וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוברים מבית לבית: פקיסטן החלה לגרש מאות אלפי אפגנים

בפקיסטן טוענים כי הפליטים האפגנים - שכארבעה מיליון מהם חיים בשטחה - מסכנים את ביטחונה. כ-200 אלף מהם עזבו לפני המועד האחרון, וקמפיין הגירוש צפוי להשפיע על כשני מיליון אפגנים. רבים מהם חוששים לשוב למולדתם שבשליטת טליבאן: "המשטרה גזרה לנו את המסמכים"

פקיסטן החלה היום (חמישי) לעצור ולגרש פליטים אפגנים שנותרו במדינה אחרי אתמול, שהיה המועד האחרון שנקבע להם לעזוב. לפי שר הפנים, סרפראז בוגטי, לפחות 200 אלף בני אדם כבר חזרו לאפגניסטן מרצונם בשבועות האחרונים.

הקמפיין של פקיסטן נגד אזרחים זרים לא רשומים החיים בשטחה הוא חלק מהמדיניות החדשה שלה נגד מהגרים. הוא צפוי להשפיע על כשני מיליון אפגנים שלפי ההערכות חיים בפקיסטן ללא המסמכים הנדרשים, מתוך כארבעה מיליון אפגנים בסך הכול.

"לא תהיה פשרה נגד הפליטים הבלתי חוקיים", אמר שר הפנים. "יש לנו את הנתונים לגבי מי שוהה באופן בלתי חוקי בפקיסטן. אנחנו עוברים מדלת לדלת, ועשינו גידור גיאוגרפי. אנחנו נעצור ונגרש אותם. עצרנו עד כה עשרות ברחבי המדינה, כולל בבירה".

לדבריו, האפגנים יועלו על אוטובוסים, משאיות או כל אמצעי זמין אחר כדי להעביר אותם מעבר לגבול, והרשויות יעקבו אחריהם כדי לוודא שהם לא חוזרים. הוא תקף את המערב על כך שאינו עושה מספיק לדבריו כדי לסייע בהעברתם של אפגנים הנמצאים בסיכון מנקמה של טליבאן אם ישובו לארצם.

משפחה אפגנית במעבר גבול בין פקיסטן לאפגניסטן לקראת גירושה מהמדינה, 30 באוקטובר 2023. רויטרס
משפחה אפגנית במעבר גבול בין פקיסטן לאפגניסטן לקראת גירושה מהמדינה, 30 באוקטובר 2023/רויטרס

מדיניותה של פקיסטן להחזיר פליטים בכפייה עוררה ביקורת נרחבת מצד סוכנויות או"ם וארגוני זכויות אדם, ומצד ממשל טליבאן באפגניסטן, שדחק בשכנתה לתת לאפגנים חסרי המסמכים זמן נוסף להיערך. פקיסטן דחתה את הביקורת והקריאות הללו, והיא מאשימה את האפגנים במעורבות בפיגועים ובפשיעה המערערים על ביטחון המדינה.

למרות שמספר האפגנים שחצו את הגבול לפקיסטן עלה באופן דרמטי לאחר השתלטות טליבאן על המדינה ב-2021, רבים אחרים חיים ועובדים בפקיסטן במשך שנים. לאורך הגבול הוקמו מחנות מעבר עבור אלפי האפגנים הנערכים לשוב למולדתם, בעודם חוששים מהלא-נודע.

גול מוחמד, אפגני בשנות ה-50 לחייו, אמר כי אינו יודע מה יעשה בארצו, לאחר שחי בפקיסטן במשך שנים רבות יחד עם משפחתו. "אני אראה מה אני יכול לעשות כדי לשרוד באפגניסטן אחרי שאגיע לשם. ניסיתי ליצור קשר עם אלה שהגיעו לאפגניסטן כדי לדעת מה שלומם, אבל נכשלתי. חוסר הוודאות מחכה לרבים מאיתנו", אמר מוחמד ל"גרדיאן".

פקיסטן החלה לעצור פליטים אפגנים עוד לפני המועד האחרון לעזיבתם, והמשטרה מואשמת ברדיפת מהגרים בלתי חוקיים וחוקיים כאחד.

סדאם, שעבר לפקיסטן לפני שבע שנים, אמר כי הפשיטות המשטרתיות הבלתי פוסקות גרמו לו לעזוב. "הם פשטו, עצרו והטרידו אותנו, ואני נאלצתי לעזוב לאפגניסטן. המשטרה פגעה בכבודנו בהתנהגותה האכזרית".

מיר אגא, בן 23, שנמצא גם הוא במחנה, סיפר: "נולדתי וגדלתי בפקיסטן. כל האחים שלי נולדו כאן. היו לנו הוכחות לתעודות פליטים שניתנו על ידי נציבות האו"ם לפליטים, אבל הן נגזרו על ידי המשטרה אחרי שעצרו אותנו". לדבריו, "פקיסטן היא עכשיו הבית, לא אפגניסטן, ואנחנו נהיה פליטים שם. אין לנו קשר לשם. אנחנו פליטים בשתי המדינות. אני דואג איך אשרוד ואחיה שם".

סגן נציב מחוז צ'אמאן, רג'א עטאר עבאס, אמר כי הרשויות גירשו לפחות 4,000 בני אדם ביום רביעי. לגבי אלף הפליטים השוהים במחנה אמר: "אנחנו מספקים להם כרטיס עלייה למטוס, לינה, מזון, שירותים רפואיים ועירוניים, ורשמנו אותם אצלנו לפני שאנחנו מגרשים אותם".

אזרחים אפגנים ממתינים בתור לקראת חזרתם אל אפגניסטן מפקיסטן, 30 באוקטובר 2023. רויטרס
אזרחים אפגנים ממתינים בתור לקראת חזרתם אל אפגניסטן מפקיסטן, 30 באוקטובר 2023/רויטרס

נציבות האו"ם לפליטים הביעה חשש מפני גירוש בכפייה, במיוחד של מיעוטים, עיתונאים ונשים, הנמצאים בסיכון תחת משטר טליבאן. דוברת משרד החוץ של פקיסטן אמרה כי הקבוצות האלו לא יידרשו לשוב: "אנחנו מודעים לחשש מגירוש עיתונאים, פעילים וקבוצות מיעוט נמצא ואנו ננקוט את אמצעי הזהירות הנדרשים".

ואולם, אלפי אפגנים שעבדו עבור ארצות הברית, בריטניה ומדינות מערביות אחרות לפני השתלטות טליבאן תקועים בפקיסטן. שר הפנים בוגטי אמר כי אם המערב היה רגיש כל כך כלפי הפליטים האפגנים, הוא היה צריך לעשות יותר כדי בשנתיים שחלפו מאז נפילת קאבול.

"קבענו תאריך יעד לאותם אפגנים שאמורים לעבור למדינות מערביות כמו ארצות הברית, בריטניה ומדינות אחרות. אם הם לא יילקחו למערב עד המועד האחרון, עלינו להכריז עליהם כפליטים בלתי חוקיים, ואז לעצור ולגרש אותם", אמר בוגי.

גורם אמריקני בכיר העריך כי כ-25 אלף אפגנים עשויים להיות זכאים להיקלט בארצות הברית. "אנחנו פונים לאנשים האלה ומתקשרים איתם. רבים בקבוצות הללו יהיו בסיכון אם יוחזרו לאפגניסטן", אמר הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully