וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לטייסת התובלה שהוקפצה בעקבות המלחמה

עודכן לאחרונה: 4.11.2023 / 16:07

מאחורי הקלעים הם מבצעים משימות סודיות, מפזרים כרוזים מעל עזה בתנאי קיצון, מהווים תחנת דלק אווירית עבור מסוקי היסעור, מוקפצים להעברת לוחמים לכל חלקי הארץ ומביאים ציוד ואמצעי לחימה ממדינות רבות בעולם. הצצה לפועלם של טייסת אבירי הציפור הצהובה

טייסת התובלה אבירי הציפור הצהובה. דובר צה"ל
טייסת התובלה אבירי הציפור הצהובה/דובר צה"ל

טייסת התובלה אבירי הציפור הצהובה (131), שמפעילה את מטוס "הקרנף" (ההרקולס) הוותיקים, הוקפצו כמו כל חיל האוויר עם פרוץ המלחמה והמתינו למשימות מהמטה. חלק מחיילי הטייסת שמעו את האזעקות והבינו כי מדובר בפרוץ מלחמה וחלק מהם עברו חוויות אישיות ביניהם חייל מהאגף הטכני שנמלט על גבי טנדר מאימת המחבלים בפסטיבל נובה, חברו נהרג ולידו נפצעה בחורה מירי ברגלה - והצליח להגיע חזרה לטייסת להשתתף בלחימה.

לחלק מחיילי הטייסת יש משפחות ביישובי הנגב המערבי וחלקם חווה את התופת. "ביצענו בחודש האחרון האחרון היקף טיסות שבדרך כלל מבוצע על ידי הטייסת במשך כשנה וחצי", אמר קצין בכיר מהטייסת, והוסיף: "הרוח והקצב בטייסת מרשימים. יש כאן מטוס ותיק שטס במלחמת יום הכיפורים".

חלק גדול מהמשימות שלהם מראשית המשימה כולל בימים האחרונים העברת לוחמים ויחידות שלמות, כולל כלי רכב קלים מהחזית בצפון לחזית הלחימה בדרום כדי להתאים את כוחות צה"ל לאיומים המשתנים. במקביל הם טסו למספר גדול של מדינות כדי להשיב ארצה בעלי תפקידי מיוחדים, קציני וחיילי מילואים שקיבלו צו 8 ומשתתפים בימים אלו בלחימה. בנוסף לכך, הוחלט כי הם ישתתפו ברכבת האווירית במטרה להעביר ציוד ואמצעי לחימה ממדינות רבות בעולם שחלק מהן לא ניתן לפרסם בשלב זה. משימה נוספת שהפכה להיות קריטית היא תדלוק מסוקי ה"יסעור".

טייסת התובלה אבירי הציפור הצהובה. דובר צה"ל,
"הרוח והקצב בטייסת מרשימים. יש כאן מטוס ותיק שטס במלחמת יום הכיפורים"/דובר צה"ל

עקב הפעילות האינטנסיבית של מסוקי היסעור וצוותי 669, הוחלט למנוע מהם חזר לטייסות ולכן נדרשו טייסי ההרקולס לתדלק אותם באוויר. משימה מורכבת מאוד שדורשת מיומנות של צוותי האוויר וכך הופכת טייסת 131 ל"תחנת דלק אווירית".

לצד משימות מסווגות נוספות עליהן לא ניתן להרחיב שנוסו לראשונה במהלך המלחמה, אחת המשימות המורכבות עבור אנשי צוות האוויר במהלך המלחמה היתה חלוקת כרוזי האזהרה לציבור הפלסטיני להתפנות מצפון רצועת עזה ומהעיר אל האזור הדרומי. לפי קצין בכיר בטייסת, "אנחנו צריכים לטוס בגובה רב כדי שהפיזור של הכרוזים יהיה אפקטיבי. לכן, אנחנו נמצאים באזור שבו יש בעיית חמצן. לשם כך עושים הכנה מקדימה של יותר משעה ולאחר הפיזור שחייב להיות בנקודות מדויקות לפי התכנון אי אפשר לטוס 20 שעות בגלל ההשלכות הפיזיולוגיות על הגוף שנושם חמצן ממכשיר".

בחיל האוויר הוחלט לשמר הרבה יותר ממחצית הכוח האוויר למקרה של הידרדרות בזירה הצפונית ולכן הוטלה משימת הארת שמי רצועת עזה בלילה על הטייסת במקום מטוסי קרב. "זו משימה חדשה אבל הוכחנו שאנחנו מאוד מקצועיים בה. זה מאוד מסייע לכוחות בקרקע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully