וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "הממשלה רק מעמיקה את הכאוס ומחמירה את הטעויות"

21.10.2023 / 14:51

ראש האופוזיציה בפוסט ברשתות החברתיות: "ישראל חייבת ממשלת חירום אמיתית". טען: הדרישה היחידה להצטרפות הייתה הסדרה מראש בין קבינט המלחמה והקבינט המדיני-בטחוני

בווידאו: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב היום ברשתות החברתיות פוסט תחת הכותרת: "ישראל חייבת ממשלת חירום אמיתית", בו תקף את התנהלות הממשלה ש"רק מעמיקה את הכאוס ומחמירה את הטעויות". לפיד טען בפוסט כי הדרישה היחידה שלו להצטרפות לממשלת חירום היא הסדרה מראש של התפקידים והסמכויות בין קבינט המלחמה והקבינט המדיני ביטחוני, (על אף שהוא דרש גם את פיטוריהם של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ מהתיקים הביטחוניים, תנאי שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה על הסף). לדבריו, "עד עתה, נתניהו סירב לכל ניסיון לדון בחלוקת הסמכויות בתוך הקבינט. בתנאים כאלה, כניסה לממשלה היא חסרת משמעות. אין שום צורך בעוד אנשים שיישבו בקבינט על תקן של יועצים".

הפוסט המלא של לפיד

"העיסוק בפוליטיקה בעת הזו הוא חרפה מוסרית ולאומית, אבל שופרות הליכוד ממשיכים להפיץ את השקר שאני מסרב להכנס לממשלת חירום. אני נאלץ לפיכך להסביר פעם נוספת את עמדתנו: יש עתיד היתה הראשונה להציע ממשלת חירום. עשיתי זאת כבר בשבת ה-7 לאוקטובר. אני תומך בזאת גם כעת. מתוך היכרות עם המערכת ועם שיטות העבודה של נתניהו בזמן מלחמה, דרשנו רק דבר אחד: שממשלה כזו תסדיר מראש את חלוקת התפקידים והסמכויות. עכשיו יותר מתמיד דרושה ממשלת חירום אמיתית עם קבינט אחד מצומצם ועם סמכויות ברורות לכל מי שיושב שם. בזמן מלחמה הדבר חשוב הרבה יותר מאשר בימי שלום. כל אחד צריך לדעת במה הוא עוסק, מה תפקידו, מהן סמכויותיו, מהו הסדר הניהולי והפיקודי. בלי זה, הממשלה רק מעמיקה את הכאוס ומחמירה את הטעויות.

"אני יושב בקבינטים מאז 2013, חלק מהם גם הובלתי כראש ממשלה. הקבינט אחראי על מערכות סבוכות, שבהן יש ממשק רחב ומורכב בין מדיניות בטחון, חוץ, הסברה, כלכלה, משפטים, ומערכות אזרחיות כמו תחבורה וחינוך. בלי שהוסדרו מראש הסמכויות, המערכת יוצרת עוד ועוד בלאגן במקום למנוע אותו.

"כבר עכשיו, למשל, איש אינו מבין מי אחראי להחלטה לסגור את בתי הספר והגנים - הקבינט המצומצם? הקבינט המורחב? פיקוד העורף? משרד החינוך? האם מישהו קיים דיון על ההשלכות על יותר מ-300 אלף משפחות ישראליות שבהן אחד מבני הזוג גוייס למילואים? האם מישהו בדק את ההשלכות על המשק בימי מלחמה? האם ראשי הערים והרשויות מעורבים בתהליך? כשאיש אינו מוגדר כאחראי על הנושא, עם סמכויות ברורות, אין גם סיבה לאף אחד לקחת סיכון מחושב. אין גם אפשרות לבצע החלטות מושכלות מול דרגי המקצוע.

יאיר לפיד בביקור בנתיב העשרה, 16 באוקטובר 2023. ללא, אתר רשמי
ימשיך לתת מבחוץ גיבוי לצה"ל. לפיד/אתר רשמי, ללא

"כישלון דומה אנו רואים בזירת ההסברה. גם פה, הכשלון הוא תוצר של בלבול סמכויות. מי אחראי לנושא? דובר צה"ל? משרד החוץ? שר החוץ? מטה ההסברה הלאומי הכפוף למשרד ראש הממשלה? האם מישהו שם לב לעובדה שהשר שאליו הועברו סמכויות משרד ההסברה, שר התפוצות עמיחי שיקלי, אינו חבר כלל בקבינט? התוצאה היא שמדינה שלמה יושבת ושואלת את עצמה מדוע גם כשנטבחים ילדינו אנו מפסידים את המערכה על דעת הקהל העולמית? התשובה היא שאם אין חלוקה מסודרת של תפקידים וסמכויות, אין גם ניהול.

"מדינת ישראל נכנסת למלחמה כשהיא מובלת על ידי ראש ממשלה שאיבד את אמון הציבור. למרות זאת, הייתי מוכן ועודי מוכן להכנס לממשלה כדי לסייע במאמץ הלאומי. אלא שכניסה כזו צריכה להיות בנויה כך שתביא תועלת אמיתית לניהול המלחמה על כל מערכותיה. עד עתה, נתניהו סירב לכל נסיון לדון בחלוקת הסמכויות בתוך הקבינט. בתנאים כאלה, כניסה לממשלה היא חסרת משמעות. אין שום צורך בעוד אנשים שיישבו בקבינט על תקן של יועצים. זה רק מחמיר את הבלאגן. כל עוד אין הסדרה נכונה של התפקידים והסמכויות בתוך הקבינט, אין זה ראוי ואין סיבה שנשב לצד בן גביר בפורום שאין בו תועלת.

"אני ומפלגתי נמשיך לתת גיבוי מלא ולתמוך בצה"ל ובלחימה מול החמאס עד הניצחון, נמשיך לסייע לממשלה במאבק ההסברה על דעת הקהל בעולם ומול הקהיליה הבינלאומית, הסנאט והקונגרס. נמשיך לתמוך במשפחות המפונים והחטופים, ולהיות חלק מהמערכות האזרחיות ומפעל ההתנדבות האדיר שהוקם פה בידי ישראלים טובים שעושים את מה שממשלתם אינו מסוגלת לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully