וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התושבים שפונו מהעוטף יעברו לקהילות מאמצות - וייקלטו במוסדותיהן

עודכן לאחרונה: 26.10.2023 / 13:15

מנהלת "תקומה", שהוקמה בשבוע שעבר, תתן מענה ליישובי העוטף שעברו את הטבח ב"שבת השחורה". במוקד המנהלת, שקיבלה תקציב ראשוני של מיליארד שקלים יעמדו קהילות מ-22 קיבוצים, מושבים ושדרות

בין המנהלות, הפרויקטורים והארגונים שמנסים לתת מענה לכאוס הגדול שנוצר אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה לאחריה - מתנוססת מנהלת "תקומה", שאושרה בהצעת מחליטים רק בשבוע שעבר - אבל תתן מענה לכל יישובי העוטף שחוו את הטבח המזעזע.

במוקד המנהלת, שקיבלה תקציב ראשוני של מיליארד שקלים (100 מיליון שעברו כבר עכשיו ו-900 מיליון שצפויים לעבור בחודש הבא לפי התחייבות שר האוצר) יעמדו קהילות העוטף - 22 קיבוצים, מושבים והעיר שדרות, שבעקבות השבר הגדול, צריכים תמיכה ומעטפת גדולה שיסייעו להם לצאת עם הנזק הקטן ביותר ואולי אף בנייה מחודשת.

במנהלת מתכוונים לדאוג לכל תחומי החיים - מהתשתיות והתעשייה, דרך החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ועד ריפוי וטיפול: פרוקסי של משרדי הממשלה שיעבדו במקביל לרשויות המקומיות והגופים הרשמיים אך ורק לצרכי "חבל התקומה", כמו שהיטיבו רבים להמשיג לאחרונה.

בעזרת מסלולים ירוקים מהמדינה, פטור ממכרזים ותקציב מנופח - אנשי המנהלת, בראשות משה אדרי (שמשמש ביום יום כיו"ר הועדה לאנרגיה אטומית), ינסו לעקוף את סחבת הבירוקרטיות בשלל תחומים: רישוי ובינוי, מס רכוש, סיוע ראשוני לתושבים ותחומים רבים.

מפוני עוטף עזה במלון ג'ו, ת"א, 10 באוקטובר 2023. ללא, מערכת וואלה
מפוני עוטף עזה במלון ג'ו, ת"א, 10 באוקטובר 2023/מערכת וואלה, ללא

כרגע, במתחם במרכז הארץ מתאספים בעלי מקצוע מכל משרדי הממשלה - ובעתיד מתכוונים להגיע אל ארבע הרשויות בעוטף צוותים מקבילים לעבודה, שיסייעו ברגולציה בסיוע הממשלתי.

נכון להיום, כ-120,000 תושבים מפונים מבתיהם ומסתובבים כפליטים במדינה - חלקם חסרי כל. יש מי שברח מביתו עם הנעליים בלבד וצריך לאסוף מחדש בגדים, ספרי לימוד ודברים בסיסיים. למטלה הזו, אדרי וצוותו מתכוונים לדאוג כבר היום, בהמשך גם להעברה למגורים זמניים ובעתיד - אחרי שהמלחמה תיגמר, חבל הארץ ישוקם - הם רוצים להחזיר את המקום: טוב יותר משהיה.

שלושה טווחים מרכזיים:

הטווח הקרוב: שיקום ראשוני לצרכים בסיסיים - כעת המפונים במלונות ברחבי הארץ. במנהלת העבירו 2 מיליון שקל לכל יישוב לסיוע מיידי: משקפיים לילדים, מטפלים פסיכולוגים ובגדים. בקרוב יעברו עוד מיליונים לכל מועצה. במנהלת ייצמדו לתפיסה שראשי הרשויות מנסים לקבע כבר שנים - לפי אין מי שמכיר את צרכי הקהילות והתושבים יותר טוב מהם.

בטווח הבינוני: (שבועות-חודשים) יעתיקו את הקהילות שפונו ליישובים מאמצים, שיקבלו אותם לתקופה קצרה. יישובים ליישובים, קיבוצים לקיבוצים, מושבים למושבים. המטרה היא להיקלט על התשתיות הקיימות של החינוך, הבריאות והקהילה, ולפי צורך המדינה תבנה אף נקודות דיור חדשות בצמוד ליישובים עם תשתית לא מספקת. מדובר בתהליך מורכב של "מאץ'" בין כל קיבוץ וקיבוץ שיקלוט, שצריך לקבל את הסכמת המנהלת לאחר בדיקת כל הצרכים.

בטווח הארוך:
שיקום חבל העוטף ("חבל התקומה"), בנייה מחודשת של כל המבנים, שיקום התשתיות ואף כוונה ראשונית להרחיב אותם מעבר לתשתית הקיימת (ליצור הרחבות ביישובים שנפגעו) על מנת לקלוט גם משפחות צעירות חדשות.

בנוסף, במנהלת יצטרכו להגיש תכנית רב שנתית לאישור המדינה תוך כחודש מהיום - שתתן מענה ושיקום עד 2028. במסגרתה מוקמים צוותים לחינוך, בריאות, תרבות וספורט, לדיור ובינוי מהיר, לקישור ליישובים, צוות חקלאות עתידי ועוד.

האתגר מורכב, ובמנהלת מבינים שיישובים ריקים הם בבחינת "ניצחון לחמאס". דווקא החזרה פנימה אחרי המלחמה עשויה לספק תשובה חדה וברורה לאיתנות. אבל עד אז, ומה שעלול לגרום לתהליך להיות ממושך עוד יותר הוא שיצטרכו להתמודד בבנייה המחודשת עם ההצהרה של רבים מעוטף עזה: "לא בונים מחדש את הממ"דים", וזה כאמור עלול להתברר עוד זמן ארוך מאוד.

  • עוד באותו נושא:
  • עוטף עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully