וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נכנע ללחץ האמריקני: ישראל הסכימה לבצע הפוגות למשך 4 שעות ביום בצפון הרצועה

עודכן לאחרונה: 10.11.2023 / 1:56

מדובר בשינוי של מדיניות הממשלה, והיענות ללחצים שהפעיל הממשל האמריקני על רה"מ בשבועות האחרונים. בלשכתו ניסו להמעיט מחשיבות המהלך, ולהציג אותו כצעד שכבר בוצע בעבר. הסיבה לכך היא ככל הנראה בגלל רגישות פוליטית, שכן ההחלטה לא הובאה לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני

צה״ל ממשיך במאמץ הנעת האוכלוסיה דרומה לשם הגנתה ופותח מסדרון פינוי אוכלוסיה למעבר התושבים ברצועת עזה/דובר צה"ל

ישראל סיכמה עם ארה"ב כי תתחיל לבצע "הפוגות הומניטריות טקטיות ומקומיות" למשך 4 שעות מדי יום בשכונות בצפון רצועת עזה החל מהיום (חמישי), כך אמרו לוואלה בכירים ישראלים ואמריקנים.

למה זה חשוב:

  • ההחלטה היא שינוי של מדיניות הממשלה בכל הנוגע להפוגות הומניטריות בעזה והיענות ללחצים משמעותיים שהפעיל הממשל האמריקני על ראש הממשלה נתניהו בשבועות האחרונים.
  • מוקדם יותר היום, אחרי שדובר הבית הלבן ג'ון קירבי הודיע על ההסכמה הישראלית להפוגות הומניטריות, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שניסתה להמעיט מחשיבות המהלך ולהציג אותו כצעד שכבר בוצע בעבר כחלק מהנסיון לאפשר מעבר של אזרחים פלסטינים לדרום הרצועה.
  • הסיבה המרכזית לכך שלשכת רה"מ ניסתה להרחיק עצמה מהמהלך היא קרוב לוודאי רגישות פוליטית, במיוחד לאור העובדה שההחלטה על ההפוגות ההומניטריות הללו לא הובאה לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני.
  • בראיון לרשת Fox מאוחר יותר ניסה נתניהו להמשיך ולהמעיט מחשיבות ההסכמה הישראלית להפוגות הומניטאריות בצפון הרצועה ולהציג אותה כאילו היא רק לצורך פינוי אוכלוסיה אזרחית. "באזורים מסויימים בפרק זמן מסוים, כמה שעות לפה או כמה שעות לשם", הוא אמר.
הצהרות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורה"מ בנימין נתניהו מלון קמפינסקי,ת"א 18 באוקטובר 2023. ללא, צילום מסך
נתניהו וביידן/צילום מסך, ללא

תזכורת:

  • במהלך ביקורו של שר החוץ של ארה"ב טוני בלינקן בישראל בשבוע שעבר הוא ביקש מנתניהו ומקבינט המלחמה להתחיל לבצע הפוגות הומניטריות ברצועת עזה כדי לאפשר הגעה של סיוע לאוכלוסייה הפלסטינית במיוחד באזורים בהם מתנלת לחימה בצפון רצועת עזה.
  • נתניהו דחה פומבית את הבקשה האמריקנית ואמר כי הפסקות אש זמניות יתקיימו רק במקביל לשחרור חטופים ישראלים.
פגישת רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן 3.11.2023. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
פגישת רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן 3.11.2023/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

מאחורי הקלעים:

  • בכיר ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי במהלך ביקורו של בלינקן התעורר חשש ישראלי כי האמריקנים מדבר על הפוגה הומניטרית אבל בעצם מתכוונים לנסות ולהכניס את ישראל לתהליך שיוביל להפסקת אש.
  • בעקבות ביקורו של שר החוץ האמריקני בישראל התקיימו שיחות נוספות בין בכירים בממשל ביידן לבכירים בממשלת ישראל במהלכם הבהירו האמריקנים כי זו אינה כוונתם וכי הם מעוניינים בהפוגות הומניטריות כדי להקל את המצב בשטח וכדי להקל על הלחץ שמופעל על הבית הלבן מצד מדינות ערב ובתוך ארה"ב.
  • הבכיר הישראלי ציין כי לבסוף התגבשה הבנה בישראל כי האמריקנים לא מנסים לכפות על ישראל הפסקת אש כוללת והכתוצאה מכך הוחלט שנכון לגבש תכנית להפוגות הומניטריות.
  • התכנית להפוגות ההומניטריות גובשה ע"י צה"ל. לפי התכנית ישראל תבחר בשכונות מסוימות בצפון רצועת עזה בהן לא מתקיימת לחימה ותודיע מדי יום על חלון של לפחות ארבע שעות במהלכו האוכלוסייה יכולה לצאת ולהצטייד במזון ותרופות או לעזוב את האזור לדרום רצועת עזה.
  • הבכיר הישראלי ציין כי התכנית שגיבש צה"ל אושרה באופן רשמי על ידי הדרג המדיני וכי ישראל עידכנה על כך את הממשל האמריקני. לדבריו, היום החל באופן רשמי יישום התכנית והיא תימשך בשלב הראשון כמה ימים נוספים. היום כבר יושמה התכנית בשתי שכונות בצפון רצועת עזה.
  • ישראל הבהירה לארה"ב כי במידה ותושג עסקה לשחרור חטופים היא תהיה מוכנה להפוגה משמעותית וארוכה יותר בלחימה, אמר הבכיר הישראלי.
רצועת עזה. רויטרס
ההרס בעזה/רויטרס

מה הם אומרים:

  • הנשיא ביידן בירך על ההחלטת הישראלית להתחיל בהפוגות הומניטאריות ברצועת עזה. "ההפוגות יעזרו לאזרחים להגיע לאזורים בטוחים ורחוקים מאזורי הלחימה. זה צעד בכיוון הנכון", אמר ביידן. הוא ציין כי הוא ימשיך לעודד את ההנהגה הישראלית להגן על אזרחים במהלך הלחימה בעזה ולהגביר את הסיוע ההומניטארי כדי להקל על הסבל של תושבי הרצועה.
  • בכיר ישראלי: "לוקחים שכונה ומודיעים לה שבין השעות עשר בבוקר לשתיים בצהרים לא תהיה שום פעילות צבאית והם יכולים לצאת מהבתים ולא תהיה שום תקיפה. זה לא מסדרון הומניטרי, זה משהו אחר - מהלך חדש שלא בוצע מאז תחילת המלחמה".
  • בכיר בבית הלבן אמר כי ישראל הודיעה היום לארה"ב שהיא "ממסדת ומרחיבה" את ההפוגות ההומניטריות שכבר בוצעו בימים האחרונים בצפון הרצועה. לדבריו ההפוגות האלה יבוצעו באזורים ספציפיים כדי לאפשר מעבר בטוח, פינוי של פצועים והצטיידות של תושבים במזון, מיים ותרופות.
  • "צה"ל הבהיר לנו שאם חמאס ינסה לנצל את ההפוגות אלה כדי לתקוף את כוחות צה"ל או לירות רקטות ישראל תפעל צבאית נגד האיום הזה", אמר בכיר בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully