וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התחייבה בפני ארה"ב כי רובי M16 חדשים שרכשה לא יועברו להתנחלויות

6.11.2023 / 13:15

ממשל ביידן אישר לישראל לקנות אלפי רובים מחברות נשק אמריקניות בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר, רק אחרי שקיבל התחייבות כי הנשק לא יועבר לכיתות כוננות בהתנחלויות בגדה המערבית. התנאי החריג שהציבו האמריקנים מצביע על החשש בארה"ב מהתקפות של מתנחלים נגד פלסטינים

אדם לבוש מדים תועד מסייע למתנחלים בשומרון בהתפרעות נגד פלסטינים. 22 באוקטובר 2022/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
  • ממשל ביידן אישר לישראל לקנות אלפי רובי M16 מחברות נשק אמריקניות רק אחרי שקיבל התחייבות כי כלי הנשק הללו לא יועברו לכיתות כוננות בהתנחלויות בגדה המערבית, כך אמרו ארבע בכירים אמריקנים וישראלים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב:

  • ההתחייבות הישראלית היתה תנאי מרכזי של הממשל האמריקני ושל חברי קונגרס לפני אישור מכירת הרובים, שאותם ביקשה ישראל לקבל בדחיפות, בעקבות מתקפת הטרור שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, אמרו הבכירים האמריקנים והישראלים.
  • הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן היה אחד המחוקקים האמריקנים שהביעו דאגה מכך שחלק מהרובים יועברו להתנחלויות בגדה המערבית וביקש לוודא שמכירת הנשק לא תביא להתגברות מתקפות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים בגדה המערבית, כך לפי מקור שמעורה בנושא.
  • העובדה שארה"ב הציבה תנאים כאלה למכירת נשק לישראל היא חריגה מאוד ומצביעה על הרגישות הרבה של העסקה הזו בזמן שבו הדאגה בארה"ב מאלימות של מתנחלים נגד פלסטינים הולכת וגוברת.
  • במהלך שיחת טלפון לפני 10 ימים גם הנשיא ביידן עצמו הביע דאגה בפני ראש הממשלה נתניהו מההתקפות שביצעו מתנחלים נגד פלסטינים. יום לאחר מכן ביידן אמר פומבית כי התקריות האלה שופכות דלק על המדורה.
מתנחלים תוקפים פלסטיני בן 50 באבנים ובמקלות ליד ההתנחלות אש קודש 03.04.21. יש דין, מערכת וואלה!
מתנחלים תוקפים פלסטיני בן 50 באבנים ובמקלות ליד ההתנחלות אש קודש 03.04.21/מערכת וואלה!, יש דין

תזכורת:

  • ביישובים שסמוכים לגבול עם רצועת עזה, לבנון וסוריה - וכן בהתנחלויות בגדה המערבית - קיימות כיתות כוננות שמורכבות מתושבים מקומיים שמקבלים נשק ואימונים מהמשטרה ומצה"ל במטרה להגיב במהירות במקרה של פיגוע טרור.
  • מתקפת החמאס הפתיעה את צה"ל והשאירה את כיתות הכוננות להתמודד לבדן במשך שעות ארוכות מול אלפי מחבלים. רבים מחברי כיתות הכוננות נהרגו במהלך המתקפה.
בן גביר בחלוקת נשקים לכיתות הכוננות באשקלון, 27 באוקטובר 2023. דוברות משטרת ישראל
חלוקת נשקים לכיתות הכוננות באשקלון, 27 באוקטובר 2023/דוברות משטרת ישראל

במוקד החדשות:

  • אחרי מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר המשרד לביטחון לאומי שאחראי על המשטרה רצה לרכוש במהירות אלפי רובי M16 עבור כיתות כוננות ברחבי המדינה כדי להיערך לאפשרות של התקפות נוספות.
  • העיתונאי אבי בר-אלי דיווח בדה-מארקר כי הממשל האמריקני איים לא לספק את הנשק על רקע פוסטים שהעלה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ברשתות החברתיות בהן נראה מחלק נשק לאזרחים, במה שנראה כאירוע פוליטי.
  • אבל בכירים אמריקנים מספרים כי היתה לכך סיבה נוספת. לדבריהם ממשל ביידן וסנאטורים אמריקנים הביעו דאגה שבן גביר יעביר חלק מהרובים לכיתות כוננות בהתנחלויות בגדה המערבית וכך נשק אמריקני עלול להגיע לידי מתנחלים שישתמשו בו להתקפות נגד פלסטינים.
בן גביר בחלוקת נשקים לכיתות הכוננות באשקלון, 27 באוקטובר 2023. דוברות משטרת ישראל
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר חילק נשק לאזרחים/דוברות משטרת ישראל

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים אמרו כי שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג ובכירים ישראלים נוספים נתנו לממשל ביידן התחייבות כי כלי הנשק שיירכשו מארה"ב יימסרו אך ורק לכיתות כוננות שנמצאות בשטח השיפוט של משטרת ישראל.
  • "מבחינה גיאוגרפית זה אומר - לא מעבר לקו הירוק", אמר בכיר אמריקני.
  • כיתות הכוננות שפועלות תחת המשטרה נמצאות רק בתוך שטח ישראל. לעומת זאת, כיתות הכוננות שבהתנחלויות בגדה המערבית כפופות לפיקוד מרכז בצה"ל.
  • אחרי שישראל מסרה את ההתחייבות הזו, הממשל האמריקני אישר את עסקת רובי ה-M16 וועדות החוץ של בית הנבחרים והסנאט אישרו אותה גם כן.

מה הם אומרים:

  • משרד החוץ האמריקני מנוע מלהגיב באופן פומבי או לאשר פרטים של רשיונות ייצוא ביטחוני שהוא נותן לחברות נשק אמריקניות פרטיות. אולם, במקרה הזה משרד החוץ האמריקני אישר כי התקיימו התייעצויות מדיניות עם ישראל כדי לתת מענה לדאגות שעלו לגבי עסקת הרובים.
  • "קיבלנו ביטחונות מהישראלים כי הרובים הללו ילכו אך ורק ליחידות שכפופות למשטרת ישראל", אמרה לוואלה! עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני מדיניים-ביטחוניים ג'סיקה לואיס.
  • משגרירות ישראל בוושינגטון נמסר: "השגת האישור להעברת כלי הנשק האמריקנים ארצה לוותה בתהליך מסודר מול הממשל האמריקני שבמהלכו התייחסה ישראל לסוגיות הנוגעות למדיניות הממשל ומגבלות החוק האמריקני".
  • ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, מסר בתגובה לפרסום: "הדרישה האמריקנית שלא להעניק נשקים לכיתות הכוננות של הרשויות ביו"ש היא הכול חוץ מ'ידידות גדולה'. מעל חצי מיליון תושבי יו"ש, ניצבים מדי יום מול התקפות טרור, מול קריאות הסתה ממסגדים לבצע בנו טבח ורק בחמישי האחרון איבדנו בפיגוע ירי את אלחנן קליין. בשעה שבה מיטב בנינו נלחמים בעזה, אנו נתונים למתקפות מרושעות של עלילות דם כנגד תושבינו מצד ארגוני שמאל קיצוניים כדוגמת 'בצלם' ו'יש דין'. במקום שתהיה רכבת אווירית שמציידת את כיתות הכוננות להגנה מפני מתקפת אויב, שוללים מאתנו את הזכות להגן על עצמנו ועל ילדנו. הקמפיין השקרי וחסר אחריות זה, חלילה יעלה בדם.
  • במלחמה הזו אין ימין או שמאל, מתנחלים או קיבוצניקים - יש רק עם ישראל מאוחד ואל לה לממשלת ישראל לפלג בנינו ולהסכים לדרישה מפלה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully