וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אם ינסו לפעול נגד צה"ל בזירה המשפטית הבינלאומית? התשובות לכל השאלות

עודכן לאחרונה: 29.10.2023 / 18:05

ד"ר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועמ"ש למשפט בינ"ל, שוחח עם וואלה! על ההתמודדות עם ניסיונות לפעול נגד חיילי צה"ל בזירה המשפטית הבינ"ל: "לישראל יש מערכת משפט עצמאית ומקצועית. ההגנה המשפטית הטובה ביותר לחיילים היא העובדה שצה"ל פועל בהתאם לדיני המלחמה"

בימים הקשים שישראל עוברת מאז פרצה המלחמה ב-7 לאוקטובר, הציבור בישראל כולו עומד מאחורי חיילי צה"ל ומפקדיו הלוחמים בחזית. בזירה הבינלאומית, לעומת זאת, ישנם גורמים המנסים לטעון שפעולות צה"ל אינן חוקיות. חלקם אף מאשימים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה. האם דברים אלה צריכים להדאיג את חיילינו? כדי להבין יותר את הסוגיה הזו שוחחנו עם ד"ר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועמ"ש למשפט בינלאומי, וכיום ראש המחלקה לבוררויות בין-לאומיות במשרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן.

"מדינת ישראל היא מדינה שמחויבת לפעול לפי המשפט הבינלאומי". אומר שיינדורף. "בכל שנות עבודתי בשירות המדינה, לא נתקלתי במצב שבו מישהו בדרג המדיני או הצבאי נתן הוראה לפעול בניגוד לדיני המלחמה". הוא מוסיף כי "צה"ל הוא צבא שפועל בהתאם לסטנדרטים מקצועיים גבוהים, בדומה לצבאות המובילים בעולם, כמו הצבא האמריקני או הצבא הבריטי. ההגנה המשפטית הטובה ביותר לחיילי צה"ל ומפקדיו היא העובדה שצה"ל פועל בהתאם לדיני המלחמה".

טנק ישראלי בגבול רצועת עזה. רויטרס, עיבוד תמונה
"צה״ל פועל בהתאם לסטנדרטים מקצועיים גבוהים". טנק ישראלי בגבול הרצועה/עיבוד תמונה, רויטרס

מה החשיבות של מערכת המשפט הישראלית ביכולת להגן על חיילי צה"ל מפני סיכונים משפטיים בזירה הבינלאומית?

"במשפט הבינלאומי יש כלל שנקרא כלל המשלימות (Complementarity). הכלל הזה אומר, בשפה פשוטה, שהמערכת המשפטית הבינלאומית לא תתערב כשלמדינה יש מערכת משפט מקצועית ועצמאית שרוצה ומסוגלת לחקור טענות בעצמה. במדינת ישראל יש מערכת משפט מקצועית ועצמאית, שמוכרת ככזאת בעולם, ולכן גם אם מישהו ינסה להגיש תלונות בחו"ל הבדיקות והחקירות שנעשות בישראל אמורות לתת מענה מספק לניסיונות הללו לפעול כנגד חיילי צה"ל. זו בעצם שכבת המגן הנוספת, מעבר לעובדה שמלכתחילה חיילי צה"ל מונחים לפעול בהתאם המלחמה. חשוב לדעת שבמקרים בהם קורות תקלות מבצעיות או אם יש טענות שחייל צה"ל פועל בניגוד לדיני המלחמה יש לצה"ל מנגנון בדיקה וחקירה שהוא מנגנון עצמאי ומקצועי שבודק את הדברים בצורה הגונה. בנוסף, על מערכת הבדיקה של הצבא יש מערכת בקרה של היועצת המשפטית לממשלה, ולאחר מכן של בג"ץ. זה מנגנון שאינו נופל, ואולי אף עולה, על מה שקיים במדינות רבות בעולם".

רועי שיינדורף. ניקי וסטפהל, אתר רשמי
"המערכת הבינ"ל לא תתערב כשלמדינה יש מערכת משפט שתחקור טענות בעצמה". רועי שיינדורף/אתר רשמי, ניקי וסטפהל

אני לוקח אותך למקום אחר - אחת מהטענות של מתנגדי המהפכה המשפטית הייתה קשורה לזה שאם עצמאות מערכת המשפט הישראלית תיפגע אז חיילי צה"ל יוכלו למצוא את עצמם עומדים לדין בבתי דין בינלאומיים. אתה מסכים לזה?

"אני לא מעוניין להתייחס בעת הזו לכל המחלוקות שהיו בעבר ביחס למערכת המשפט. זה לא הזמן לעסוק בכך. מה שחשוב לדעת הוא שיש לנו מערכת משפט עצמאית ומקצועית. לכן, יש לקצינים ולחיילים שלנו הגנה טובה מפני ניסיונות לפעול נגדם בזירה המשפטית הבינלאומית".

זה נכון להגיד שבג"ץ קושר לצה"ל את הידיים?

"אלה טענות לא נכונות. ככלל, בג"ץ לא מתערב בפעילות צה"ל, ודאי שלא בעת לחימה. ומכיוון שפעילות צה"ל מלווה על ידי יועצים משפטיים שהם מהמעולים שיש בעולם, אין גם כל סיבה לחשוב שבג"ץ יצטרך להתערב בעניינים האלה".

בית הדין הבינלאומי בהאג. רויטרס
"השופטים קבעו שלבית הדין יש סמכות לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני". בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג/רויטרס

איזה בתי דין בינלאומיים דנים בתביעות נגד חיילים?

"יש את בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שם נחקרות תלונות נגד אנשים, בשונה ממדינות. העמדה של מדינת ישראל היא שאין לבית הדין הזה סמכות לדון בסכסוך הישראלי-פלסטיני. אבל ב-2021 הרכב שופטים בבית הדין קבע שלבית הדין כן יש סמכות לעסוק בסכסוך. דעתי האישית היא שאין מקום למעורבות של בית הדין, לא רק בשל עניין הסמכות, אלא גם בשל העובדה שלישראל יש מערכת משפט עצמאית ומקצועית שבודקת וחוקרת טענות בעצמה. בנוסף לבית הדין, גם למדינות שונות יש אפשרות להעמיד לדין פרטים בהתאם לעקרון של סמכות שיפוט אוניברסלית. על פי עקרון זה, מדינות יכולות להעמיד לדין פרטים בפשעים בינלאומיים חמורים, כמו הפשעים נגד האנושות שחמאס ביצע במלחמה הזאת".

לסיום, דיברנו הרבה על הדין הבינלאומי, אבל אנחנו נלחמים מול אויב אכזר שלא מכבד את הדין הבינלאומי. זה לא חיסרון?

"דיני המלחמה במשפט הבינלאומי לא משאירים אותנו חסרי כלים. דיני המלחמה מיועדים לאפשר לצבאות ולמדינות להילחם ולהשיג את היעדים ואת המטרות שלהם, תוך כדי מאמץ למזער את הסבל לאוכלוסייה האזרחית. זה לא שדיני המלחמה מונעים מצבאות להילחם בצורה אפקטיבית. כמו שצבאות ארה"ב ובריטניה מסוגלים להשיג את המטרות שלהם תוך שהם שומרים על דיני המלחמה, כך גם אנחנו. כפי שאמרתי, בתפקידי לא נתקלתי בגורמים צבאיים או מדיניים שטענו שיש צורך להפר את דיני המלחמה כדי להשיג את היעדים שנקבעו למבצע צבאי או למלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully