וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימים לפני הבחירות: בכירי צבא פולין התפטרו מתפקידם

הרמטכ"ל והמפקד המבצעי של הכוחות המזוינים היו מצויים במתיחות רבה מול שר ההגנה, ולפי דיווחים הם התנגדו לניצול הצבא לצרכים פוליטיים בידי מפלגת השלטון. לפי דיווחים, שר ההגנה השאיר אותם מחוץ לסוד העניינים לאחרונה - כולל בהחלטה לפנות אזרחים מישראל בשל המלחמה

בוידאו: פולין ערכה את המצד הצבאי הגדול ביותר שלה מאז תום המלחמה הקרה/רויטרס

שני הגנרלים הבכירים ביותר בצבא פולין התפטרו מתפקידם על רקע סכסוך מתמשך עם שר ההגנה, ימים ספורים לפני הבחירות לפרלמנט. במקומם של הגנרל ריימונד אנדז'ייצ'אק והגנרל תומאש פיוטרובסקי, הרמטכ"ל והמפקד המבצעי של הכוחות המזוינים, מינה אתמול (שלישי) הנשיא אנדז'יי דודה את הגנרל ויסלב קוקולה ואת הגנרל מאצ'יי קליש.

ההתפטרויות של שני בכירי הצבא עוררו דאגה למצבו של הצבא תחת הממשלה השמרנית הנוכחית, בעת המלחמה המשתוללת באוקראינה השכנה. דודה ציין במהלך טקס המינוי שלהם כי הוא מתקיים ב"מצב חריג" בשל המלחמה מעבר לגבול. לדבריו, חיוני למזער כל הפרעה לתפקוד הכוחות המזוינים.

ראש הלשכה לביטחון לאומי, יאצק סיווירה, אמר כי אנדז'ייצ'אק ופיוטרובסקי הגישו את התפטרותם ביום שני. התקשורת הפולנית דיווחה על מתיחות גוברת בין השניים לבין שר ההגנה מריוש בלשצ'ק, שמתח ביקורת פומבית על פיוטרובסקי על תגובת הצבא לטיל רוסי תועה שהתרסק בשטח המדינה בדצמבר.

לא היו נפגעים, אבל שר ההגנה טען כי פיוטרובסקי לא עדכן אותו על התקרית וכי הצבא לא הצליח לאתר את הטיל, שנמצא במקרה בהמשך על ידי אזרח.

נשיא פולין אנדז'יי דודה לצד הרמטכ"ל ריימונד אנדז'ייצ'אק במצעד צבאי בוורשה, 15 באוגוסט 2023. רויטרס
"מצב חריג". הנשיא דודה והרמטכ"ל לשעבר במצעד צבאי בוורשה, אוגוסט/רויטרס

בתקשורת הפולנית דווח כי שני הגנרלים התנגדו לניצול שעשתה הממשלה הלאומנית בצבא לצורכי קמפיין. בבחירות, שיתקיימו ביום ראשון, תנסה מפלגת חוק וצדק לזכות בכהונה שלישית בעוד שהאופוזיציה הליברלית הפרו-אירופית שואפת למהפך שלטוני.

כמה פרשנים פוליטיים העריכו כי מפקדי הצבא תזמנו את התפטרותם לבחירות. "זו החלטה סמלית. הם החליטו לעשות את הצעד הזה רגע לפני הבחירות כדי להראות שאין להם אמון במעמד הפוליטי הזה", אמר יאצק צ'פוטוביץ', שר החוץ לשעבר בממשלה הנוכחית, לאתר החדשות Onet.pl.

שני הגנרלים לא מסרו תגובה פומבית על התפטרותם. על פי דיווחים בתקשורת בפולין, שר ההגנה השאיר לאחרונה את פיוטרובסקי מחוץ לעניינים בנוגע להחלטות מבצעיות כמו תגבור הכוחות בגבול עם בלארוס או פינוי אזרחים פולנים מישראל בעקבות המתקפה של חמאס.

על פי העיתון "גזטה וויבורצ'ה", הקש האחרון שגרם להתפטרות היה ההחלטה של בלשצ'ק למנות את קוקולה, הרמטכ"ל החדש, לאחראי על הפינויים מישראל.

מנהיג האופוזיציה דונלד טוסק אמר כי יש בידיו מידע המצביע על כך שעשרה גנרלים נוספים מתכוונים להתפטר, אך הנהגת הצבא הכחישה זאת. פולין היא בעלת ברית קרובה של ארצות הברית בנאט"ו ורכשה ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים מוושינגטון, קוריאה הדרומית ומדינות אחרות בצל המלחמה של רוסיה באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully