וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחדל שעלה בחיי אדם": בגלל כאוס במשרד הבריאות - פצועים לא הועברו לבתי חולים במרכז

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 15:10

בגלל כישלון טוטאלי בוויסות של משרד הבריאות בין בתי החולים בארץ, פצועים רבים הגיעו לסורוקה בבאר שבע ולברזילי באשקלון שאינם ערוכים לקבל סדר גודל כזה של פצועים בבת אחת. "צוותים מהטובים בעולם עמדו וחיכו לפצועים שלא הגיעו"

בווידאו: מסוק לפינוי פצועים נוחת בביה"ח איכילוב בתל אביב/סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גם את מערכת הבריאות תפסה מלחמת "חרבות ברזל" לא מוכנה. ההלם והכאוס במשרד הבריאות העמידו פצועים בסכנת חיים, בגלל כישלון טוטאלי בוויסות שלהם בין בתי החולים בארץ. כך יצא שרובם הגיעו לסורוקה בבאר שבע, שם טופלו עד עכשיו כ-700 פצועים ולברזילי באשקלון, הקטן יחסית, הובהלו 439 פצועים בדרגות חומרה שונות, 260 מהם לחדר הטראומה, שצר היה מלהכיל אותם.

שני המרכזים הרפואיים האלה, בבאר שבע ואשקלון, אינם ערוכים לקבלת פצועים בסדר גודל כזה בבת אחת, ולכן בברזילי, למשל, חיכו פצועים קשה בהחייאה במשך שעה וחצי באמבולנסים בפתח בית החולים בגלל מחסור במקום. מד"א, שמקבל את הוראות הפינוי ממשרד הבריאות, לא הורשה לפנות אותם לבית חולים אחר במרכז.

באין מושיע, משפחות רבות שכרו אמבולנסים פרטיים על חשבונן או פינו אותם במכוניות שלהן לבילינסון, שיבא ואיכילוב, שם חיכו צוותים בכוננות חירום משעות הבוקר המוקדמות. אגב, משרד הבריאות הוציא את ההנחיה הרשמית הראשונה שלו לבתי החולים במרכז רק בסביבות השעה עשר בבוקר.

פצועים מפונים לבית החולים סורוקה. 7 באוקטובר 2023. שלומי הלר
פצועים מפונים לבית החולים סורוקה/שלומי הלר

אבל המחדל לא מסתיים כאן. הפצועים המשיכו לזרום כל העת לבאר שבע ואשקלון למרות העומס, ובמרכזי העל - איכילוב, שיבא, בילינסון ואפילו ברמב"ם - התחננו למשרד הבריאות שיטיסו אותם אליהם. מסוקי הפינוי סירבו בתחילה לנחות במנחת של איכילוב, שנמצא על גג אחד המבנים, למרות שניתן אישור מפורש לכך, והמשיכו לכיוון שיבא ובילינסון. רק אחרי צעקות של פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים, על נציגי משרד הבריאות, החלו לנחות גם שם. בבתי החולים אומרים, שלאף אחד לא היה מושג כמה פצועים יש בכל מסוק, דבר שהקשה על הצוותים שחיכו לקבל אותם.

מי שהיה אמור לנהל את האירוע ולווסת את החולים באופן שקול בין בתי החולים, על מנת שיקבלו את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, הוא אגף החירום במשרד הבריאות, האחראי על הערכות מערך האשפוז ומגן דוד אדום, לקליטה באירועים רבי נפגעים. מי שאחרי על הפעילות בשעת חירום זו "הרשות העליונה לאשפוז", המורכבת מנציגי משרד הבריאות, חיל הרפואה וקופות החולים, בראשותו של מנכ"ל משרד הבריאות. היא זו שאמורה לנהל לוגיסטית את האירוע.

אלא שמתברר שעברו שעות יקרות עד שהרשות התכנסה והכאוס השתולל. "העברה של כל כך הרבה פצועים לבתי חולים שאין להם יכולת לטפל בכמות זו - משמעותה רפואה לא טובה", אומר גורם בכיר במערכת הבריאות. צריך להיות יחס מסוים בין מטופלים למטפלים. אפשר היה להבין מצב כזה, אילו היה כאן אירוע רב נפגעים בכל רחבי הארץ, ואז באמת שאין ברירה, חייבים להתפשר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פצועים מפונים לבית החולים סורוקה. 7 באוקטובר 2023. שלומי הלר
סורוקה/שלומי הלר

"אבל כשעומדים צוותים מהטובים בעולם ומחכים לפצועים שלא מגיעים בגלל כשל ניהולי, זה מחדל שעולה בחיי אדם. במקום לנתב 50 פצועים קשה לכל אחד מבתי החולים הקרובים, להשאיר מיטות פנויות למקרי חירום קיצוניים, ולפזר את השאר בצורה מושכלת בין שאר בתי החולים, שנמצאים במרחק של שבע דקות טיסה, פצועים חיכו באמבולנסים שתתפנה מיטה".

בכירה באיכילוב אמרה לוואלה! שלא יכול להיות שבשיבא יהיו כמה עשרות פצועים ובאיכילוב רק 17, כשיש מקומות פנויים באורטופדיה, טיפול נמרץ וכירורגיה. "הגיע אוטובוס מלא פצועים שחיכו שעות. לוחם מיחידה מובחרת שנפצע בכתף הגיע אלינו בכוחות עצמו בשתיים בלילה, אחרי שבסורוקה הוחלט שאין זמן לנתח אותו, כי היו פציעות חמורות משלו. אחד המומחים הגדולים בעולם שנמצא בצוות שלנו, ניתח אותו באופן מיידי והציל לו את הכתף. זה מחדל על מחדל על מחדל. חוסר ניהול נכון של משאבים. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כאן באירוע רב נפגעים ורב זירתי".

כבר אחרי מלחמת לבנון השנייה, כתב מבקר המדינה דו"ח חריף על היערכות משרד הבריאות לשעת חירום ובדו"ח המעקב שלו משנת 2014, עדיין נמצאו כשלים רבים. אחרי אסון מירון עלה שוב ויסות הנפגעים בביקורת שערך מתניהו אנגלמן, המבקר הנוכחי, במקביל לתחקיר של משרד הבריאות עצמו, שבו עלה שפצועים הופנו לבית החולים צפת, מבלי שהוחלט איזה מבתי החולים הסמוכים יהיה זה שממיין את החולים ומפנה אותם לבתי חולים אחרים. ושם, להזכיר, מספר הפצועים עמד על כ-150 בלבד ולא על קרוב ל-2,500 כמו במלחמה הנוכחית.

מה גם, שבשנת 2021 שבו התרחש אסון מירון, המנחת בשיבא היה בבינוי, בילינסון לא היה כשיר לנחיתת לילה ואיכילוב לקליטת מסוקי חיל האוויר. ב"חרבות ברזל" כל המנחתים היו שמישים, רק שבמשרד הבריאות לא מיהרו להשתמש בהם. רק בשעה שבע בערב נחת באיכילוב המסוק הראשון עם פצועים קשה מהדרום. גם המחסור באינפורמציה ואיסוף הנתונים הלקוי הקשה על מיון ופינוי הפצועים. יש להניח, שגם הפעם יידרש המבקר לחקור את הכשלים.

תגובת משרד הבריאות:

"השיקולים בוויסות שניוני לבתי החולים האחרים הם קליניים בלבד ועל פי הצרכים שבתי החולים משקפים וזאת על מנת לתת טיפול מיטבי לפצוע. לבתי החולים הגיעו חולים רבים שבית החולים, בתיאום עם משרד הבריאות, החליט שמצבם הרפואי לא מאפשר פינוי, ויש אפשרות לתת להם טיפול מיטבי בבית החולים, וגם אם יהיה צורך, לעוד מטופלים רבים אחרים והם אכן קיבלו מענה מיטבי.

חמ"ל משרד הבריאות נפתח לפני שבע בבוקר ביום שבת ופועל מאז 24/7.

בשעות הבוקר המוקדמות ביום שבת הנחה משרד הבריאות את בתי החולים בדרום הארץ לעבוד במתכונת חירום על כל המשתמע מכך. בתי החולים הונחו לשחרר חולים שאינם זקוקים להמשך אשפוז לביתם או למוסדות לאשפוז המשכי. משרד הבריאות נמצא בקשר עם כלל בתי החולים בארץ והנחה אותם להתכונן למעבר למתכונת חירום ככל שידרש. המשרד מקבל דיווחים שוטפים מבתי החולים והנהלת המשרד עובדת מאז שבת בבוקר סביב השעון על מנת לתת מענה מיטבי. ואכן - הציבור קיבל מענה רפואי מצוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully