וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית לנתניהו: לא ניתן להמשיך להשתמש בתקנות רק שעות חירום, עליך לכנס את הממשלה

9.11.2023 / 10:04

במכתב שנשלח מהמשנים ליועמ"שית, עו"ד אביטל סומפולינסקי וד"ר גיל לימון אל מזכיר הממשלה, כותבים השניים על דעת בהרב מיארה, כי על נתניהו לכנס את הממשלה ולקדם חקיקה מתאימה למצב שגרת החרום בו ישראל מצויה

בווידאו: נתניהו: "לא תהיה הפסקת אש בלי שחרור החטופים"/צילום: לעמ

"מבחינה משפטית - למעט במקרים חריגים ביותר - לא ניתן יהיה עוד להמשיך ולעשות שימוש בכלי של התקנת תקנות שעת חירום. ככל שנדרש יהיה להרחיב את סמכויות הממשלה מעבר לדין הקיים, יש לפעול בדרך של קידום הצעות חוק ממשלתיות" - כך כתבו הבוקר המשנים ליועמ"שית גלי בהרב מיארה, עו"ד אביטל סומפולינסקי וד"ר גיל לימון, אל מזכיר הממשלה עו"ד יוסי פוקס.

המכתב נשלח על דעתה של בהרב מיארה ובמסגרתו כותבים המשנים ליועצת, כי במצב שגרת החירום בו ישראל נתונה, על ראש הממשלה להימנע מלעשות שימוש בכלי של התקנות שעות חירום ובמקומו לקדם הצעות חוק ממשלתיות מתאימות שיעניקו פיתרון למצב.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
משאל טלפוני - רק במקרים חריגים. בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

בנוסף, השניים התייחסו לכך שהממשלה מקבלת החלטות ממשלה מהותיות, כלשון המכתב, באישור טלפוני ולא בהתכנסות לישיבות: "נכון לשוב ולכנס באופן סדיר את ישיבות הממשלה גם בעת הזו, ולדון בהצעות ההחלטה בדרך המלך, בפרט בהחלטות מהותיות ועקרוניות, הכרוכות בהיבטים כלכליים חברתיים או ביטחוניים. השימוש בכלי של משאל טלפוני בהתאם לסעיף 19(א) לתקנון עבודת הממשלה, צריך להישמר למקרים החריגים שבהם ישנה דחיפות שאינה מאפשרת להמתין לישיבת ממשלה קרובה".

הסיבה לפניה של המשנים ליועמ"ש אל מזכיר הממשלה פוקס היא שגרת החרום, כלומר מצב בו המלחמה יכולה להימשך זמן רב: "בחלוף תקופה של חודש ימים בה מדינת ישראל מצויה במצב המתואר, נבקש לפנות אליך בעניין שתי סוגיות הנוגעות להתנהלות הממשלה בתקופה זו, מתוך הבנה כי אנו מצויים ב'שגרת חירום', שעלולה להמשיך זמן רב, ועל כן, נדרש למצוא את האיזון הנכון בין צורכי השעה הדחופים לבין התנהלות תקינה של הרשות המבצעת. סוגיה אחת נוגעת לסמכות החריגה של הממשלה להתקין תקנות שעת חירום, והשנייה עוסקת באופן קבלת החלטות הממשלה בתקופת החירום".

למכתב המלא לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully