וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחלצו את השוטרים - ותקריסו את המבנה": הקרב בתחנת שדרות מעיניי לוחמי הימ"מ

עודכן לאחרונה: 28.10.2023 / 20:06

לוחמי הימ"מ חשבו שראו הכול, אבל בשבת השחורה ב-7 באוקטובר הם נתקלו במחזה שלא התמודדו איתו. בריאיון לוואלה! משחזרים 4 לוחמים את מה שאירע בקרב על תחנת המשטרה בשדרות, על החברים שנפלו ועל ההחלטה למוטט את התחנה אחרי שכלל השוטרים חולצו. צפו בתיעוד ובהקלטות הקשר

בווידאו: הקרב על תחנת שדרות: לוחמי הימ"מ משחזרים בריאיון לוואלה!/ניב אהרונסון

גבורת הבודדים ב-7 באוקטובר 2023, יום מר בתולדות מדינת ישראל והעם היהודי שלא ישכחו. לוחמי היחידה הלאומית המיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"מ), יחידת העילית של משטרת ישראל רצו ללחימה בבוקר חג שמחת תורה בלי להסתכל לאחור, עם מטרה אחת; לבלום את המתקפה הרצחנית של מחבלי חמאס לחסל ולהשמיד כל זכר מהאויב החולני והמפלצתי. אחרי שחתרו למגע ולחמו בזירות הקשות בעוטף ישראל ושילמו מחיר כבד בנפילתם של 9 לוחמים ופציעתם של 35 נוספים, התפנו השבוע כמה מלוחמי היחידה לריאיון לוואלה! ולספר על גבורת הנופלים והאחים שאיבדו ועל הקרבות שניהלו שהצילו חיי רבים.

בשעה 6 וחצי בבוקר 7 לאוקטובר, בפרוץ מתקפת חמאס על יישובי העוטף שהחלה בירי טילים, רס"ב ג', לוחם ימ"מ זה 17 שנה, נמצא בבית הכנסת השכונתי בהכנות לתפילת בוקר החג. "אני נמצא בבית כנסת בשעה הזו. פתאום שומע אזעקה רציפה", הוא מספר. "תוך כדי אני מקבל קריאה מהעבודה להגיע. חזרתי הביתה והמשפחה כבר בממ"ד. לקחתי את הרכב ויצאתי לשטח עם אקדח בלבד".

בווידאו: הקרב על תחנת משטרת שדרות/דוברות המשטרה

רס"ב ג' היה בין הקופצים הראשונים לזירה בעיר שדרות, שם התנהל הקרב על תחנת המשטרה, שבה לקחו מחבלים בני ערובה. "בדרך אני פוגש את מפקד מחוז דרום אמיר כהן והוא אומר לי שיש מתקפה על תחנת המשטרה. כשהגענו לתחנה, אנחנו רואים בחוץ את הטנדרים של המחבלים, את הפיצוצים ואת כל הההרוגים. אתה קולט שאתה מגיע לטבח. שוטרים ואזרחים שנהרגו ושוטרים שעומדים ויורים לכיוון התחנה כשבמקביל, כל הזמן יש פיצוצים מהמטענים של המחבלים".

בשלב הזה החלו הכוחות במקום לאגף את המבנה, אבל שוטרים נוספים נפגעו מהירי. "אנחנו מנסים לתפוס מחסה", משחזר הלוחם. "תוך כדי שאני גורר את אחד השוטרים מהמקום, כמה מטרים משם עומד רכב אזרחי ואני רואה שני הרוגים וילדה שצועקת. חילצנו אותה ועוד תינוק שהיה שם. הגענו למיגונית סמוכה ועוד שוטר שניה לאגף נורה בדרך והמחבלים וידאו עליו הריגה. במקביל, יש צלף על הגג. עליתי לקומה למעלה ונכנסתי לדירה בבניין סמוך וביקשתי להיכנס לשירותים שלו. עליתי על האסלה, יריתי והורדתי אותו. זיהיתי צלף נוסף שירה לעבר שוטרים בחוץ והוציא תוך כדי רימון ויריתי לעברו יחד עם השוטרים והורדנו גם אותו".

סגן ניצב ת', מפקד פלגה בימ"מ הוקפץ לשטח יחד עם שאר הלוחמים וניסה לקבל תמונת מצב, אך ללא הצלחה. "תמונת המצב בשעתיים הראשונות של האירוע היא כאוטית", מספר ת'. "גם אצל הכוחות שהגיעו וגם בחפ"קים השונים. תמונת המצב שהתבהרה היא שיש כוחות שלנו במגע עם מחבלים ושיש להם היתקלות במספר רב של מוקדים ושהאירוע תופס נפח גדול".

לדבריו, "אני ושאר האנשים שלא היו בכוננות שגרתית מוקפצים לזירה. כבר בהגעה לצומת הנגב, כביש 34 ובאזור של יד מרדכי מתחילה שרשרת של היתקלויות עם מחבלים עם כוחות קטנים שלנו במגע ישיר איתם. חלקם רכובים, חלקם פרוסים בתצורה של מארבים ועם כל האמל"ח שהם הביאו איתם. מתקבלת תמונת מצב של הרבה פצועים. המיקוד של החפ"ק היחידתי זה המוקדים האלה. כשכל הכוחות שמגיעים מוזרמים לאזור דרום שדרות, שער הנגב ואפילו עד למפלסים וחץ שחור".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
לוחמי הימ"מ שהשתתפו בקרב על תחנת המשטרה בשדרות. 25 באוקוטבר 2023. ניב אהרונסון
לוחמי הימ"מ שהשתתפו בקרב על תחנת המשטרה בשדרות. 25 באוקוטבר 2023/ניב אהרונסון

"המחבלים עשו שיעורי בית"

בינתיים, בתחנת המשטרה בשדרות - הקפאת מצב. "יש כיתור חלקי על המחבלים שניסו לעלות לגג התחנה", המשיך מפקד הפלגה. "רוב ההרוגים שלנו הם בפרק זמן של השעתיים הראשונות ללחימה בקרבות הבלימה מול המחבלים. נראה שמישהו עשה פה שיעורי בית ושהמחבלים באו מגובשים למשימה צבאית עם רמת מיומנות סבירה. בשלב הזה מודיעים לי שזו המשימה שלי ושיש בני ערובה והמשימה המרכזית היא חילוץ. נותנים לי תמונת מצב על מיקום המחבלים ואנחנו נכנסים פנימה".

כעת, הלחימה מול המחבלים עוברת פנים אל פנים. כוח לוחמים בפיקודו של רפ"ק אלכסיי שמקלוב ז"ל נכנסים לקומת הקרקע של התחנה. "קיבלנו פקודה ומתחילים לנוע לתוך המבנה דרך הקומת קרקע", משחזר לוחם הימ"מ רס"ב ר'. "הכניסה הראשית הייתה הרוסה, כנראה כשהמחבלים הגיעו למקום וירו כמה טילי RPG והרסו את הכניסה. שאר הכניסות היו ממולכדות במטענים מאוד גדולים שלא ניתן היה לנוע משם. נכנסנו ומחבלים ירו לעברנו. הורדנו שניים מהם והופעלו במקביל מטענים. 7 לוחמים נפצעו וארבעה מתפנים לטיפול ושלושה נוספים המשיכו להילחם. חילצנו את מי שצריך ועברנו לטפל בחילוץ על הגג".

עם הפניית תשומת הלב לנעשה בגג, מקבל מפקד הפלגה סנ"צ ת' החלטה לחלץ את הלכודים באמצעות מנוף. "בשלב ראשון חילצנו 4 לכודים. ראינו שהאויב מבוסס טוב בפנים. עולה רעיון של אחד הלוחמים להביא מנוף של כבאות ולחלץ איתו את השוטרים מהגג. המנוף מגיע למקום, מפעיל המנוף באומץ רב מעלה ומוריד אותנו במשך שעות אל מול המבנה הזה תוך שמתנהל קרב יריות ואנחנו מחלצים גם אותם".

תחנת המשטרה בשדרות- יום הלחימה השני במלחמת חרבות הברזל  08 באוקטובר 2023. רויטרס
תחנת המשטרה בשדרות- יום הלחימה השני במלחמת חרבות הברזל 08 באוקטובר 2023/רויטרס

ההחלטה על השמדת מבנה תחנת המשטרה על המחבלים הנצורים אינה קלה, גם לא בהיבט הטכני. "לא מדובר במבנה רגיל", מסביר רס"ב ב'. "היו שם חדרים ממוגנים, מקלטים, נשקייה, ממ"דים וקירות מאוד עבים. זה יעד מבוצר ואנחנו צריכים לכבוש אותו מחדש. המשימה האחרונה הייתה לטהר את הקומה האחרונה. אלכסיי מתדרך אותנו ונפתח עלינו ירי שבמהלכו הוא ושלושה לוחמים נוספים נפצעים. הוא נפצע קשה ואנחנו מבינים שצריך לחלץ אותו בדחיפות תוך כדי שיורים עלינו (אלכסיי שמקלוב נפל בקרב והובא למנוחות - ש"ה)".

פקד ג' הוסיף: "ברגע שהסתיים אירוע בני הערובה, אנחנו בודקים שכל השוטרים שהיו במשמרת כבר לא בפנים ושאין שוטרים חיים או גופות ומבינים שיש שם רק מחבלים. ידענו שצריך לחסל את כל מי שנמצא בפנים כדי שלא ייצאו וימשיכו בטבח בעיר שדרות. הם מנסים לברוח וכל חוליה חוסלה. הבנו שיש שתי גופות של שוטרים על הגג אז הבאנו את המנוף, חילצנו את הגופות והתחלנו להקריס את המבנה".

חנוכת תחנת המשטרה הזמנית בשדרות 12.10.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פינת ההנצחה בתחנת המשטרה הזמנית שהוקמה בשדרות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סנ"צ ת' מסכם: "במכלול התרחישים זה דברים שדיברנו עליהם. ההיקף והעוצמה, האכזריות של דבר הזה היתה מפתיעה. חוץ מלהתייחס להפקות לקחים שלנו ושל שאר הארגונים שזה ימלא ספריות שלמות. הדבר היחיד שהדברים הכי גרועים יכולים לקרות, אין כזה גבר מדע בידיוני, אין תרחישי קיצון. בסוף, החוסן שלנו הוא רכיב בחסון של העם. בתוך כל הפאזל הזה".

אנשי הימ"מ כואבים על חבריהם שנפלו בקרב. "הכרתי את כולם", משתף ת' בכאב. "יש כאן קשר קרוב של חברות של שנים. הנופלים מילאו את ייעודם האולטימטיבי ביום הזה. הם שילמו את המחיר. אנחנו שילמנו את המחיר. אלה אנשים שאנחנו גאים לקרוא להם אחים". רס"ב ר' הוסיף: "היו לי שני דברים שהחזיקו אותי בכל הקרב הזה ולהיכנס לתופת בלי להסס - שהאחים שלי נמצאים מימיני ומשמאלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully