בביקור ראשון של נשיא איראן מאז חידוש היחסים. יורש העצר קרא לסיים את המצור על עזה, אבו מאזן האשים את ישראל ב"רצח עם" וארדואן קרא לחקור את הגרעין הישראלי. ואולם, לא התקבלה החלטה קונקרטית נגד ישראל

בווידאו: לחיצת יד היסטורית בין הנשיא האיראני ויורש העצר הסעודי/לפי סעיף 27א

ערב הסעודית אירחה היום (שבת) פסגה ערבית-אסלאמית שקראה לשים קץ למלחמה ברצועת עזה, והאשימה את ישראל באחריות ל"פשעים" נגד הפלסטינים.

הפסגה הייתה איחוד של שתי פסגות שהיו אמורות להיערך היום ומחר של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי ושל הליגה הערבית. משרד החוץ הסעודי אמר כי הן אוחדו לפסגה אחת בשל המצב "החריג" בעזה. היא הסתיימה בקריאה להעמיד לדין את ישראל על "פשעי מלחמה בעזה", אך ללא החלטה קונקרטית נגדה לאור המחלוקות בקרב יותר מ-50 מדינות החברות בשני הגופים.

אל הפסגה הגיע גם נשיא איראן איברהים ראיסי, לביקור ראשון שלו בממלכה מאז שהן הודיעו על חידוש יחסיהן במרץ, ולביקור ראשון של נשיא איראני זה עשור. הוא לחץ את ידו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שתקף בחריפות את ישראל. מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, והמלחמה שהחלה בעקבותיה, הביאו להקפאת המגעים לכינון יחסים בין ירושלים לריאד.

"האסון בעזה מעיד על כישלון מועצת הביטחון והקהילה הבינלאומית לשים קץ להפרות הישראליות", אמר, והצביע על "תקיפת אזרחים, נשים, ילדים, בתי חולים ותשתיות אזרחיות" ברצועה. עם זאת, בן סלמאן קרא לשחרורם של החטופים שמחזיק חמאס בעזה במקביל להפסקת אש: "אנו קוראים לשחרור בני ערובה, לסיים את המצור על עזה ולאפשר סיוע הומניטרי".

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן איברהים ראיסי בפסגה בריאד, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
רגע היסטורי.פגישתם של יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי/רויטרס

בדבריו הדגיש יורש העצר הסעודי את התנגדותה של ארצו למלחמה הכוללת של "צבא המשטר הציוני" נגד תושבי עזה. בן סלמאן הדגיש עוד את הצורך ביצירת מעברים הומניטריים לשליחת סיוע הומניטרי ולהצלת חייהם של אזרחים. "שלטונות הכיבוש נושאים באחריות לפשעים שבוצעו נגד העם הפלסטיני", הוסיף. "אנו דוחים את ההעברה הכפויה של תושבי עזה ורוצים להסיר את המצור על האזור הזה".

ערב הסעודית, ביתם של המקומות הקדושים ביותר לאסלאם, כינסה את הפסגה בניסיון לבסס את השפעתה על המהלכים בעזה ואת מעמדה בעולם הערבי והמוסלמי. אל ריאד הגיעו רבים ממנהיגי האזור, בהם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני ונשיא סוריה בשאר אסד, שהוחזר לליגה הערבית מוקדם יותר השנה.

חמאס קרא למשתתפות בפסגה "לנקוט צד היסטורי ונחוש כדי לעצור את התוקפנות הציונית באופן מידי", אולם המחלוקת ביניהן בנוגע לישראל נותרו. שני נציגים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שאלג'יריה הובילה את הקריאות לניתוק מוחלט של היחסים עם ישראל, אך אחרות, שלהן יש יחסים עמה, התנגדו והדגישו את הצורך לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם הממשלה בראשות בנימין נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
האמיר הקטארי שייח' תמים בן חמד אל תאני בפסגת הליגה הערבית בראיד. רויטרס
האמיר הקטארי שייח' תמים בן חמד אל תאני/רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן טען כי הפלסטינים עומדים בפני "מלחמה ג'נוסיידית" וקרא לארצות הברית לשים קץ ל"תוקפנות" הישראלית.

ראיסי אמר כי הוא מברך את חמאס על מלחמתו נגד ישראל והוסיף כי "אין דרך אחרת מלבד להתנגד לישראל, אנחנו מנשקים את ידיו של חמאס על התנגדותו נגד ישראל". כמו כן, נשיא איראן וביקש מכלל מהמדינות המוסלמיות להטיל חרם נפט וסחורות על ישראל.

שליט קטאר, שארצו מתווכת בין ישראל לחמאס בסוגיית שחרור החטופים, אמר כי הוא מקווה שהמאמצים יובילו להפסקת אש בקרוב. לדבריו, הקהילה הבינלאומית לא עמדה באחריות המשפטית והאתית שלה. עוד כמה זמן עוד תתייחס הקהילה הבינלאומית לישראל כאילו היא מעל החוק הבינלאומי?".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קרא גם הוא להפסקת אש בעזה, וקבע שזו צריכה להיות "ללא הגבלות או תנאים". א-סיסי הוסיף ואמר כי "מדיניות הענישה הקולקטיבית של תושבי עזה אינה מתקבלת על הדעת ואינה ניתנת להצדקה בהגנה עצמית או בכל תביעה אחרת. יש לעצור אותן לאלתר".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפסגת הליגה הערבית בראיד. רויטרס
קרא לועידת שלום בינלאומית, ארדואן/רויטרס

במהלך הפסגה, נשא דברים בנושא גם נשיא טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, והציע קיום ועידת שלום בינלאומית, כדי למצוא פתרון קבוע לסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "ישראל נוקמת בתינוקות, ילדים ונשים בעזה, אמר ארדואן, "מה שאנחנו צריכים בעזה זה לא הפסקות לכמה שעות, אלא אנחנו צריכים הפסקת אש קבועה".

אסד, שטבח במאות אלפי מאזרחיו מאז תחילת מלחמת האזרחים ב-2011, אמר כי כל תהליך מדיני עם ישראל צריך להיעצר לאור המלחמה בעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully