וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון לינץ' ברוסיה: המון מוסלמי ניסה לפגוע במטוס שנחת מישראל בדגסטן

עודכן לאחרונה: 14.11.2023 / 14:14

ההמון הסתער על שדה התעופה שבדרום רוסיה, הניף דגלי פלסטין וקרא "אללה אכבר". בתיעוד הוא נראה פורץ לאזור הנחיתות בעת שהנוסעים מסתגרים במטוס. חלק מהמתפרעים נראו עוצרים רכבים ובודקים אם הנוסעים ישראלים. לאחר שעות, השיגו כוחות הביטחון שליטה וכלל המתפרעים הורחקו

בווידאו: המונים השתלטו על שדה התעופה בדגסטן ומחפשים שם יהודים/לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

המון מוסלמי ניסה לפגוע הערב (ראשון) בישראלים שנחתו מתל אביב בשדה התעופה בדגסטן שברוסיה. ההמון התעמת עם כוחות הביטחון באזור ואף ניסה לפרוץ לחדרים בניסיון לאתר ישראלים, זאת בעוד עובדי שדה התעופה שבמחצ'קלה הסתגרו בחדרים. שעות לאחר האירוע, השיגו כוחות הביטחון שליטה וכלל המתפרעים פונו ממתחם השדה.

במהלך האירוע החריג, הניף ההמון דגלי פלסטין, וקרא קריאות "אללה אכבר" וכן קריאות נגד ישראל. נמל התעופה במחוז המוסלמי שבקווקז נסגר, ובמשך שעות לא הצליחו כוחות הביטחון להשתלט על מאות המתפרעים. הרשויות אמרו כי יותר מ-60 איש נעצרו וכ-20 נוספים נפצעו, בהם שוטרים, במהלך ההתפרעויות.

בתיעוד נוסף נראה קומץ מוסלמי פורץ לאזור ההמראות בזמן שנוסעים ממתינים לרדת מהמטוס, ואנשי ביטחון מגנים עליהם. חלק מהמתפרעים אף נראו עוצרים כלי רכב מחוץ לשדה, ובודקים אם הנוסעים ישראלים. בתיעוד נוסף נראים צעירים מוסלמים כשהם עוצרים אדם בעל חזות יהודית ובודקים את דרכונו.

המונים רצים לעבר מטוס ישראלי בשדה התעופה בדגסטן ומחפשים שם יהודים/לפי סעיף

בהמשך, מסר גורם ביטחוני כי מספר מצומצם יחסית של ישראלים ויהודים בודדו ואובטחו בשדה התעופה. "אנחנו פועלים שהם ימריאו משם לטיסת המשך למוסקבה ברגע שהתנאים יאפשרו. גורמי הביטחון בישראל והשגריר הישראלי פועלים מול גורמי הביטחון המקומיים. הנושא מטופל בצירים הרלוונטיים", אמר הגורם.

בישראל הודיעו כי המדינה "רואה בחומרה ניסיונות לפגוע באזרחים ישראלים וביהודים בכל מקום". בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי נכתב כי הם עוקבים אחר התפתחות האירועים, וכי ישראל מצפה מרשויות החוק הרוסיות לשמור על שלומם של כל האזרחים הישראלים ויהודים באשר הם ולפעול בנחרצות נגד הפורעים ונגד ההסתה הפרועה המופנית כלפי יהודים וישראלים. שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, פעל מול הרשויות ברוסיה לאבטחת שלומם של ישראלים ויהודים במקום.

במהלך הלילה הודיע משרד החוץ שהמהומות בשדה התעופה הסתיימו ללא נפגעים. בהודעה נאמר שהאירוע טופל על ידי גורמי משרד החוץ, המועצה לביטחון לאומי וגורמים ביטחוניים נוספים, בהובלת שגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי, ובסיוע הדוק של גורמי ממשל וביטחון מקומיים.

בווידאו: איש שנחשד כיהודי נעצר בידי ההמון בשדה התעופה בדאגסטאן/לפי סעיף 27 א
המונים השתלטו על שדה התעופה בדגסטן ומחפשים שם יהודים. 29.10.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פריצה לטרמינל בנמל התעופה במחצ'קלה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפני נחיתת המטוס הופיעו ברשתות החברתיות קריאות לתושבי מחצ'קלה להתאסף בשדה התעופה ולא לאפשר לנוסעים בטיסה מתל אביב להיכנס לעיר. בטלגרם הופצה שמועה שלמחצ'קלה בדגסטן מגיעים פליטים מישראל בטיסת רד ווינגס.

ההמון הגיע לשדה התעופה, החל לבדוק כלי רכב היוצאים מהשדה כדי למצוא יהודים, והכל מבלי שהמשטרה תעשה כמעט דבר. לאחר מכן ההמון הסתער על שדה התעופה ואל מנחת המטוסים תוך שניסה לפרוץ למטוסים בשדה ולעשות לינץ' ביהודים שימצאו. לפי הדיווחים, המשטרה עמדה מנגד חסרת אונים. כוחות משטרה גדולים הגיעו לשדה התעופה, אך הם לא הפריעו לפעולות המפגינים, אלא רק ניסו לשכנע אותם שלא לנהוג באלימות.

ארצות הברית גינתה הלילה את ההתקפה האנטישמית. "ארצות הברית עומדת לצד הקהילה היהודית כשברחבי העולם אנו עדים לגל של אנטישמיות. אף פעם אין שום הצדקה לאנטישמיות", נמסר מהבית הלבן.

מוקדם יותר, גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי גינה את ניסיון הלינץ' ואמר כי מקורו ב"תרבות השנאה הנפוצה של רוסיה כלפי אומות אחרות, המופצת על ידי הטלוויזיה הממלכתית, פרשנים והרשויות".

המונים השתלטו על שדה התעופה בדגסטן ומחפשים שם יהודים. 29.10.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ההמון בשדה התעופה במחצ'קלה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

האירוע הוא אחד מכמה אירועים אנטישמיים שאירעו במחוז על רקע השמועות שנפוצו שם כי ישראלים שנמלטו מהמלחמה בישראל מוצאים מקלט במדינה, על פי דיווחים שונים בתקשורת המקומית וסרטונים ששותפו ברשתות החברתיות.

ההתקפות כללו גם אספסוף שצר על מלון שבו לטענתם שוהים ישראלים. לאחר מכן, ההמון פשט על המלון וחיפש אחר יהודים, לדברי ירוסלב טרופימוב, כתב בוול סטריט ג'ורנל. הקבוצה התפזרה כשלא נמצאו יהודים.

תיעוד מתוך המטוס של מעצר המתפרעים

תיעוד דרמטי מתוך המטוס: כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים את המתפרעים על מסלול הנחיתה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סטלה ויינשטיין שהגיעה לישראל מקווקז מעיר צמודה למחצ'קלה, דרבנט אמרה שבני משפחתה שעדיין מתגוררים שם מודאגים מאוד וטענה כי "יהודי קווקז שברוסיה חייבים לעזוב מיד. אלוהים אדירים, הקווקז הוא נוף ילדותי, גדלתי שם. דודתי האהובה עדיין שם. תכננתי לטוס לשם לחופשה בסוכות וזה נדחה לקיץ.

הקווקז מאז ומעולם היה חם ואוהב ליהודים, יש שם עיירות יהודיות. הקווקז הוא המקום היחיד בברית המועצות שיהודים שמרו על אורח החיים הדתי שלהם באופן חופשי יחסית. אלא תמונות הזויות שנובעות מהפייק שהתקשורת הרוסית מפיצה, שהתקשורת העולמית מפיצה. יש קהילה ענפה ומשגשגת במיוחד בעיר דרבנט, והם בסכנת חיים, חייבים להוציא אותם עכשיו".

התקרית התרחשה שעות לאחר הצתת מרכז יהודי בשלבי בנייה בקברדינו-בלקריה, מחוז מוסלמי אחר בקווקז הרוסי. על פי דיווחים בתקשורת ותיעוד ברשתות החברתיות, המרכז בבירת המחוז נלצ'יק הוצת ועל קירותיו נכתב "מוות ליהודים". בנוסף לכך, תושבים צבאו על מלון שבו השתכנו, לטענתם, יהודים ודרשו שיסולקו. תושבים שמציעים דירות להשכרה כתבו במודעות "אנו לא משכירים ליהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully