וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב גינה את המחוקקת ממוצא פלסטיני: "קראה להשמדת ישראל"

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 13:40

בווידאו: הצהרת נשיא ארה"ב ביידן בישראל בה הוא מבהיר השבת החטופים היא בעדיפות עליונה/צילום: רויטרס

בית הנבחרים של ארצות הברית הצביע הלילה (שלישי) בעד גינוי חברת בית הנבחרים הדמוקרטית רשידה טליב ממישיגן - הפלסטינית האמריקנית היחידה בקונגרס - נזיפה יוצאת דופן ברטוריקה שלה בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס.

הניצחון 234-188 הגיע לאחר שמספיק דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים כדי לגנות את טליב, עונש שנמצא צעד אחד מתחת להדחה מבית הנבחרים. חברת הקונגרס המכהנת שלוש קדנציות מהווה כבר זמן רב מטרה לביקורת בשל דעותיה על הסכסוך בן עשרות השנים במזרח התיכון.

הדיון על החלטת הגינוי ביום שלישי אחר הצהריים היה אמוציונלי ואינטנסיבי. חבר בית הנבחרים הרפובליקני ריץ' מקורמיק מג'ורג'יה דחף את המהלך בתגובה למה שהוא כינה קידום הרטוריקה האנטישמית של טליב. לדבריו, היא "הטילה שקרים שלא יאומנו על בעלת בריתנו הגדולה ביותר, ישראל, ועל המתקפה ב-7 באוקטובר".

כשדמוקרטים אחרים עומדים לצידה, טליב הגנה על עמדתה ואמרה כי היא "לא תשתוק ולא אתן לכם לעוות את דבריי". היא הוסיפה כי ביקורתה על ישראל הופנתה תמיד כלפי ממשלתה והנהגתה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"חשוב להפריד בין אנשים לממשלה", אמרה. "הרעיון שביקורת על ממשלת ישראל היא אנטישמית מהווה תקדים מסוכן מאוד. ונעשה בו שימוש כדי להשתיק קולות מגוונים שמדברים למען זכויות האדם ברחבי האומה שלנו".

חברת הקונגרס רשידה טליב בהפגנה הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה מחוץ לקפיטול בוושינגטון, ארה"ב, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
חברת הקונגרס רשידה טליב בהפגנה הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה מחוץ לקפיטול בוושינגטון, ארה"ב, 18 באוקטובר 2023/רויטרס

ביקורת זו הגיעה לשיאים חדשים לאחר שהפיגוע של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר הותיר מאות ישראלים הרוגים ועשרות פצועים. טליב, בעלת משפחה בגדה המערבית, ספגה ביקורת קשה לאחר שלא גינתה מיד את חמאס לאחר הפיגוע.

כל הדמוקרטים התייצבו בתחילה לצד טליב וסייעו להביס את החלטת הגינוי הראשונה נגדה בשבוע שעבר. אבל מאז, רבים מעמיתיה, כולל חברים יהודים בולטים, נעשו מסוכסכים יותר לגבי הרטוריקה שלה בנוגע למלחמה, במיוחד בגלל סיסמה שבה השתמשה לעתים קרובות, שנתפסת בעיני רבים כקוראת להשמדת ישראל.

בסופו של דבר, יותר מ-20 מהם הצטרפו לרפובליקנים ביום שלישי בלילה כדי לגנות אותה, לאחר שניסיון לגנוז את החוק נכשל מוקדם יותר באותו יום.

הביקורת האחרונה הובילה להצבעה דרמטית על רצפת בית הנבחרים על רקע המתיחות הפוליטית סביב המלחמה המתמשכת והקטלנית בין ישראל לחמאס. בעוד שרוב שתי המפלגות התייצבו באופן היסטורי לצד ישראל, במפלגה הדמוקרטית התגלעו מחלוקות בנוגע לתגובה האמריקאית.

חבר בית הנבחרים בראד שניידר, הדמוקרט היחיד שהצביע עם הרפובליקנים ביום שלישי כדי לקדם את החלטת הגינוי, אמר כי הוא מאמין שחשוב לדון בסיסמה "מהנהר ועד הים".

"אין זו אלא קריאה להשמדת ישראל ולרצח יהודים", אמר היהודי הדמוקרט. "תמיד אגן על הזכות לחופש הביטוי. זכותה של טליב לומר מה שהיא רוצה". הוא הוסיף: "אבל זה לא יכול לעבור ללא מענה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מוסלמים מתפללים במהלך עצרת פרו-פלסטינית בוושינגטון, ארה"ב, 4 בנובמבר 2023. רויטרס
מוסלמים מתפללים במהלך עצרת פרו-פלסטינית בוושינגטון, ארה"ב, 4 בנובמבר 2023/רויטרס

בעוד שלגינויים אין השלכות של ממש בפועל, מדובר בנזיפה חמורה מצד יתר חברי הבית ולרוב נדרש חבר הקונגרס הננזף לעמוד על בימת הדיונים בעת שההחלטה מוקראת בקול רם. ואולם, טליב נחסכה מההשפלה הזו.

טליב היא חברת הקונגרס המוסלמית השנייה השנה שזוכה לנזיפה רשמית בשל הביקורת שלה על ישראל. עמיתתה אילהאן עומאר הודחה בפברואר מוועדת החוץ של בית הנבחרים בשל הערות דומות שהשמיעה נגד ישראל. גורמים בשמאל האמריקני מתחו ביקורת על עמדתו של הנשיא ג'ו ביידן והפצירו בו להתנות את תמיכת ארצות הברית בישראל, לאור המספר ההולך וגדל של הרוגים פלסטינים ברצועה.

עד לא מכבר, גינויים רשמים של הקונגרס במחוקקים נחשבו כאמצעי ענישה נדיר, האחרון לפני הדחה. עם זאת, אלו התקבעו בשנים האחרונות כדבר שבשגרה ולעתים קרובות הם ניתנים על פי שיוכים פוליטיים מובהקים. דמוקרטים רבים וכמה רפובליקנים שהתנגדו לגינוי של טליב ציינו את חופש הביטוי והזהירו מפני התקדים שיקבע המהלך.

"ההחלטה הזו לא רק מבזה את החוקה שלנו, אלא גם מוזילה את המשמעות של משמעת בגוף הזה עבור אנשים שבאמת מבצעים מעשים פסולים כמו שוחד, הונאה, תקיפה אלימה וכן הלאה", אמר חבר בית הנבחרים ג'יימי רסקין, שהגן על טליב.

החלטת גינוי נוספת נגד טליב, שאותה קידמה מרג'ורי טיילור גרין הרפובליקנית, הייתה אמורה לעלות להצבעה הלילה, אך היא הוקפאה לאחר שהחלטת הגינוי של מקורמיק עברה להצבעה סופית והתקבלה.

בסך הכול, בית הנבחרים של ארצות הברית העביר 26 החלטות גינוי לכל אורך ההיסטוריה, שתיים מהן רק השנה. ביוני, הרפובליקנים הצביעו בעד גינויו של אדף שיף הדמוקרטי, בשל התבטאויות עבר שלו על הקשרים לכאורה בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לרוסיה.

ב-2021, כשבית הנבחרים היה עוד בשליטת הדמוקרטים, המחוקק הרפובליקני פול גוסאר מאריזונה ננזף על ששיתף סרטון אנימציה שבו הוא נראה מכה בחרב את עמיתתו אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הדמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully