וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה עצרה עיתונאית עם אזרחות אמריקנית כי לא נרשמה כ"סוכנת זרה"

עודכן לאחרונה: 20.10.2023 / 12:37

אלסו קורמשבה, מרדיו אירופה החופשית, ביקרה את משפחתה ברוסיה אך דרכוניה הוחרמו ממנה כבר ביוני ועתה היא נעצרה. היא הואשמה באיסוף מידע כל הכוחות הרוסיים, אך עמיתיה וושינגטון רואים בכך המשך של רדיפת התקשורת. במרץ נעצר עיתונאי אמריקני שעבד בוול סטריט ג'ורנל

אלסו קורמשבה. רויטרס
אלסו קורמשבה/רויטרס

עיתונאית רוסייה בעלת אזרחות אמריקנית, העובדת בכלי תקשורת הנתמך על ידי ארצות הברית, נעצרה ברוסיה והואשמה בכך שלא נרשמה כסוכנת זרה - כך דיווח היום (חמישי) רדיו אירופה החופשית/רדיו חירות, שבו עובדת אלסו קורמשבה. היא העיתונאית האמריקנית השנייה שנעצרת ברוסיה השנה, אחרי שכתב וול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ' נעצר בחשד לריגול בחודש מרץ.

לפי הוועד להגנה על עיתונאים, שציטט סוכנות ידיעות ממלכתית רוסית, קורמשבה, עורכת בשירותי הרדיו בשפה הטאטרית-בשקירית, מוחזקת במתקן מעצר זמני. סוכנות הידיעות הטטארית פרסמה סרטון שבו נראתה קורמשבה מובלת לתוך בניין מנהלי מלווה בארבעה גברים, כששניים מהם, שהיו רעולי פנים, אוחזים בזרועותיה.

לפי הדיווח, הרשויות האשימו את קורמשבה באיסוף מידע על הפעילות הצבאית של רוסיה "כדי להעביר מידע למקורות זרים", ונרמז כי היא קיבלה מידע על מרצים באוניברסיטה שגויסו לצבא הרוסי. הוועד אמר כי היא מואשמת בכך שלא נרשמה כסוכנת זרה בתפקידה כמי ש"אוספת מידע על פעילות הצבא הרוסי". לפי הרשויות המקומיות, המידע "יכול לשמש נגד הביטחון של הפדרציה הרוסית".

הוועד, שמקום מושבו בניו יורק, קורמשבה עלול להישלח לעד חמש שנות מאסר אם היא תורשע. "אלסו היא עמיתה מוערכת מאוד, רעיה מסורה ואם מסורה לשני ילדים", אמר הנשיא בפועל של תחנת רדיו אירופה החופשית, ג'פרי גדמין. "צריך לשחרר אותה כדי שתוכל לחזור למשפחתה באופן מידי".

לפי תחנת הרדיו, קורמשבה, המתגוררת בפראג עם משפחתה, נעצרה בנמל התעופה הבינלאומי של קאזאן ב-2 ביוני לאחר שנסעה לרוסיה לצורך מקרה חירום משפחתי ב-20 במאי. גורמים רשמיים בשדה התעופה החרימו את דרכוניה, ומאוחר יותר היא נקנסה על כך שלא רשמה את דרכונה האמריקני אצל הרשויות הרוסיות. היא חיכתה להחזרת דרכוניה כשאתמול הוכרזו נגדה האישומים.

רדיו אירופה החופשית נדרש להירשם על ידי הרשויות הרוסיות כסוכן זר בדצמבר 2017. התחנה הגישה תביעה נגד רוסיה בבית הדין האירופי לזכויות אדם בשנת 2021 על השימוש של מוסקבה בחוקי סוכנים זרים שהביאו לקנסות בסך מיליוני דולרים.

בתחנה אמרו כי קורמשבה דיווחה על קהילות מיעוטים אתניים באזורי טטרסטן ובבשקורטוסטאן ברוסיה, כולל פרויקטים להגנה ושימור השפה והתרבות הטטארית, חרף "לחץ גובר" על הטטרים מצד הרשויות הרוסיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אוואן גרשקוביץ' בשימוע על הערעור. רויטרס
אוואן גרשקוביץ' בשימוע על הערעור/רויטרס

מומחים מעריכים שמוסקבה עשויה להשתמש באמריקנים הכלואים בשטחה כקלפי מיקוח לשחרור אזרחיה הכלואים בארצות הברית ובמדינות המערב. לפחות שני אזרחים אמריקנים שנעצרו ברוסיה בשנים האחרונות - בהם כוכבת ה-WNBA בריטני גריינר - הוחלפו ברוסים הכלואים בארצות הברית מאז הפלישה לאוקראינה בתחילת השנה שעברה.

"עיתונות אינה פשע, ומעצרה של קורמשבה הוא הוכחה נוספת לכך שרוסיה נחושה לחנוק דיווחים עצמאיים", אמר גולנוזה סעיד, מתאם תוכנית אירופה ומרכז אסיה של הוועד להגנה על עיתונאים.
היא נעצרה שבעה חודשים לאחר מעצרו של גרשקוביץ' ביקטרינבורג, כ-2,000 ק"מ מזרחית למוסקבה. הוא הופיע בבית המשפט פעמים רבות מאז מעצרו וערער ללא הצלחה על המשך מאסרו.

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה טען כי גרשקוביץ', "פעל על פי הוראות הצד האמריקני, אסף מידע המהווה סוד מדינה על פעילותו" של מפעל ביטחוני צבאי רוסי.

גרשקוביץ' והעיתון מכחישים את הטענות, והממשל האמריקני הכריז עליו כעצור שלא כדין. הרשויות ברוסיה לא פירטו ראיות כלשהן התומכות בהאשמות הריגול, וההליכים המשפטיים נגדו מתנהלים בדלתיים סגורים משום שלטענת התביעה ברוסיה פרטי התיק חסויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully