וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום חדש מדרום: מי הם המורדים החות'ים מתימן?

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 8:16

המורדים השיעים, השולטים בצפון המדינה כולל בבירה צנעא מאז 2014, הם חלק מ"ציר ההתנגדות" בהובלת איראן והתערבותם במלחמה לצד חמאס עשויה למוטט את שיחות השלום השבריריות שלהם עם הסעודים. זה מה שצריך לדעת על החות'ים

בווידאו: יירוטים מעל אילת/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

החות'ים בתימן קיבלו היום (שלישי) אחריות על שיגורי טילים ומל"טים לעבר שטח ישראל, בהתקפה השלישית שלהם מאז תחילת המלחמה עם חמאס ב-7 באוקטובר. כל השיגורים יורטו בהצלחה, אך המורדים השיעים הנתמכים על ידי איראן הבטיחו ש"עוד בדרך". זה מה שצריך לדעת על האיום החדש מכיוון דרום.

מי הם החות'ים?

המורדים, ששמם באופן רשמי הוא אנסראללה, ירדו ממעוזיהם בצפון תימן וכבשו את צנעא הבירה ב-2014. הם ניצלו את חוסר היציבות הפוליטי ששרר במדינה מאז הדחת השליט הוותיק עלי עבדאללה סאלח במהלך "האביב הערבי".

הנשיא המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית עבד רבו מנסור האדי נמלט ממעצר בית בצנעא בתחילת 2015 והשתקע בעדן שבדרום. הוא ביקש סיוע משכנותיה של תימן כדי לסייע לבלום את התקדמות המורדים.

קואליציה ערבית בהנהגת ערב הסעודית התערבה לטובת הממשל של האדי במרץ באותה שנה, והצליחה למנוע מהחות'ים להשתלט על כל המדינה. הלחימה בין הצדדים פסקה ברובה בתחילת השנה שעברה, אך הם טרם הצליחו לגבש הסכם לסיומה הרשמי והמצב ההומניטרי בתימן נותר מהקשים ביותר בעולם.

מצעד צבאי של המורדים החות'ים לציון השתלטותם על הבירה צנעא, תימן, 21 בספטמבר 2023. רויטרס
טילים מוצגים במצעד צבאי של החות'ים בצנעא, ספטמבר/רויטרס

מה היחס שלהם כלפי ישראל?

החות'ים, הנקראים על שם מייסד הארגון ואביו של מנהיגו הנוכחי, דוגלים בזרם הזיידי באסלאם השיעי, השונה מהזרם התרי עשרי הנהוג באיראן בעלת בריתם. בדומה למשטר בטהראן, הם אינם מכירים בלגיטימציה של מדינת ישראל, והם חלק מ"ציר ההתנגדות" שמנהיגה איראן. למרות הקשרים הקרובים בין המורדים לטהראן, מידת השפעתה של הרפובליקה האסלאמית עליהם נתונה במחלוקת.

תחת שלטונם בצפון תימן, נרדפו אחרוני היהודים במדינה. הסיסמה שלהם היא "אללה אכבר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה ליהודים, ניצחון לאסלאם".

מפגינים מתפללים במהלך עצרת נגד ישראל בצנעא, תימן, 27 באוקטובר 2023. רויטרס
תפילות בצנעא בעצרת נגד ישראל בעקבות המלחמה נגד חמאס, שישי/רויטרס

באיזה נשק הם מחזיקים?

החות'ים הצליחו לפתח בשנים האחרונות ארסנל נשק מרשים, הכולל טילים בליסטיים, טילי שיוט וכלי טיס בלתי-מאוישים לטווחים שונים. חלקם סופק על ידי איראן, אך הם הצליחו גם לפתח תעשייה צבאית מקומית תוך כדי המלחמה.

לאורך הסכסוך עם הקואליציה הסעודית, הם שיגרו אינספור טילים ומל"טים לשטחה של ערב הסעודית, שיירטה את רובם אך ספגה לעתים נזקים. הם אף תקפו את איחוד האמירויות הערביות בתחילת השנה שעברה במהלך ביקור של הנשיא יצחק הרצוג. האמירויות צמצמה בשנים האחרונות את המעורבות שלה במלחמה.

מהי העמדה של ארה"ב?

ממשל טראמפ החליט בימיו האחרונים להכריז על החות'ים ארגון טרור, אך מחליפו הנשיא ג'ו ביידן ביטל במהרה את המהלך הזה ועצר את התמיכה הצבאית בקואליציה הסעודית. הממשל החדש טען שהכנסת החות'ים לרשימת ארגוני הטרור תפגע בפעילות ההומניטרית במדינה ותקשה על שיחות השלום.

וושינגטון שקלה להטיל עליהם מחדש סנקציות אחרי המתקפה שלהם על האמירויות בשנה שעברה, אך בסופו של דבר לא קיבלה החלטה כזאת. בעקבות ההתקפות על ישראל, שהראשונה שבהן יורטה על ידי ספינת קרב אמריקנית, ייתכן שהממשל ישנה את עמדתו הרשמית ביחס אליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully