וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טווח של אלפיים ק"מ": מהם הטילים ששוגרו מתימן, ועד כמה ביכולת ישראל להתגונן?

עודכן לאחרונה: 20.10.2023 / 5:03

3 טילי שיוט ו-8 מל"טים יורטו אמש בדרכם מתימן והובילו לתהיות רבות אודותיהם. מומחה בתחום מסביר כי הטילים בעלי טווח השיוט הרחב אמנם מסוגלים להגיע למרחקים עצומים, אולם לצה"ל מערכות רבות להתגוננות מפניהם. "יחייב את חיל האוויר למאמץ גדול יותר, אבל אפשרי"

בווידאו: תיעוד של שימוש ראשוני במערכת ליירוט טילים בלייזר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

משחתת הטילים האמריקאית USS Carney שיירטה אמש את טילי השיוט והמל"טים ששוגרו מתימן היא אחת הוותיקות בצי. עד כדי כך שהזמנת הייצור שלה יצאה מהפנטגון ב-16 בינואר 1991, שעות לפני שארצות הברית ובנות בריתה הפכו את מבצע מגן המדבר למבצע סערה במדבר, וקצת יותר מיממה לפני שעיראק שיגרה לעבר ישראל את מטח טיל הסקאד הראשון, שפגע בתל אביב, ירושלים וחיפה.

אותם סקאדים נורו למרחק של שש מאות קילומטרים ושברו את הקונספט של מערכת הביטחון לפיו סדאם חוסיין לא יעז לשגר טילים על ישראל, שעדיין לא הייתה מצוידת במערכת הגנה מולם. טילי השיוט והמל"טים מתימן שוגרו לטווח ארוך בהרבה של אלפיים קילומטרים, ומולם יש לישראל לא מעט אמצעי התגוננות שהיו מופעלים במידה והאמריקאים לא היו מטפלים באיום בעצמם.

לפי משרד ההגנה האמריקני, יירטה הקארני שלושה טילי שיוט ושמונה מל"טים. הדובר האמריקאי אמר כי אין ודאות לגבי המטרה שלהם, אך הם שוגרו לכיוון ישראל. בניגוד לטיל בליסטי, שמשוגר במסלול בצורת חצי עיגול, יוצא מהאטמוספירה, וחוזר במהירות של כמה אלפי קילומטרים לשעה, טיל שיוט טס במסלול דומה לזה של מטוס - הרבה יותר לאט מטיל בליסטי, ובדרך כלל בגובה נמוך כך שיהיה קשה יותר לאתר אותו במכ"ם.

יירוט מעל אשקלון. רויטרס
טילי הגדאר מאפשרים פגיעה בישראל גם בשיגור מתימן. יירוטים מעל אשקלון/רויטרס

"טילי השיוט והמל"טים שוגרו סביר להניח בידי החות'ים, ארגון מקביל לחמאס ולחיזבאללה, שהקימה איראן בתימן, כדי להטריד את הסעודים", מסביר טל ענבר, לשעבר ראש המרכז לחקר החלל והכטב"מים, מומחה לטילים בליסטיים ומי שעוקב במשך שנים אחרי תעשיית הטילים האיראנית. לדבריו, לחות'ים יש כמה טילי שיוט סילוניים ארוכי טווח ממשפחת ה"קודס", שהשתתפו בהתקפה הגדולה נגד מתקני התשתית של חברת הנפט הסעודית אמרמקו ב-2019 והשביתו אותם לחודשים ארוכים. לחות'ים יש גם כמה דגמים של מטוסים לא מאוישים, גם הם מתכנון איראני.

"בספטמבר האחרון החות'ים הציגו לראשונה במצעד בתימן את טילי הגאדר לטווח של אלפיים קילומטרים, המאפשר פגיעה בישראל גם בשיגור מתימן", מוסיף ענבר, "גם הם מבוססים על טכנולוגיה איראנית".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עד כמה מדובר באיום על ישראל?

"טילי השיוט והמל"טים החות'יים לא מסוגלים לעבור את מהירות הקול, סובלים מרמת דיוק נמוכה וקלים יחסית ליירוט. בגלל המהירות האיטית יש הרבה זמן יחסית לגלות אותם, אבל צריך להביט לכיוון הזה, בזמן שעד עכשיו הקשב של מערך ההגנה האווירית הישראלי היה צפונה ללבנון, מזרחה לאיראן ולעיראק, ודרומה לעזה. המשמעות העיקרית היא שמדובר בעוד אתר שיגור למערכות נשק איראניות, מרוחק יותר מישראל, מה שיחייב את חיל האוויר למאמץ גדול יותר אבל אפשרי לפגוע בו".

בניגוד למצבה במלחמת המפרץ, לישראל יש כיום כמה אמצעים ליירט את הטילים והמל"טים מתימן. לפי ענבר, "את טילי השיוט והמל"טים אפשר ליירט באמצעות מטוסי קרב או באמצעות מערכות ההגנה האווירית, קלע דוד ובמקרים מסוימים גם כיפת ברזל. אם ישגרו החות'יים טילים בליסטיים לישראל, הם בהחלט נמצאים בטווח יכולות היירוט של טילי החץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully