וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיר המטווחת מחכה לפינוי - ולפיצוי: "מסתכלים עלינו כמספרים ולא כאנשים"

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 15:47

דבריו של ראש העיר אשקלון תומר גלאם בוועדת הכספים הפכו לוויראלים ויש לו נתונים שמגבים אותו. דו"ח של הכנסת מראה כי 43% מתושבי העיר ללא מיגון ושליש מהמקלטים בכלל משמשים כגנים. כעת נכנסת אשקלון ליישובים שיקבלו סיוע, אך גלאם מבהיר: המדינה נכשלה - תנו לנו למגן

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם מתפרץ על סמוטריץ' בוועדת הכנסת/ערוץ הכנסת

ביום ראשון האחרון התכנסה ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני לדון בצעדים תומכים לאזרחים בשעת מלחמה. עבור ראש העיר אשקלון תומר גלאם, שתושביו חטפו כרבע מהשיגורים מרצועת עזה במבצע האחרון, הבירוקרטיה הייתה צעד אחד יותר מדי. בקטע שהפך לוויראלי, נראה גלאם כשהוא צועק על חברי הכנסת: "תעבירו כבר כסף. כל דבר זו ועדה מזורגגת".

"יש אטימות בוועדות האלה, זו לא הוועדה הראשונה ולא האחרונה שאנחנו צועקים בה", סיפר אתמול (רביעי) ראש העיר לוואלה! במהלך ביקור בחמ"ל המבצעים של אשקלון, שממנו הוא שולט על המערכה בעיר. "זה לא חזה את מה שאנחנו מקבלים, כשאנחנו הזהרנו ואמרנו על מה שעומד לקרות כאן, אמרו לנו בצבא: 'אתם מגזימים'. היום אני יודע להגיד שאפילו גם אנחנו הערכנו חסר".

ראש העיר אשקלון תומר גלאם בוועדת הכספים. אורן בן חקון, פלאש 90
תומר גלאם בוועדת הכספים/פלאש 90, אורן בן חקון

כאמור, זו לא הפעם הראשונה שתושבי אשקלון מרגישים שהמדינה שכחה אותם. תומר גלאם וקודמיו, כמו רבים מהתושבים - צועקים במשך שנים ומתריעים על פערי המיגונים בעיר והמצב הקשה שבו עלולה אשקלון למצוא את עצמה אם תיפתח לחימה משמעותית באזור - בדיוק כמו שקרתה בשבת השחורה של 7 באוקטובר. "הצלחנו להעביר כמה החלטות ממשלה לאורך השנים, אבל האוצר מסתכל עלינו במספרים ולא כאנשים", העיד גלאם.

ואכן, לפי דו"ח של הממ"מ, מרכז המחקר והמידע של הכנסת מוצגת תמונה חמורה: 43% מתושבי אשקלון לא ממוגנים, 28% מהמקלטים בכלל משמשים כגני ילדים בפועל, רק 5% מהמבנים בשירות הדיור הציבורי ממוגנים ואפילו ועדת ההיגוי, שאמונה על מימוש החלטות הממשלה בנושא, אינה קיימת.

זירת נפילת רקטה, אשקלון, 13 באוקטובר 2023. אבי רוקח
הרס לאחר נפילות באשקלון/אבי רוקח

עם פתיחת המערכה במתקפת הפתע, הוחלט לפנות מהבתים את יישובי עוטף עזה צמודי הגדר (7-0 ק"מ), ואחריהם את תושבי שדרות שנאבקו להיכלל גם ברשימה, אך בשביל העיר המטווחת בישראל, בה לפי ראש העיר "אחד מכל ארבעה תושבי אשקלון חיים ללא מיגון" - יש צורך ממשי לפנות חלקית את התושבים הזקוקים לכך.

"אנחנו לא מבקשים להיכנס למשב רוח", מבהיר גלאם. "אנחנו רוצים לעזור למדינה למזער סיכונים ולהוציא מכאן את כל מי שלא יכול להתמגן. היא נכשלה במשך שנים בלמגן את התושבים - עכשיו צריך למצוא פתרון בעצמנו. אני לא מבקש מהמדינה שיפנו את האנשים, יש צוותים ומערכים ומנגנונים - אנחנו צריכים כלים. תעבירו את התקציב ואנחנו נדאג להכול. אי אפשר לשלוח חייל למלחמה בלי נשק ובלי אפוד מגן".

בינתיים, שר האוצר סמוטריץ', הכריז אמש כי יכניס את אשקלון לקטגוריית: יישוב ספר, שייתן סיוע משמעותי בקבלת הפיצויים אחרי המלחמה: "שר האוצר התקשר אליי והודיע לי שאנחנו נכנסים ליישובי הספר: מבחינתנו זה צעד ראשון טוב, בהמשך הם מתכוונים לאשר עוד החלטת ממשלה בנושא. אנחנו מבקשים תקציב מיידי של 100 מיליון שקל לרשות - צריך הליך פינוי של 40-35 אלף תושבים". מבדיקה שערכנו מול לשכת שר האוצר נאמר כי יהיה גב כלכלי מלא לכל מה שצריך.

בצלאל סמוטריץ. ינון שלום יתח, עיבוד תמונה
מחכים לכסף. סמוטריץ'/עיבוד תמונה, ינון שלום יתח
מספר 24 ברשימה של מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022. יש עתיד, אתר רשמי
ח"כ נאור שירי/אתר רשמי, יש עתיד

סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט תיארה לוואלה! כי גם אחרי שיפתחו את האפשרות להעביר את הפיצויים - ייקח עוד המון זמן עד שיגיעו: "שמעתי על יישובי הספר, אבל אנחנו לא יודעים בכלל מה זה אומר. גם במערכות הקודמות היו דברים כאלה, גם אם נתנו לנו - אז מתי? ולך תחכה עד שיביאו את הסיוע. אחר כך בכלל איך ממלאים את הטפסים? ומי שלא מצליח למלא? ואנחנו למודי ניסיון: עד שלא חותמים, אנחנו לא מתחילים בכלל להתרגש. הכול יכול לקרות בדרך".

ח"כ נאור שירי מיש עתיד, שהזמין את הדו"ח של המ.מ.מ, אמר: "במשך שנים, אשקלון נחשבת לעיר שרמת האיום בה בשעת הסלמה היא הגבוהה ביותר משאר הרשויות בעוטף עזה. לאורך השנים ממשלות ישראל הכירו בצורך הביטחוני של תושבי אשקלון למיגון העיר מפני ירי תלול מסלול. בנוסף, מערכות הביטחון העריכה זה מכבר כי העיר חשופה למנעד רחב של איומים ביטחוניים. רק בחודש מאי האחרון הגיע רה"מ נתניהו לאשקלון והבטיח לספק ממ"דים וטען 'לשינוי המשוואה במיגון'. מיותר לציין כי דבר לא נעשה בנושא המיגון לאחר הסיור המדובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully