וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיצומה של המלחמה: ביידן יבקר מחר בישראל

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 8:27

לאחר שביידן יבקר בישראל, לראשונה בזמן מלחמה, הוא ימשיך לירדן וייפגש עם המלך עבדאללה, נשיא מצרים א-סיסי ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. כמו כן, בלינקן הודיע כי ישראל וארה"ב סיכמו לגבש תוכנית סיוע הומנטירית לתושבי עזה, וכי יוגדרו אזורים בטוחים בשטח הרצועה

בווידאו: בלינקן לנתניהו בישראל ארהב מברכת על ממשלת האחדות/לשכת העיתונות הממשלתית

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אישר הלילה (שלישי) כי הנשיא ג'ו ביידן ינחת מחר בישראל, בעיצומה של המלחמה מול חמאס ברצועת עזה. הודעתו של בלינקן מגיעה בעקבות הזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר שבבית הלבן מסרו כי ביידן שוקל לקיים ביקור במזרח התיכון השבוע.

את הדברים אמר בלינקן בתום למעלה משבע שעות של שיחות עם בכירים בישראל ולאחר שהשתתף בישיבת קבינט המלחמה בבסיס הקרייה שבתל אביב. הישיבה הופסקה במהלכה בעקבות אזעקות שהושמעו ברחבי גוש דן, ואילצה את משתתפיה להתפנות למרחב מוגן.

ביקורו של הנשיא ביידן יהיה חסר תקדים. שום נשיא אמריקני לא ביקר בישראל בזמן מלחמה, כשמעבר להפגנת הסולידריות, ביקורו של ביידן יהיה גם מסר הרתעה לאיראן וחיזבאללה. אחרי הביקור בישראל, ביידן יבקר גם בירדן וייפגש עם המלך עבדאללה, עם נשיא מצרים א-סיסי ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שקיים אמש במשך למעלה משבע שעות שיחות עם ראש הממשלה נתניהו ועם קבינט המלחמה בקריה בתל אביב אמר כי ביידן יגיע לישראל ברגע קריטי עבור האזור ועבור העולם.
בלינקן ציין כי הנשיא ביידן ידגיש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ויבהיר שלישראל יש זכות וחובה להגן על עצמה ולמנוע מחמאס לבצע התקפות נוספות על אזרחיה.

"הנשיא ביידן ישמע ממנהיגי ישראל מה הם צריכים כדי להגן על העם שלהם ונעבוד עם הקונגרס כדי לוודא שאנחנו מספקים להם את המענה המתאים", אמר בלינקן, שקיים אתמול שיחות במשך יותר משבע שעות עם נתניהו ועם קבינט המלחמה. לדבריו, ביידן יגיע לישראל ברגע קריטי עבור האזור ועבור העולם.

בלינקן ציין כי ביידן ידגיש את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, ויבהיר שלישראל יש זכות וחובה להגן על עצמה ולמנוע מחמאס לבצע התקפות נוספות על אזרחיה. הוא הוסיף כי הנשיא ביידן צפוי במהלך ביקורו לחזור ולהזהיר כל גורם באזור ששוקל לנצל את המשבר הנוכחי כדי לתקוף את ישראל לא לעשות זאת.

כמו כן, ביידן ידון במהלך ביקורו על המאמצים המשותפים של ישראל ושל ארצות הברית לשחרור בני הערובה שנמצאים בידי חמאס.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 10 באוקטובר 2023. Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 10 באוקטובר 2023/רויטרס, Jonathan Ernst

מה הלאה:

שר החוץ האמריקני ציין כי ביידן יקבל מנתניהו ומשאר ההנהגה הישראלית תדרוך מפורט על מטרות המלחמה והאסטרטגיה של ישראל בתקופה הקרובה.
בלינקן ציין כי הנשיא מצפה לשמוע מישראל כיצד היא מתכוונת לפעול בעזה בצורה שמצמצמת פגיעה באזרחים ומאפשרת העברת סיוע הומניטארי שלא יגיע לידי חמאס.

מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט בהצהרה משותפת. 16 באוקטובר 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט בהצהרה משותפת. 16 באוקטובר 2023/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

תמונת המצב:

שר החוץ האמריקני אמר כי ארה"ב וישראל הסכימו לגבש תכנית שתאפשר לסיוע הומניטארי להגיע לאזרחים בעזה בלבד ותיצור אזורים בטוחים עבור אזרחים בשטח הרצועה.
"זה קריטי שסיוע הומניטארי יתחיל לזרום לעזה בהקדם האפשרי. אנחנו שותפים לחשש הישראלי שסיוע הומניטארי יגיע לידי חמאס. אם חמאס ינסה לחסום הגעת סיוע הומניטארי לאוכלוסיה או ינסה להשתלט עליו אנחנו נגנה זאת ונמנע מזה לקרות שוב", אמר בלינקן.

טנקים ישראליים בגבול לבנון. 16 באוקטובר 2023. רויטרס
צה"ל השיב אש לעבר מקורות הירי בלבנון/רויטרס

בלינקן אמר לנתניהו במהלך פגישתם, כי כדי לשמור על תמיכה ולגיטימציה בינלאומית לפרק זמן ארוך יותר של לחימה בעזה על ישראל לוודא שלא יהיה משבר הומניטרי בעזה, כך אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרטי הפגישה. "האמריקנים מבינים את הצורך למוטט את חמאס, אבל מדגישים שכדי להשיג את לזה ישראל צריכה לוודא שלא יהיה משבר הומניטארי בעזה", אמר הבכיר הישראלי.

במהלך היום, ועל רקע ההודעות שמספר רב של תושבי הרצועה ברח לדרום עזה, התקיימו כמה מגעים בתחום המדיני. נתניהו שוחח לראשונה מתחילת המלחמה בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין מסר כי מוקדם יותר היום פוטין שוחח בטלפון עם נשיא איראן ראיסי, נשיא סוריה אסד, נשיא מצרים א-סיסי והנשיא הפלסטיני אבו-מאזן.

שר הביטחון יואב גלנט קיים פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בלשכתו בקריה. בפגישה השתתפו מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אייל זמיר, ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל האלוף אליעזר טולדנו ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

בפגישתם אמר השר גלנט: "אנחנו ננצח, כי העם בישראל חייב לנצח. אנו לא נעצור את המלחמה עד אשר נביא את ההישגים ונשלים את המשימה שמדינת ישראל חייבת לעמוד בה".

בביקורו הקודם בשבוע שעבר אמר בלינקן: "אני מגיע לכאן לא רק כשר החוץ של ארה"ב - אני מגיע לכאן גם כיהודי". הוא בירך על הקמת ממשלת החירום בשיתוף המחנה הממלכתי, ועל "האחדות בחברה הישראלית", והבטיח: "נספק חימוש ומיירטים לכיפת ברזל. אספקה ראשונה כבר הגיעה ועוד ציוד בדרך. נעבוד עם הקונגרס כדי שכל צרכי הביטחון של ישראל יקבלו מענה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully