וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג ידועים בציבור של נופלים להט"בים

עודכן לאחרונה: 6.11.2023 / 22:16

לפי ההצעה, בני הזוג של הנופלים המשתייכים לקהילה יוכרו גם הם כאלמן או אלמנת צה"ל. "מתקנים עוול היסטורי", מסר ח"כ מיש עתיד. עוד אושרה הצעת חוק לתמלוגים למשפחות החטופים והנעדרים, הקובעת תמלוגים בסך 9-13 אלף שקלים לחודש בהתאם לקרבה לנעדר

עברי לידר של בהלוויית סרן במיל׳ שגיא גולן ז״ל/באדיבות המשפחה

הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שניה ושלישית תיקון שיכיר בבני זוג שהיו ידועים לציבור לנופלים להט"בים כאלמן או אלמנת צה"ל. כמו כן, אושרה הצעת חוק תגמולים לבני משפחות של נעדרים או חטופים מפעולות איבה או מלחמה.

אישור החוק להכרה בבני זוג של נופלים להט"בים התבצע ברקע נפילתו של חבר הקהילה הגאה, קצין הלוט"ר סרן במיל' שגיא גולן. בחוק מ-1950 נכתב על בני זוג של נופלים "בעלה" או "אשתו" בלבד, וטרם הוכרו בחוק בני זוג מאותו המין. בעקבות בג"ץ שטיינר נגד שר הביטחון ב-1996, הודיע שר הביטחון כי יכיר גם בבני זוג וידועים בציבור חד-מיניים, בדומה להצהרת השר גלנט, אולם הנושא מעולם לא הוסדר בחקיקה, עד היום.

"היום אנחנו מתקנים עוול היסטורי ביחס של המדינה לחברות וחברי הקהילה הגאה", נמסר מטעם יו"ר השדולה הגאה בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו מטעם יש עתיד. "בשעת לחימה אף אדם בישראל לא צריך לעמוד נבוך ובודד, להרגיש לא נחשב".

גם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הגיב לאישור החוק. "יוזמה מבורכת, השכול אינו מבדיל בין דם לדם, מין או נטייה מינית והכאב העמוק שבאובדן הוא זהה", נמסר. "העת להכיר גם בבני ובנות זוג להט"בים כאלמנות ואלמנים הגיעה, וטובה שעה אחת קודם. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מחבק ועומד לצד כל אחד ואחת שאיבד את יקירו, דעו שאתם לא לבד בעת הקשה הזו".

פעילות חיילי גולני במהלך חרבות ברזל. דובר צה"ל
תמלוגים חודשיים למשפחות חטופים ונעדרים. חייל צה"ל ב"חרבות ברזל"/דובר צה"ל

רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, הגיב: "המציאות בה הפלו אותנו בחוק לא תימשך עוד. אנחנו שווים מספיק כדי להילחם למען המדינה וכעת נדרש שיכירו בנו כשווים לא רק במותנו אך גם בחיים. התיקון חשוב במיוחד לכל הלהט"בים שנמצאים עכשיו בחזית הלחימה, ומסמן צעד ראשון בדרך לחקיקה שיוונית רחבה שתבטל את האפליה נגדנו בכל תחומי החיים".

גם הצעת החוק להכרה ופיצויים למשפחות החטופים והנעדרים, עליה חתומים מעל 80 חברי כנסת, עברה הערב בקריאה השניה והשלישית ונכנסה לספר החוקים. ההצעה תעגן את ההכרה, הזכאויות והתמלוגים למשפחות בחקיקה ראשית. בין עשרות למאות אלפי שקלים יועברו למשפחות כבר בימים הקרובים.

לפי ההצעה, בני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה, בהן תגמולים חודשיים של 9,000-13,000 שקלים בהתאם לקרבה לאדם החטוף או הנעדר, וכן מעטפת של הטבות כלכליות וטיפוליות.

בנוסף, מגדירה הצעת החוק רובד נוסף של מענקים ייחודים למשפחות החטופים והנעדרים, שיחולקו אחת לרבעון במטרה לסייע במימון פעילויות המשפחה למען שחרור החטופים ואיתור הנעדרים. המענק הראשי, בסך 90,000 שקלים ברבעון, יחולק בין בני המשפחה באופן המוגדר בחוק, תחילה בין בן או בת הזוג והוריו של החטוף או הנעדר, ובהיעדרם בין בני משפחה אחרים. בנוסף, יוענקו גם 21 אלף שקלים בכל רבעון לכל אח בוגר של החטוף או הנעדר.

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"מתקנים עוול היסטורי". ח"כ יוראי להב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ההכרה בחוק נוגעת לכלל החטופים והנעדרים, בהם אזרחים ומי שאינם אזרחים אבל נכנסו לישראל כחוק, לרבות מי שנחטפו או הוגדרו כנעדרים באופן שתואם את הגדרות החוק גם לפני ה-7 באוקטובר 2023 והתשלומים ישולמו החל ממועד זה ואילך.

החוק כולל גם אחים חורגים, על פי התנאים המוגדרים בחוק, בהם שלאחד מהם טרם מלאו 21 שנים וכן מגורים תחת קורת גג אחת. הנושא עלה לדיון לאחר שאודין וסתיו ערבה אליעז, אחים חורגים לשתי ילדות חטופות, הגיעו לוועדה ודרשו לקבל הכרה במסגרת הצעת החוק. הקרבה המוגדרת בחוק תיבחן על סמך הצהרת המבקש ורישומים של משרד הפנים.

"הלוואי ולא היינו צריכים ולא נשתמש בחוק הזה, והלוואי שנזכה לראות את כל החטופים והנעדרים חוזרים הביתה בשלום", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר. גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ התייחס להצעה: "הצלחנו להעביר פה חוק חשוב עם פיצוי כלכלי מקיף ורחב, וזה הדבר הבסיסי והמחייב מצדנו. אני אומר למשפחות החטופים והנעדרים, אנחנו מתנצלים על המצב שהגעתם אליו, אנחנו אחראים למצב הזה ואנחנו אחראים גם להמשיך לעשות הכל בכדי שיקירכם יחזרו הביתה".

מנציגי לשכת עורכי הדין ערן בקר וענת קאופמן שהתנדבו לייצג את משפחות החטופים, נמסר: "מדובר בהליך חקיקה בעל משמעות היסטורית הרואה את צער משפחות החטופים ומבקש לבטא את הסולידריות של העם בישראל עם כאבם הבלתי נתפס. כסף לא ייתן מזור לסבל הנורא אבל יהיה בו להקל מעט על הימים הקשים שהם עוברים ויתן סיוע להמשך המאבק להחזרת יקיריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully