וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין ביטל את אשרור האמנה האוסרת על ניסויים גרעיניים

2.11.2023 / 16:07

רוסיה טוענת כי המהלך נועד ליישר קו עם ארה"ב, שמעולם לא אשררה בעצמה את האמנה למניעת ניסויים גרעיניים, אך מומחים חוששים שהיא תבצע אחד כזה בקרוב על רקע המלחמה באוקראינה. בוושינגטון הביעו אכזבה: "צעד משמעותי בכיוון הלא נכון"

לקראת עסקת נשק: פוטין וקים בסיור במרכז חלל רוסי/הקרמלין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (חמישי) על חוק המבטל את אשרור האמנה העולמית האוסרת ניסויים בנשק גרעיני על ידי רוסיה, צעד שזכה לגינוי מצד הארגון שקידם את הסכם בקרת הנשק ההיסטורי. החוק הגיע לשלוחנו של פוטין אחרי שאושר בשבועות האחרונים על ידי שני בתי הפרלמנט.

המהלך, אף שהיה צפוי, הוא דוגמה נוספת למשבר העמוק בין ארצות הברית לרוסיה, שיחסיהן נמצאים בשפל הנמוך ביותר מאז משבר הטילים בקובה ב-1962. זאת על רקע המלחמה באוקראינה, ומה שמוסקבה מתארת כניסיונות של וושינגטון לבלום את התהוותו של סדר עולמי רב-קוטבי חדש.

מוסקבה טוענת כי ביטול האמנה למניעת ניסויים גרעיניים (CTBT) נועד רק ליישר קו עם ארצות הברית, שחתמה על האמנה אך מעולם לא אשררה אותה. דיפלומטים רוסים אמרו כי מוסקבה לא תחדש את הניסויים הגרעיניים אלא אם וושינגטון תעשה זאת. לדבריהם, המהלך גם לא ישנה את מעמדה הגרעיני של רוסיה, בעלת הארסנל הגרעיני הגדול בעולם, או את האופן שבו היא חולקת מידע על פעילותה הגרעינית בזמן שמוסקבה תישאר חתומה על האמנה.

וושינגטון הביעה דאגה מהמהלך. "אנו מודאגים עמוקות מהפעולה המתוכננת של רוסיה לבטל את אשרור האמנה המקיפה לאיסור ניסויים גרעיניים (CTBT)", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן בהצהרה. "למרבה הצער, זה צעד משמעותי בכיוון הלא נכון, שלוקח אותנו רחוק יותר, לא קרוב יותר, לכניסתה לתוקף (של האמנה)", אמר בלינקן.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם מנהיגים דתיים בקרמלין, 25 באוקטובר 2023. רויטרס
מנסה להלך אימים על המערב. פוטין/רויטרס

כמה מומחים מערביים לבקרת נשק חוששים כי רוסיה מתקרבת לביצוע ניסוי גרעיני כדי לנסות ולהלך אימים על המערב על רקע תמיכתו בקייב.

פוטין סירב ב-5 באוקטובר לומר אם רוסיה צריכה לחדש את הניסויים הגרעיניים לאחר קריאות מצד כמה מומחי ביטחון ומחוקקים רוסים לבצע ניסוי בפצצה גרעינית כאזהרה למערב. מהלך כזה, אם אכן יתרחש, עשוי לפתוח עידן חדש של ניסויים גרעיניים בקרב המעצמות הגדולות.

רוברט פלויד, ראש הארגון לאיסור ניסויים גרעיניים, שתפקידו לקדם את ההכרה באמנה ולבנות את משטר הפיקוח שלה כדי להבטיח שלא נערכים ניסויים גרעיניים, גינה את הצעד של רוסיה.

"ההחלטה היום של הפדרציה הרוסית לבטל את אשרור האמנה המקיפה לאיסור ניסויים גרעיניים היא מאכזבת מאוד ומצערת מאוד", אמר פלויד, שניסה לשכנע בכירים רוסים לגרום להם לשנות את דעתם. האמנה הקימה רשת עולמית של עמדות תצפית המסוגלות לזהות צלילים, גלי הלם או נשורת רדיואקטיבית מפיצוץ גרעיני.

רוסיה הפוסט-סובייטית לא ביצעה ניסוי גרעיני. ברית המועצות ערכה ניסוי כזה בפעם האחרונה ב-1990 וארצות הברית בשנת 1992. יתרה מזאת, אף מדינה מלבד קוריאה הצפונית לא ערכה ניסוי בנשק גרעיני במאה הנוכחית.

אנדריי בקליצקי, חוקר בכיר במכון האו"ם לחקר פירוק נשק, אמר כי ביטול אשרור האמנה על ידי רוסיה הוא חלק מ"מדרון חלקלק" לקראת חידוש הניסויים הגרעיניים. לדבריו, המהלך של רוסיה הוא חלק ממגמה מטרידה שנרשמת בשנים האחרונות, שבמסגרתה בוטלו או הושעו הסכמי בקרת נשק שונים.

"אנחנו לא יודעים אילו צעדים יינקטו ומתי, אבל אנחנו יודעים איפה הדרך הזו מסתיימת. ואנחנו לא רוצים להגיע לשם", כתב ב-X בחודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully