וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאה שגויסה לזיהוי חללים: "קולגה מארה"ב אמר לי - זה יותר גרוע מ-11 בספטמבר'"

עם פרוץ המלחמה, קטעה ד"ר אביבה טל את החופשה המשפחתית, טסה ארצה והצטרפה למלאכה הבלתי נגמרת של אנשי המז"פ: "מבינים את הביקורת של המשפחות על משך הזיהוי, אבל חשוב שהעבודה שלנו תהיה מדויקת"

בווידאו: נמשכת מלאכת זיהוי גופות הנרצחים במלחמה בעזה/צילום: יותם רונן

התמונות הקשות והסיפורים הכואבים מיישובי עוטף עזה ממשיכים לזרום. משטרת ישראל הודיעה היום (שני) כי נכון לעכשיו זוהו בתחנת ריכוז החללים במחנה הסמוך לרמלה 823 חללים, שהם מעל 85% מהאזרחים שאינם חיילים אשר נרצחו במערכה וגופותיהם הובאו לזיהוי במחנה. עד כה הובאו לקבורה 715 חללים.

אחת הנשים שנוטלות חלק במלאכה הבלתי נתפסת הזו היא ד"ר אביבה טל. בשגרה היא רופאת שיניים לילדים, אך זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה היא גויסה למאמצי זיהוי החללים ומסייעת למז"פ, שם היא מתנדבת זה 20 שנה.

אביבה טל. באדיבות המשפחה
ד"ר אביבה טל/באדיבות המשפחה

מתי את מבינה שאת הולכת להיות מי שמסייעת בזיהוי חללים?

"בתחילת המלחמה הייתי עם המשפחה בטיול בחו"ל. באיזשהו שלב התחילו לזרום ידיעות מהארץ, ומהרגע הזה התחלנו לתכן את החזרה שלנו. הצלחנו לתפוס טיסה יחסית מהר והגענו לארץ 12 שעות לאחר מכן. מיד כשהגענו הביתה התארגנתי ונסעתי לתחנת ריכוז החללים".

מה החלק שלך בזיהוי החללים?

"אני רופאת שיניים, אני אוספת את כל הנתונים שאני יכולה להפיק מהשיניים. המטרה לקבל מידע מהנעדרים, לעשות הצלבה. במהלך ה-20 שנים האחרונות הייתי בלא מעט אירועים שבהם היה צריך לזהות אנשים, מתאונות דרכים, אסון הכרמל, אבל זה לא דומה לשום דבר ממה שהיה עד כה. האירועים שהייתי בהם היו מוגדרים כאירועים סגורים, כלומר אירועים שאנחנו יודעים את מספר הנעדרים ואת מספר הגופות, ואנחנו צריכים לעשות את ההצלבה. אבל פה אנחנו כרגע נמצאים במצב מתקדם יותר, בו אי אפשר להפיק נתונים מטביעות אצבע או מ-DNA. אבל אנחנו עוברים שוב ושוב בכדי למצות את כל האפשרויות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרכז לזיהוי גופות חללים, מחנה שורה רמלה, 13 באוקטובר 2023. נתי שוחט, פלאש 90
זיהוי גופות חללים/פלאש 90, נתי שוחט

איך שורדים את זה?

"אנחנו ממוקדים בלהשיג את המטרה שלשמה באנו, לזהות את האנשים בדיוק וכמה שיותר מהר. אנחנו מתנתקים מהחדשות ומהסיפורים האישיים. אנחנו שמים את זה בצד כי אנחנו נמצאים פה בשביל מטרה אחת".

ד"ר טל מודעת לביקורת על משך הזמן הארוך הדרוש לזיהוי החללים, אבל מבקשת להבהיר: "אין כאן עניין של פייר או לא פייר, הקושי של המשפחות ברור לחלוטין - אבל חשוב שהעבודה שלנו תהיה מדויקת. איש לא רוצה לגלות בדיעבד שבוצעה טעות בזיהוי חלל. צריכים לאסוף המון נתונים, וקבוצה גדולה מאוד של אנשים עוברת עליהם, ואנחנו מקווים להצלחה".

מרכז לזיהוי גופות חללים, מחנה שורה רמלה, 13 באוקטובר 2023. נתי שוחט, פלאש 90
זיהוי גופות חללים/פלאש 90, נתי שוחט

איך הממשק עם הרבנות הראשית?

"מבחינתם, חוות הדעת שלנו היא הקובעת. הם דואגים לכבוד המת. אנחנו עובדים לפי הפרוטוקול של האינטרפול (הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי). יש לנו אמצעים מתקדמים, כולל צילום מהחלל, אבל בסוף אנחנו צריכים לראות בעיניים שלנו שיש התאמה".

"קיבלתי שיחת עידוד מעמית שלנו באינטרפול, רופא שיניים מארה"ב, שמתעסק ברפואת שיניים פורנזית ושעסק בזיהוי חללים באסון התאומים. אמרתי לו, זה 11 בספטמבר שלנו. והוא אמר לי, 'לא, את טועה, זה יותר גרוע. אצלכם הגופות עברו השחתה מכוונת, אצלנו זה לא היה'".

האם תצליחו לזהות את כולם?

"נותר לי אך ורק לקוות שזה מה שיקרה, אנחנו נעשה את המקסימום. אף פעם לא היינו בסיטואציה כזאת, אני אופטימית ומלאת תקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully