וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר המחדל: שב"כ זיהה פעילות חריגה בליל המתקפה, 8200 הפסיקו להאזין

30.10.2023 / 13:37

בליל 7 באוקטובר נהגי אוגדת עזה דיווחו על טנדרים שנעים לאורך הגבול סמוך ל-2:00 ו-4:00 בבוקר וסינוורו אותם. בשב"כ ובאמ"ן העריכו שמתרחש משהו חריג בגבול והתקשו לשלול את האפשרות שמדובר באימון נוסף - אולם לפי דיווחים יחידת 8200 הפסיקה להאזין לחמאס לפני שנה

בווידאו: תיעוד הזוועות בעוטף עזה מהשבת של ה-7/10/צילום: דובר צה"ל

מתחקירי המלחמה והתקיפה ב-7 באוקטובר עולה כי ביממה שקדמה לתקיפה הקטלנית החלה תנועה ערה של טנדרים של הזרוע הצבאית של חמאס המשמשים גם את יחידת הספאר - היחידה שאחראית על בידוד המרחב ומניעת פלסטינים להגיע אל הגדר. בנוסף לכך הגיעו פעילים של הזרוע הצבאית לעמדות נ"ט ישנות ובחלק מהעמדות נסוגו לאחור.

בשב"כ ובאמ"ן העריכו בזמן אמת שמתרחשים דברים חריגים בגבול הרצועה והתקשו לשלול את האפשרות שמדובר באימון נוסף - כפי שהתקיימו בשבועות שקדמו למתקפה ולכן הוציאו סיורים ופעילות מבצעית של השירות. נהגים בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה דיווחו על טנדרים שנעים לאורך הגבול סמוך ל-2:00 ו-4:00 בבוקר וסינוורו אותם בפנים.

ב"ניו יורק טיימס" דווח שעד השעה 3 לפנות בוקר ב-7 באוקטובר, פחות מארבע שעות לפני שפרצו את הגבול, ראש השב"כ רונן בר לא הצליח לקבוע אם מדובר בעוד תרגיל צבאי של חמאס או משהו גדול יותר. במטה השב"כ העבירו שעות רבות במעקב אחר הפעילות החריגה של חמאס באמצע הלילה. על פי הדיווח, "גורמי מודיעין שיכנעו את עצמם שאין לחמאס עניין לצאת למלחמה והניחו שמדובר בתרגיל לילי בלבד".

מחבלים בכניסה לקיבוץ נירים. 7 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מחבלים בכניסה לקיבוץ נירים. 7 באוקטובר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שיקול הדעת שלהם באותו לילה עשוי היה להיות שונה לו היו מאזינים למכשירי הקשר הידניים של כוחות חמאס - אבל על פי הדיווח יחידת האזנות של המודיעין 8200 הפסיקה לצותת לרשתות הללו שנה קודם לכן, כי ראו בכך בזבוז מאמץ.

במקביל, סוכנויות הריגול האמריקאיות הפסיקו בשנים האחרונות במידה רבה לאסוף מידע מודיעיני על חמאס ותוכניותיו, מתוך אמונה שארגון הטרור הוא "איום אזורי שישראל מנהלת בהצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully