וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפים ברחו לדרום רצועת עזה: "חמאס מביא עלינו נכבה"

בעקבות האזהרה של צה"ל, תושבים רבים בצפון הרצועה החלו לנוע לחלקה הדרומי. "איפה תחושת הביטחון בעזה? זה מה שחמאס מציע לנו?", תקף אחד התושבים. אחרים החליטו להישאר: "מוות עדיף על עזיבה". יותר מ-2,200 פלסטינים נהרגו, מצרים לא פותחת את מעבר רפיח. "החנק מתהדק"

תיעוד ההרס ברצועת עזה אחרי תקיפות חיל האוויר/טוויטר

עשרות אלפי פלסטינים נעו ביממה האחרונה מצפון הרצועה לחלקה הדרומי לאחר הוראת הפינוי של צה"ל, שהודיע הבוקר (שבת) כי הוא יאפשר תנועה בטוחה של תושבים על שני כבישים, החל -10:00 ועד 14:00. עוד לפני האזהרה שהעבירו אתמול בצבא ליותר ממיליון פלסטינים החיים בחלקה הצפוני של הרצועה לעזוב את בתיהם, האו"ם אמר כי יותר מ-400 אלף מהם נעקרו מבתיהם בשל התגובה הקשה של ישראל למתקפת הפתע הרצחנית של חמאס.

"איפה תחושת הביטחון בעזה? זה מה שחמאס מציע לנו?", תקף טארק מריש, תושב הרצועה, את ארגון הטרור השולט עליו. "מה חמאס עושה לנו? הוא מביא עלינו נכבה".

למרות האזהרות של צה"ל לקראת כניסה קרקעית לרצועה, תושבים רבים אמרו שהם יישארו ולא ינועו צפונה. "מוות עדיף על עזיבה", אמר מוחמד, בן 20, מחוץ לבניין שנהרס בתקיפה אווירית ישראלית ליד מרכז עזה, בעוד שהמסגדים קראו "החזיקו מעמד בבתיכם, החזיקו באדמה שלכם".

הבוקר, משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי מספר ההרוגים בתקיפות צה"ל ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה עלה ל-2,215 - נתון דומה למספר ההרוגים הפלסטינים בכל מבצע "צוק איתן" ב-2014 שנמשך כ-50 ימים.

פלסטינים בהריסות בחאן יונס שבדרום רצועת עזה אחרי תקיפות חיל האוויר, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
במסגדים קראו לתושבים להישאר בבתיהם. הריסות בחאן יונס, שבדרום הרצועה, הבוקר/רויטרס

האו"ם וארגונים אחרים הזהירו מפני אסון אדיר אם רוב 2.2 מיליון תושבי הרצועה יתרכזו בחלקה הדרומי, וקראו להסיר את המצור שהטילה ישראל כדי להכניס סיוע הומניטרי התקוע במצרים, בעוד שקהיר בעצמה מונעת את פתיחת מעבר רפיח מחשש לנהירת פליטים לשטחה. גורם אמריקני אמר כי הושגו הבנות על פתיחת המעבר ליציאתם של אזרחים זרים.

"אנו זקוקים לגישה הומניטרית מיידית ברחבי עזה, כדי שנוכל לספק דלק, מזון ומים לכל מי שנזקק. אפילו למלחמות יש כללים", אמר אתמול מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

דובר האו"ם, סטפן דוג'אריק, אמר כי תושבי עזה אינם יכולים להישמע להוראה של צה"ל לנוע דרומה ללא "השלכות הומניטריות הרסניות", ודבריו זכו לגינוי מצד שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שאמר כי על הארגון לגנות את חמאס ולתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית.

"החנק סביב האוכלוסייה האזרחית בעזה מתהדק", הזהיר ראש מחלקת הסיוע של האו"ם, מרטין גריפית'ס, ברשתות החברתיות. "איך 1.1 מיליון בני אדם אמורים לנוע באזור מלחמה צפוף בתוך פחות מ-24 שעות?". צה"ל אמר כי הוא פועל למניעת פגיעה באזרחים.

עוד בוואלה!

ישראל הודיעה לאו"ם: יש לפנות את צפון רצועת עזה בתוך 24 שעות

לכתבה המלאה
תושבים פלסטינים ממתינים לתור לחלוקת לחם בחאן יונס שבדרום רצועת עזה, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
"השלכות הומניטריות הרסניות". תור לחלוקת לחם בחאן יונס, היום/רויטרס

ארצות הברית התייצבה לצד ישראל, אך קראה לה להימנע מפגיעה באזרחים. הנשיא ג'ו ביידן אמר כי הטיפול במשבר ההומניטרי נמצא בראש סדר העדיפויות. לדבריו, צוותים אמריקניים באזור עובדים עם ישראל, מצרים, ירדן, ממשלות ערביות אחרות והאו"ם. "לרוב המכריע של הפלסטינים לא היה שום קשר למתקפות המחרידות של חמאס וחמאס", אמר ביידן. "וגם הם סובלים כתוצאה מכך".

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר אתמול לשר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בפגישתם בירדן כי "עקירתם הכפויה" של הפלסטינים בעזה תהיה חזרה על בריחתם א גירושם של מאות אלפי ערבים במהלך מלחמת העצמאות של ישראל ב-1948.

אבו מאזן נאלץ למסור הודעת גינוי רפה למתקפה של חמאס, שהשתלט על עזה ב-2007 והפיל את שלטון פתח שלו, בעודו מנסה לבלום את התסיסה גם בשטחי הגדה. גורמים פלסטיניים רשמיים אמרו כי 16 נהרגו אתמול בעימותים עם כוחות צה"ל ברחבי השטחים.

בלינקן נפגש אתמול גם עם מלך ירדן ובהמשך טס לקטאר, בעלת ברית של ארצות הברית אך גם של חמאס. ירדן הזהירה כי כל מהלך של ישראל לגירוש נוסף של הפלסטינים ידחוף את האזור אל סף "תהום" של מלחמה נרחבת יותר .לדברי שר החוץ שלה איימן ספדי, מניעת הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה על ידי ישראל ואילוץ תושביה לעזוב את בתיהם ככל שהיא מסלימה את פעולתה הצבאית הם הפרה "בוטה" של החוק הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully