וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטכ"ל ידעו שהגדר עם עזה לא תעמוד במלחמה אך זלזלו בחמאס

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 17:05

צה"ל פעל נגד הכוונות של ארגוני הטרור ולא נגד היכולות שלהם - ולא הבין את הסכנה בהתעצמות של חמאס; המלחמה הוכיחה כי ארגוני טרור לא "מורתעים" אלא פועלים מאינטרסים פנימיים; ומה לא תפקד במודיעין של פיקוד דרום? כך נכשלה שיטת ההגנה באוגדת עזה ופיקוד דרום. פרשנות

כוחות צה" ברצועת עזה, 11 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

בצמרת צה"ל עסוקים בניתוח המציאות החדשה שנוצרה ברצועת עזה ובמה שהוביל לקריסת תפיסת ההגנה באוגדת עזה ופיקוד הדרום. מי שנושא באחריות המלאה לעיצוב המרחב ותפיסת ההגנה בחזית הדרומית הם בעיקר הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי, שהיה בעבר מפקד פיקוד הדרום וראש אמ"ן, וראש אגף אסטרטגיה ואיראן האלוף אליעזר טולדנו שהיה עד לפני חודשיים מפקד פיקוד הדרום וקודם לכן מפקד אוגדת עזה.

ההתנהלות הקבועה:

נוצרה שיטה שלפיה יש לפעול נגד כוונות ארגוני הטרור ולא נגד היכולות שלהם. בזמן שחמאס הפך מארגון לצבא טרור, העריכו באוגדת עזה, בפיקוד הדרום ובשאר חלקי הצבא, כי המודיעין שמתאים לפעילות ביטחון שוטף לא יאכזב ויביא את ההתרעה המצופה למלחמה. קרה בדיוק ההפך. המערכת המודיעינית והיכולת של צמרת הצבא לא תפקדה. הגם שראו את האיום ניבט מולם לא הבינו את גודל הסכנה.

קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. דוברות שב"ס
מחבלי חמאס עצורים בישראל/דוברות שב"ס

המודיעין:

אין ספק שבכל הנוגע להפקת המידע ועיבודו להבנת המציאות משהו השתבש. "זו יותר מהפרעת קשב", מסבירים גורמי מודיעין. "זו בעיה מצטברת כשאוגדה סומכת במובנים רבים על כל מיני התרעות ותובנות מלמעלה. כך היא מתנוונת". גורם מודיעין מסביר כי כל מה שהגיע מלמטה הפך לכאורה לחסר חשיבות כי הוא לא התיישב עם הניתוחים "של אלו מלמעלה. אין דרך אחרת להסביר את הפערים שנוצרו". על כן, אין מנוס מכך שהמערכת החדשה שתיבנה מול עזה תהיה חייבת לפעול מול יכולות ולא מול כוונות.

הגדר:

לא מעט ביקורת נשמעה על מערכת "שעון חול" שבנייתה לאורך 64 ק"מ ברצועה עלתה מיליארדי שקלים. צעדות השיבה במהלכן צעדו בשנים האחרונות עשרות אלפי פלסטינים לעבר הגדר הבהירו בצורה חד משמעית שזו גדר לפעילות ביטחון שוטף ולא גדר למלחמה. כל מטען חבלה או רחפן קטן שיתקו מערכת שלמה. כולם ראו את זה אבל אף אחד במטה הכללי לא חשב לתת מענה לתרחיש קיצוני של מלחמה שפורצת מתוך זעם פלסטיני שמונע מהסתה ושטיפת מוח בלתי פוסקת מצד חמאס.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
כוח צה"ל בפעילות בקו הגבול, עוטף עזה, 14 באוקטובר 2023. אבי רוקח
חיילי צה"ל ליד עזה/אבי רוקח

ההרתעה:

צה"ל צריך לעקור מהשורש את עצם המחשבה של השימוש במורתעות. ארגוני טרור פועלים נגד ישראל בגלל אינטרסים פנימיים. חלקם אידאולוגיים, פוליטיים, לחצים חיצוניים כמו פטרון איראני ועוד. חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלמי לא פועלים נגד ישראל כי הם חושבים שצה"ל חלש. דווקא העובדה שצה"ל הוא החזק ביותר במזרח התיכון לא מונעת מהם לתקוף את ישראל. ארגון טרור פועל בגלל אינטרסים פנימיים ולא בגלל שמישהו אחר חלש.

הרתעה רלוונטית רק כאשר צה"ל יניח איום אמין וישיר על הישרדות הארגון או ההנהגה שלו. רק כך ניתן יהיה לגרום לארגוני הטרור לא לבצע מה שהם רוצים. ברגע שחיזבאללה יבין שיש איום ישיר ומיידי על הנהגתו ושרידותו הוא ישקול האם להפסיק את הירי לעבר ישראל. עד אז הוא ימשיך להקיז את הדם של חיילי צה"ל ואזרחים ישראלים לאורך הגבול.

נאום שר הביטחון יואב גלנט. 7 בנובמבר 2023. לע"מ, צילום מסך
היום שאחרי. גלנט/צילום מסך, לע"מ

שר הביטחון יואב גלנט מינה צוות לעסוק ביום שאחרי המלחמה - כיצד נכון לעצב מנגנון סיום ולאן ישראל צריכה לחתור צבאית ברצועת עזה. מאחר שכבר ברור שלא היה מנוס מלעבוד נגד היכולות של חמאס ולא רק נגד כוונות, מתגבשות קריאות במערכת הביטחונית, כולל בצה"ל, לחסל את תופעת המנהרות שהביאו להתעצמות הצבאית המטורפת של חמאס בכל התחומים. במקביל לגבש כוחות שבתום המלחמה ייצאו לסדרת מבצעים בדומה ליום שאחרי מבצע חומת מגן. זאת, כמובן, אחרי טיפול שורש במערכות לחימה צבאיות חפורות עמוק בקרקע ובמרכזי פיקוד ושליטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully