וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הקונספציה המודיעינית: ב-7 באוקטובר דוקטרינת נתניהו קרסה

עודכן לאחרונה: 3.11.2023 / 8:32

"אני חושב שיש הפרזה בזה", אמר לפני כחצי שנה כשנשאל על הערכת אמ"ן לפיה הסבירות למלחמה גוברת. הוא התעלם מכל האזהרות לגבי המהפכה המשפטית ושם את האינטרס הלאומי בצד. כך, מי שמיתג את עצמו כמר ביטחון יירשם בהיסטוריה כראש הממשלה ביום הקטלני ביותר בתולדות המדינה

בווידאו: נתניהו: “היה פה מחדל נורא. כולם יצטרכו לתת תשובות”/צילום: לע"מ

ארבעה שבועות ימלאו ביום שבת לטבח ה-7 באוקטובר, בו יותר מ-1,400 ישראלים נרצחו ואיבדו את חייהם וכ-242 חטופים, בהם תינוקות, ילדים, נשים וקשישים, נלקחו בשבי חמאס. כמעט חודש שישראל נמצאת במלחמה ובין הלוויות, אזעקות, קרבות ועדויות מבעיתות מהתופת, נתגלו כבר לא מעט מחדלים מודיעיניים וכשלים מבצעיים שהובילו לאסון הנורא. שלל מילים נכתבו על הקונספציה הביטחונית שקרסה, יחד עם תזכורות ארכיוניות של כל מי שאמר בשנים האחרונות שחמאס מורתע, שנאספות כרגע בתיקיות ייעודיות בלשכת ראש הממשלה לקראת ועדת החקירה ביום שאחרי המלחמה.

אבל לא רק הקונספציה המודיעינית התפרקה ב-7 באוקטובר. גם הקונספציה שבנימין נתניהו בנה עליה את כל הקריירה שלו התמוטטה. מי שמיתג את עצמו כמר ביטחון ושאף להירשם בספרי ההיסטוריה כמגן ישראל - ייזכר כראש הממשלה המכהן ביום הקטלני ביותר למדינה מאז הקמתה, שיירשם לדיראון עולם גם בתולדות העם היהודי, עם מספר הנרצחים היהודיים הגבוה ביותר ביום אחד מאז השואה.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
הקונספציה שראש הממשלה בנה עליה את כל הקריירה שלו התמוטטה. נתניהו, אתמול/הארץ, הדס פרוש

מי שכתב ספרים, הטיף מוסר וחילק עצות לכל העולם על איך לנצח את הטרור - הותקף על ידי כוח מיומן של אלפי מחבלים אכזריים שישב מתחת לאף שלו. מי שהבטיח למגר את שלטון חמאס בעזה, אך בפועל חתר לחיזוק והסדרה עם יחיא סנוואר בחסות הכסף הקטארי - הוכה על ידו שוק על ירך עם כיבוש העוטף במשך יממה. מי שחזר שוב ושוב על הסיסמה "ישראל תגן על עצמה בכוחות עצמה", אך נזקק לתגבור של נושאות מטוסים אמריקאיות כדי לשלוח לאויבנו מסר של הרתעה. מי שבמשך שנים התעמת ועלב בכל ממשל דמוקרטי בארצות הברית מקבל כעת תמיכה חמה חסרת תקדים מהנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן, בעוד כל החברים החלופיים שטיפח בזירה הבינלאומית - פוטין, ארדואן, אילון מאסק, אפילו טראמפ, מפנים לעברו את הכתף ובוחרים בצד הלא נכון. ולא אמרנו מילה על הגרעין האיראני, שקרוב יותר מאי פעם לפריצה לעבר פצצה.

עוד בוואלה!

נתניהו פחדן והממשלה לא מתפקדת. אני מפחדת להפקיר את גורלי בידיהם

לכתבה המלאה

גם הקונספציה הפוליטית איתה נתניהו שימר את שלטונו בשנים האחרונות התפוררה לרסיסים: הרעיון שאפשר לקחת מדינה לחמש מערכות בחירות, להסית ולשסע את החברה הישראלית מבלי שזה יגבה מחיר; שאפשר להקים ממשלה מנופחת עם גורמים קיצוניים ומשרדים מיותרים, למנות את האנשים הכי לא מתאימים לתפקידים הכי חשובים, לייבש את תקציבי הביטחון, החינוך, הבריאות והרווחה לטובת כספים קואליציוניים מגזריים מנופחים - ושהמדינה תמשיך לתפקד כרגיל; והרעיון שאפשר לקדם מהפכה משפטית דורסנית שתקרע את העם לשניים מבלי שחורשי רעתנו ינצלו את נקודות התורפה, כמו פרצה שקוראת לגנב.

בין קטעי הארכיון שנתניהו ישאף להצניע כעת, נמצאים גם כל אזהרות אמ"ן ושב"כ מהשנה האחרונה על השלכות הקרע הפנימי, וגם נאומו של שר הביטחון יואב גלנט מסוף מרץ, בו הזהיר מסכנה ברורה ומיידית לביטחון המדינה, שגרם לפיטוריו. שבועיים אחר כך, באמצע אפריל, אחרי שראש הממשלה חזר בו, הוא הגיע לאולפן הבית של הפטריוטים בערוץ 14. בפתח הריאיון ינון מגל שאל עד כמה רצינית הערכת אמ"ן שהוגשה לדרג המדיני לפיה הסכנה למלחמה גוברת. "אני חושב שיש הפרזה בזה", נתניהו השיב, בזחיחות שבדיעבד היא בלתי נתפסת. מיד אחר כך עבר לפאר את הישגיו הביטחוניים בסוריה ובלבנון: "חמאס לא יפתח חזית נוספת בלבנון", קבע בהחלטיות, ולא הזכיר, אפילו במילה, את חמאס בעזה. בדבר אחד נתניהו צדק: ברגע האמת, עם ישראל התגלה במלוא גדולתו ואחדותו והתעלה מעל מנהיגיו.

נתניהו השנה על האזהרות הביטחוניות: "אני חושב שיש הפרזה בזה"

בווידאו: בנימין נתניהו בראיון בערוץ 14/צילום: ערוץ 14

"אני חושב שיש הפרזה בזה", הוא ציטוט שכדאי להתעכב עליו כי הוא מיטיב לתמצת את הלך הרוח של נתניהו בחודשים האחרונים, כשהלכו והצטברו עוד ועוד התרעות על ההשלכות הביטחוניות והאסטרטגיות של הרפורמה המשפטית. הוא לא רצה לשמוע. לפני ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, הוא סירב לפגוש את הרמטכ"ל. רק שלושה שרים, 10% מחברי ממשלתו, הסכימו להיפגש עם בכירי המטכ"ל לסקירה ביטחונית. הנשיא הרצוג, שהתרוצץ במשך חודשים בניסיון להשיג פשרה, שב והזהיר שאויבנו חוגגים על המשבר הזה. אבל נתניהו התעלם מכל האזהרות וההתרעות ופעם אחר פעם בחר ביריב לוין, בן גביר וסמוטריץ'.

כך שיותר מקונספציה, זו הדוקטרינה של נתניהו שקרסה: הרעיון שראש ממשלה נאשם בפלילים הדואג קודם כל להישרדותו האישית יכול לדאוג במקביל גם לטובת המדינה. "קיים חשש, אני חייב להגיד אמיתי - לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי ולא על פי האינטרס הלאומי", הוא אמר ב-2008, ביושבו כראש אופוזיציה, על קודמו בתפקיד, אהוד אולמרט, בעוד פנינה בלתי נשכחת שהוא היה שמח בוודאי להעלים מהארכיון. ברבות השנים, הוא לא יישם את הצו הלאומי והערכי הזה על עצמו, אבל מה שקרה לישראל ב-7 באוקטובר ישמש לעד הוכחה לכך שהחשש שלו אכן היה מוצדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully