וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ סיכמו: תוקם ממשלת חירום

עודכן לאחרונה: 11.10.2023 / 18:23

ביום ה-5 למלחמה, רה"מ ויו"ר כחול לבן הגיעו להסכמות: יוקם מטבחון מצומצם בהשתתפות רה"מ, גלנט וגנץ; השר רון דרמר וגדי איזנקוט יהיו משקיפים. גדעון סער ימונה לשר בלי תיק ויכהן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית, בהם מינוי הנגיד

בווידאו: גנץ מבהיר כי הוא מוכן להצטרף לממשלה כדי להקים קבינט ממשלה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיעו היום (רביעי) להסכם על הקמת ממשלת חירום, ביום החמישי מאז תחילת המלחמה. לפי ההסכם, יוקם "קבינט ניהול מלחמה" מצומצם בהשתתפות רה"מ, שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט וח"כ יפעת שאשא ביטון יהיו משקיפים.

גנץ ואיזנקוט נקראו הערב להתייעצויות אצל ראש הממשלה בקריה, עוד לפני צירופם הרשמי לממשלה.

למטבחון המצומצם לא יואצלו סמכויות, שיישארו בידי הקבינט המדיני ביטחוני, בדומה לפורום קבלת ההחלטות הביטחוני המצומצם של נתניהו עם גלנט ודרמר כיום, רק עם חיזוק של גנץ ואיזנקוט. הממשלה תכהן עד סוף המלחמה; מהמחנה הממלכתי ימונו חמישה שרים בלי תיק, בהם גנץ, איזנקוט וח"כ גדעון סער, שימונה לחבר בקבינט המדיני ביטחוני. גם חילי טרופר יכהן כשר בלי תיק, לצד יפעת שאשא ביטון.

בנוסף, מקום בקבינט יישאר ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, במידה ויצטרף. אלא, שלפיד דורש כתנאי להצטרפותו את פיטוריהם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מהתיקים הביטחוניים. במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה, בהם מינוי נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, שימשיך לכהן לפחות עד תום תקופת החירום.

בני גנץ | בנימין נתניהו. יונתן זינדל , עמוס בן גרשום לע"מ, פלאש 90
בני גנץ | בנימין נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל , עמוס בן גרשום לע"מ

לפי ההסכם, הקבינט המדיני-ביטחוני יסמיך את קבינט ניהול המלחמה "לממש מבצעית" את החלטות הקבינט בשלל נושאים הנוגעים למטרות המדיניות של המלחמה, יעדי הלחימה וגיבוש אסטרטגית היציאה, ומתן הנחיות כן אופרטיביות למערכת הביטחון - בגזרת עזה ובכל יתר הגזרות כולל יהודה ושומרון.

עוד סוכם כי קבינט המלחמה המצומצם יגבש המלצות בנושא מדיניות ביטחון הפנים, והפעלת גופי המשטרה והחירום ובכלל זה ביחס למרחב ירושלים והערים המעורבות - כלומר יפעל גם בתחומי אחריותו של השר לביטחון לאומי בן גביר, שלא חבר בקבינט המצומצם. המטבחון המצומצם יפעל גם לגיבוש המלצות ומתן הנחיות להוצאה לפועל של מדיניות בנושא השבויים והנעדרים.

מליאת הכנסת תפתח מחר בשעה 19:00, ראש הממשלה נתניהו יודיע על הכרזת מלחמה ויישא דברים, ולאחריו יישא דברים גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד וחברי הכנסת שיבקשו זאת. בתום הנאומים - תתקיים הצבעה על צירוף שרי המחנה הממלכתי לממשלה.

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה יריב לוין בירך, "חתימת ההסכם להקמת ממשלת החירום הוא המעשה ההכרחי והנכון". שר התרבות והספורט מיקי זוהר הצטרף ומסר, "‏ועכשיו, כולנו יחד לניצחון במלחמה והשמדתם המוחלטת של החמאס והג'יהאד בעזה. ‏זה מה שעם ישראל ציפה מאיתנו כי רק ביחד ננצח".

שר הכלכלה ניר ברקת קרא "להתאחד, לתת גב לחיילי צה"ל ולפעול כאיש אחד עד לניצחון מוחלט של מדינת ישראל על האויב". ח"כ אלי דלל מסר כי ממשלת החירום היא "מה שעם ישראל היה צריך. ‏העם מאוחד כבר 5 ימים ועכשיו גם הממשלה כל הדרך לניצחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully