וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדוני ראש הממשלה: עם כל הכבוד, לא זו השאלה

עודכן לאחרונה: 10.11.2023 / 11:36

מרוב עיסוק בסוגייה: "ייקח או לא ייקח אחריות?" כמעט שהחמצנו את הסיפור האמיתי: נתניהו הקים ממשלה שלא מסוגלת לתפקד, בכל החזיתות. הטיפול הכושל שלה במשק אולי לא גובה מחיר בחיי אדם, אבל זועק לשמים

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו. 7 בנובמבר 2023. לע"מ, צילום מסך
הוויכוח על מי אחראי, יכול לחכות. רק שכל מה שקורה מאז ה-7 באוקטובר מוכיח שנתניהו לא מסוגל לנהל את הממשלה הבלתי אחראית שהקים/צילום מסך, לע"מ

בדבר אחד נתניהו הצליח מעל ומעבר למשוער בחמשת השבועות מאז ה-7 באוקטובר: הוא הפך את השאלה הנפוצה "ייקח או לא ייקח אחריות?" לתעתיק של הוויכוח "כן/לא ביבי".

אלה האזורים שהוא אוהב, שם הוא יודע לפעול, שם יש רק "ביביסטים" או "סמול", מסורתיים-מזרחיים נגד אשכנזים-פרוגרסיביים, פריבילגים מול ישראל השנייה - הוא מת על החלוקות הקטנות-גדולות האלה שגורמות לנחיריו להתרחב בהנאה, כאילו הריח מעדנים. זו הביצה שבה אין עוד נרקיס זולתו.

כמו מנהיגים אחרים במזרח התיכון, גם אם לא תמיד מהצד הנכון, יודע נתניהו להתפתל סביב הנקודה בניסוחים עקלקלים, רצוי בלי עיתונאים בחדר ובלי שאלות ותשובות. אלא שהפעם הוא הפיל בפח את התקשורת, שבמשך חודש התעסקה רק בשאילת לקיחת האחריות, עד שזו נמאסה הן על השואלים והן על הציבור שקורא, שומע וצופה.

ובכן, השאלה בדבר מידת אחריותו של נתניהו יכולה בהחלט לחכות ליום שאחרי, כמו שנהוג לומר כאן בשבועות האחרונים - וזה נכון: אפשר לחכות עוד כמה חודשים, בוודאי בשעה שיש לפנינו מערכה שצריך לנצח וחטופים שיש להשיב לגבולם.

אלא שממש כמו המושג שנתניהו עצמו טבע: עם כל הכבוד, לא זו השאלה. כי התחקיר באמת יכול לחכות, אבל חוסר התפקוד של הממשלה הוא לא רק בלתי נסבל אלא גם בלתי נסלח.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
בצלאל סמוטריץ', ראש ממשלת הדווקא. אז מה אם נתניהו הורה?/הארץ, הדס פרוש

המחדל המדיני/מודיעיני/צבאי הוא איום ונורא. הוא הביא לטבח ולחטיפות שמחר ימלאו להם חמישה שבועות. רק שבגדול - ומבלי לצלול לתחקיר עצמו, מקורו במידע מודיעיני חסר, שגם החלקים השלמים בו לא חוברו (בחוכמה שבדיעבד כמובן) לתמונה הנכונה - וכפועל יוצא מכך לא עובתה חומת ההגנה על יישובי העוטף.

מי שרוצה לראות תמונה רחבה יותר יכול לשאול גם שאלות שחוזרות אחורה בזמן ובודקות איך טופל המידע שכן הועבר, אילו דיונים נערכו בגינו, איך התקבלו החלטות מדיניות לגבי חמאס ועוד - כאמור, כל אלה נסקרים כאן בחטף ובראשי פרקים בלבד, ככיוונים אפשריים לחקירה.

באופן שאולי יהיה קשה לחלק ממבקריו לקבל, תיאורטית נתניהו יוצא באופן סביר מתחקיר שכזה, לפחות ברמת המיקרו: אולי החטא הקדמון של התעצמות חמאס רובץ לפתחו, אך עדיין - ניתוח נכון של הנתונים היה מוביל לעיבוי הגזרה באופן מאסיבי יותר, שהיה מותיר רבים מתושבי החבל שכונה "עוטף עזה" בחיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
משה גפני ועדת כספים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת,
ראש ממשלת הכסף, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני/נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

המחדל שאחרי המחדל

מה כבר יכול להיות יותר נורא מזה? ובכן, מבחינת המחיר הפיזי והנפשי, אין גרוע מאובדן חיים וכאבי השכול. מבחינת ניהול ענייני המדינה, המחדל שבאי מניעת ההתקפה הוא חמור, אבל המחדל שמונע ממדינת ישראל לתפקד מאז, הוא פשוט שיא של ניהול כושל, יוהרה וטיפשות, שעליהם אין (ולא צריכה להיות) מחילה.

לפעמים נדמה שאין ממשלה בישראל: בצלאל סמוטריץ' מנהל ממשלה אחת, מוטת ימין קיצוני, שבמסגרת המדיניות שלה מעוכבים כספים לרשויות הערביות בימי שגרה - ולרשות הפלסטינית בימי מלחמה.

ביטחון ישראל מעניין אותו כקליפת השום, מה שמעניין אותו הוא שיזכרו אותו כמי שהחזיק הכי הרבה זמן עם האצבע בסכר, כדי למנוע העברת כספים לערבים: אזרחי ישראל או פלסטינים - מבחינתו ממילא אין הבדל, אלא רק יהודים ולא יהודים. אילו רק היה יכול, היה מעכב גם כספים לדרוזים, הגם ששרות צבאי ממוצע של צעיר דרוזי הוא מפרך ומסוכן עשרות מונים מה שביצע הוא בשעתו.

אז ממשלת נתניהו אנחנו מכירים - והנה זכינו להכיר גם את ממשלת הימין הקיצוני בראשותו של בצלאל סמוטריץ'. עכשיו הכירו את הממשלה החרדית בראשותו של יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני.

נתניהו, שאוהב לדבר בסיסמאות, כבר אמר: "הוריתי לשחרר את כל הבלמים", רק שגפני בולם כל ניסיון לשחרר בלמים, פן ייפגעו חלילה ההעברות הקואליציוניות.

נשבע לכם שהייתי שמח לייחס לנתניהו נכלוליות שבמסגרתה הוא מדבר על לפתוח את הקופה, בעודו שולח את סמוטריץ' וגפני לחסום את הוצאות הכספים ממנה. הלוואי שזה היה המצב, שכן הוא היה מציג מדינה שמתנהלת לפי תכנית. אולי מעוותת, אבל לפחות תכנית.

ואם כבר עסקנו בממשלה הקטנה שבראשה עומד סמוטריץ' והממשלה הקטנה (אבל העשירה!) שבראשה עומד גפני, אתם מוזמנים להכיר כל מני "נסיכויות" משנה, כמו זאת שעליה מולך עמיחי אליהו, האיש ופצצת האטום: הפצצה הראשונה בהיסטוריה שהצליחה להחריב את ההסברה הישראלית מבלי להתפוצץ כלל!

אפרופו הסברה: ישבו מיטב המוחות על המדוכה, הפקיעו סמכויות מידי השרה-לשעבר גלית דיסטל אטבריאן - ואז, מול כל העולם שעסוק בסבל תושבי עזה, שיגרו את העיבוד החדש ל"מטל עם הדדל" של טופל'ה טוטוריטו, גיבורו של שלום עליכם - בכתיבה ומשחק של אביב אלוש: דגל אחד גדול מול כל השמאל.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הצהרה על הקמת ממשלת חירום וקבינט ניהול מלחמה, 11 באוקטובר 2023. שחר יורמן, אתר רשמי
בין גלנט לגנץ, קבינט המלחמה הוא היחידי שמתפקד מבין כל המערכות שמתיימר נתניהו לנהל/אתר רשמי, שחר יורמן

רק בזכות יריביו הפוליטיים

אז הנה האמת האיומה מאחורי חוסר תפקוד הממשלה: נתניהו לא מסוגל לנהל אותה. את קבינט המלחמה, כאשר לצידו יושבים גלנט, גנץ ואיזנקוט, המחויבים להצלחת המערכה, הוא מצליח לנווט, מהסיבה הפשוטה שכל שריו התלכדו סביב משימה משותפת.

את הממשלה שלו, לעומת זאת, הוא לא מסוגל לנהל: כי מה היה עושה מנהיג אמיתי? מודיע לסמוטריץ' שתוך שעה כספי המיסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית צריכים להיות בחשבון של אבו מאזן - ואם לא הוא מפוטר. פשוט כי כך דורש כרגע האינטרס הישראלי.

מיד לאחר מכן הוא היה קורא אליו את משה גפני ומודיע לו שאם הוא לא רוצה לראות את כל לומדי התורה מתים מרעב, הרי שהמיליארדים שהוקצו לחינוך חרדי לא מפוקח, עוברים מיד למנהלת השיקום.

הטלפון הבא היה לעמיחי אליהו, שר המורשת, שלצד מכתב הפיטורים, היה מקבל גם הודעה שלפיה הכספים שהוקצו למשרד המיותר שלו בטלים ומבוטלים - והוא הדין לגבי סטרוק, שיקלי, אמסלם, גמליאל - ועוד כמה שאין טעם אפילו להזכיר את שמותיהם, שכן קיים חשש שהם לא יאמרו דבר לקוראים.

רק שנתניהו מפחד ולפיכך לא מסוגל
. הוא לא מסוגל לא מפני שהוא חושש שיבוש מהלכי המלחמה (הרי הוא היה מקבל מיד את קואליציית המלחמה שהכי קל היה לו לפעול לניצחון במסגרתה, לא רק עם גנץ ואייזנקוט, אלא גם עם לפיד וליברמן). אלא מפני שטובת המדינה נמצאת לנגד עיניו רק כשהיא מתלכדת עם טובתו האישית.

דמיינו לרגע את הממשלה החליפית שניתן היה להקים כאן כבר ב-8 באוקטובר. במקרה כזה הוא היה יכול להפיק תועלת מיידית מליברמן שמכיר את האוצר, בתוספת אנשי צוותו ובראשם המנכ"ל הקודם רן בלינקוב. בטח תועלת גדולה מהכאוס שמייצרת החבורה המוזרה שליהק סמוטריץ', שאינה שולטת אפילו במושגי יסוד.

את לפיד היה הופך לממונה במשרה מלאה על ההסברה - וכך הלאה. לא לתמיד, אלא רק עד שיוחלט כי תם מצב החירום.

מיותר לציין שממשלה כזאת הייתה גם משמרת אותו בראשה (ובינינו, גם הייתה יותר אחראית וקלה לניהול מהנוכחית) וגם מקנה לכל מעשה משנה תוקף - הן בשיקולים להנחית מכת מנע (או להימנע מכזאת) בצפון, הן בהחלטות גורליות בנושא החטופים - וכמובן בכל ההחלטות הכלכליות שנוגעות ישירות לשיקום והצלת המשק.

מנהלים. shutterstock, ShutterStock
בסופו של דבר, ממשלה היא חברת ניהול, רק שבזו של נתניהו, כל דירקטור מנהל ממשלה משלו/ShutterStock, shutterstock

פוליטיקאי קטן?

במקום זאת, נתניהו בחר לדבוק בגוף שאותו הוא לא מסוגל לנהל לטובת עם ישראל, בוודאי בכל הקשור לנושאים האזרחיים. למה? כי לרגע אחד, בעת המגעים על הרחבת הממשלה, ברחה לו האמת העצובה: הוא מקווה לשמור על בלוק ה-64 כדי להגשים את הפנטזיה (שלא תהיה לה אחיזה במציאות) במסגרתה הממשלה הזאת תוציא את ימיה, כלומר - תמשוך עד לבחירות במועדון, בעוד כשלוש וחצי שנים.

לא צריך להיתמם: פוליטיקה היא עסק מלוכלך, שמי שעוסק בו - בהנחה שבתעודת הזהות שלו לא כתוב "חילי טרופר" (שם גנרי לכמה צדיקים שעוד נותרו בסדום הפוליטית) - חייב לנעול נעליים גבוהות ולבוסס במי המדמנה.

ניהול לעומתה הוא מדע - אמנם מסוג המדעים שקשורים לגורם האנושי, שמקשה מעט על דיוק המודלים, אבל תנאי אחד שאין עליו עוררין הוא דירקטוריון שקובע את המדיניות.

והיה אם הדירקטוריון נקלע לעימותים על בסיס יום יומי עם היו"ר או הזרוע הביצועית בדמות המנכ"ל, הרי שיש להחליף את חבריו או את העומדים בראש - עד שניתן יהיה להוציא לפועל מדיניות מגובשת ואחידה.

איך יודעים? זה פשוט מאוד: פותחים את הדוחות ורואים בכמה הסתכמו הרווחים או ההפסדים. בממשלת נתניהו השישית לא רק שההפסד הולך וחונק אותנו, אלא שלא ימצא אפילו רואה חשבון שפוי אחד שיהיה מוכן לחתום על הדוחות.

גם בהנהלה מקצועית מתקיימים דיונים, גם שם נרשמים עימותים, אבל בסופו של דבר, כך יודעים כולם, מי שנושאים באחריות הם אלה שצריכים להוביל את הפירמה קדימה, לעבר היעדים שהגדיר לה הדירקטוריון, שנבחר על ידי בעלי המניות (במקרה של הממשלה הנוכחית, בחרו אזרחי ישראל, בעלי המניות, בשתי המטרות שהובטחו להם: הורדת יוקר המחיה ושיפור הביטחון האישי... מישהו בכלל זוכר?).

אופס, הנה חזרנו לנושא האחריות: בלעדיה לא יתכן ניהול, בלעדיה כל חבר דירקטוריון יתיימר להיות המנכ"ל בפועל, כמו שעושים סמוטריץ', גפני, אליהו ואחרים.

לכן אין זה משנה (כרגע!) מהי מידת אחריותו של נתניהו למחדל שאפשר את הזוועות שהתחוללו ביישובי העוטף. מה שחשוב לענייננו הוא רק שמאותו רגע ואילך, אחרי שנעלם גורם ההפתעה ופג ההלם הראשוני, הוא לא מצליח לנהל שום דבר, זולת את הזירה היחידה שאליה הצטרפו יריביו הפוליטיים, הקבינט המצומצם, כדי לחלץ אותו ואת כולנו מהבוץ.

בינינו? אפילו את זה הוא מנסה לשבש, עם הקרבות שהוא מנהל עם הצמרת הביטחונית, לפחות שם יש מסגרת אחראית שלא נותנת לו לאבד קשר עם המטרה הלאומית, הניצחון.
את כל השאר, הוא פשוט לא מצליח לנהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully