וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק התגמולים לבני משפחה של נעדרים וחטופים אושר בקריאה ראשונה

1.11.2023 / 12:55

הצעת החוק קובעת שבני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה. ההצעה כוללת גם תיקון לחוק באופן שיכיר בבני זוג של נופלים להט"בים

בווידאו: מיצג ׳המיטות הריקות׳ השל קהילת קיבוץ ניר עוז לציון 239 חטופי חמאס, כיכר ספרא ירושלים/מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק התגמולים לבני משפחה של נעדרים וחטופים, התשפ"ד 2023 - של חבר הכנסת ישראל אייכלר וקבוצת חברי כנסת. 17 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תוחזר לוועדת העבודה והרווחה.

הצעת החוק קובעת שבני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה. בין היתר יוענקו למשפחות תגמולים חודשיים ללא הגבלת זמן, כל עוד לא השתנה מצבו הרשמי של החטוף או הנעדר. הצעת החוק קובעת גם תיקון לחוק משפחות חיילים שנפלו במערכה באופן שיכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמן או אלמנת צה"ל. במסגרת התיקון נכתב כי בן משפחה זכאי לתגמולים יהיה "מי שהיה נשוי לנספה ביום מותו, ובכלל זה מי שהתגורר עם הנספה לפני יום המוות והיה ידוע בציבור כבן זוגו של הנספה - אף אם נישא לאחר (להלן - אלמן או אלמנה)".


בנוסף, מגדירה הצעת החוק רובד נוסף של מענקי סיוע למשפחות, שיוענקו אחת לשלושה חודשים ויחולקו תחת ההגדרה של 'קידום מאמצים לשחרור או לאיתור חטוף או נעדר'.

ההכרה בחוק נוגעת לכלל החטופים והנעדרים, בהם אזרחים ומי שאינם אזרחים אבל נכנסו לישראל כחוק, לרבות מי שנחטפו או הוגדרו כנעדרים באופן שתואם את הגדרות החוק גם לפני ה-7 באוקטובר 2023 והתשלומים ישולמו החל ממועד זה ואילך. משפחות של נעדרים או חטופים שנכנסו לישראל שלא כחוק יוכלו להגיש בקשה להכרה בוועדת חריגים (ועדת למ"ד).

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מלחמת חרבות ברזל נכפתה על מדינת ישראל, בשל מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה שהחלה בבוקר חג שמיני עצרת ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) ובה נרצחו באכזריות וקיפחו את חייהם מאות אזרחים ותושבי ישראל, חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, נפצעו אלפי בני אדם, ומאות בני אדם נחטפו לרצועת עזה או נעדרים.

החקיקה בישראל מעניקה תגמולים והטבות שונות לבני משפחה של מי שמתו בפגיעת איבה או של חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון שנספו בשירותם, וכן למי שנגרמה לו נכות בנסיבות אלה, ואולם ההסדרה לגבי נעדרים, חטופים ושבויים חסרה בעניין זה. אין בחקיקה בישראל הוראות המזכות בתגמול או בהטבות בני משפחה של שבויים או חטופים, או בני משפחה של נעדרים אזרחיים. ההצעה נועדה על מנת להשלים את החסר ולסייע לבני המשפחות של החטופים והנעדרים הרבים מהאירועים האמורים ולהקל מעט מסבלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully