וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפגישה חשאית בביירות: "איראן סייעה לחמאס לתכנן את המתקפה - ונתנה אור ירוק"

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 12:33

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי בכירים במשמרות המהפכה ייעצו לחמאס מאז אוגוסט כיצד להוציא לפועל את המתקפה המשולבת, והתכנית גובשה בכמה פגישות בביירות שבהן השתתפו בכירים מאיראן, חיזבאללה וחמאס. בטהראן ובחמאס הכחישו, וכך גם בצה"ל

בווידאו: בעזה חוגגים את המתקפה על ישראל/תיעוד ברשתות חברתיות

גורמי ביטחון איראניים עזרו לחמאס בתכנון מתקפת הפתע, ונתנו לה אור ירוק במהלך פגישה בביירות ביום שני האחרון - כך אמרו הערב (ראשון) בכירים בחמאס וחיזבאללה לוול סטריט ג'ורנל. צה"ל הכחיש את הדיווח.

לפי הגורמים ששוחחו עם העיתון האמריקני, בכירים במשמרות המהפכה ייעצו לחמאס מאז אוגוסט כיצד להוציא לפועל את המתקפה המשולבת מהקרקע, האוויר והים. התכנית גובשה בכמה פגישות בביירות שבהן השתתפו אנשי משמרות המהפכה, חיזבאללה וחמאס.

גורמים אמריקניים אמרו שהם טרם ראו הוכחות למעורבות ישירה של איראן. "לא ראינו נוכחות שאיראן הנחתה או עומדת מאחורי ההתקפה הזו, אבל ללא ספק יש קשר ממושך", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן לרשת CNN. גורם אמריקני אמר לוול סטריט כי אין בידיהם מידע המאמת את הדיווח שלהם לגבי אותה פגישה מכרעת. עם זאת, גורם אירופי ויועץ לממשלת סוריה נתנו תיאור דומה למעורבות של איראן שקדמה למתקפת חמאס.

המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, נפגש עם המנהיג העליון של חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה, בטהראן, איראן, 21 ביוני 2023. רויטרס
המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, נפגש עם המנהיג העליון של חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה, בטהראן, איראן, 21 ביוני 2023/רויטרס

בחמאס ובאיראן הכחישו את הדיווח. מחמוד מירדוואי, בכיר בחמאס, אמר כי הארגון תכנן את המתקפה לבדו. "זאת החלטה פלסטינית ושל חמאס", אמר. דובר של המשלחת האיראנית באו"ם אמר כי טהראן תומכת במתקפה, אך לא הנחתה אותם. "ההחלטות של ההתנגדות הפלסטינית הן לחלוטין עצמאיות וקשורות לזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני", אמר. "אנחנו לא מעורבים בתגובה הפלסטינית, שנלקחה על ידי פלסטין בעצמה".

איראן נזהרת מלקשור את עצמה בפומבי למעורבות במלחמה, מחשש להיגרר בעצמה לסכסוך אזורי. מאחורי הקלעים, אמרו בכירים בחמאס ובחיזבאללה וגורם איראני, התכנית היא ליצור איום על ישראל מכל החזיתות - חיזבאללה והחזית העממית לשחרור פלסטין מהצפון, וחמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה ובגדה.

אף שבישראל אומרים כי טהראן מעורבת בעקיפין לאור תמיכתה המתמשכת בחמאס, שהודה בפומבי כי הוא מקבל תמיכה מהרפובליקה האסלאמית. מוקדם יותר היום, נשיא איראן איברהים ראיסי שוחח היום עם מנהיגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ואמר בהמשך כי טהראן תומכת ב"זכותם של הפלסטינים להגן על עצמם" וכי "הישות הציונית ותומכיו הם המקור לחוסר היציבות באזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, 2 בספטמבר 2023. תקשורת חיזבאללה, אתר רשמי
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, תקשורת חיזבאללה

הבכירים בחמאס וחיזבאללה אמרו כי איראן הניחה בצד סכסוכים אזוריים אחרים, כמו המלחמה בתימן שבה מעורבת גם ערב הסעודית, כדי להקצות את משאביה לתיאום וחימוש ארגוני הטרור הנלחמים בישראל. "אנחנו עכשיו חופשיים להתמקד בישות הציונית", אמר הגורם האיראני. "הם עכשיו מבודדים מאוד".

איראן, חמאס וחיזבאללה רמזו בחודשים האחרונים כי הם מעריכים שישראל חלשה יותר מאי-פעם, בשל המשבר הפנימי סביב ההפיכה המשפטית שהובילה ממשלת נתניהו. בנוסף לכך, הם ככל הנראה רצו לפגוע במאמצי הנורמליזציה המתקדמים בין ישראל לערב הסעודית, שאותם מובילה וושינגטון. איראן חוששת שהרחבת הסכמי אברהם בין ישראל למדינות המפרץ השכנות לה יבודדו אותה, ובכיריה אמרו בשבועות האחרונים כי הנורמליזציה תיכשל.

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, באוניברסיטת טהראן, איראן, 1 בינואר 2021. רויטרס
מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, באוניברסיטת טהראן, איראן, 1 בינואר 2021/רויטרס

מי שעומד בראש המאמצים לאחד את ארגוני הטרור תחת פיקוד אחד הוא מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני. קאני, לפי וול סטריט ג'ורנל, החל בתיאום ביניהם במהלך פגישה שנערכה בלבנון באפריל, כשחמאס החל לראשונה לעבוד בתיאום הדוק יותר עם חיזבאללה וארגונים אחרים.

באותו החודש, במהלך פסח, שוגרו מטחי רקטות כבדים מלבנון ומעזה, תחת הנחיית איראן. "זו הייתה הצלחה מסחררת", אמר הבכיר.

לפי הדיווח, אנשי חמאס נועדו עם הנהגת כוח קודס לפחות פעם בשבועיים בלבנון מאז אוגוסט, כדי לדון במתקפה ובשלבים הבאים. קאני נכח בחלק מהפגישות האלו, בהשתתפות מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה וסגן מנהיג חמאס סלאח עארורי. גם שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, השתתף בלפחות שניים מהמפגשים.

השאלה הגדולה שנותרה היא אם חיזבאללה ייכנס לעימות בימים הקרובים, אחרי שמוקדם יותר תקף באופן סמלי מוצבים בהר דב. גורם המעורה בנושא אמר לוול סטריט ג'ורנל כי מצרים, שמנסה לתווך בין הצדדים, הזהירה את ישראל כי כניסה קרקעית לעזה תוביל לתגובה של חיזבאללה ולפתיחתה של חזית שנייה.

מנהיגי חמאס קראו כבר בשעות הראשונות למלחמה לפתיחתן של חזיתות נוספות, והפצירה בערביי ישראל ובתושבי הגדה להצטרף ללחימה. עד כה, לא נרשמו מראות דומים לאלו שנראו בערים המעורבות במבצע "שומר החומות" ב-2021.

הבכיר האיראני אמר, כי אם איראן תותקף, היא תגיב במתקפת טילים על ישראל מלבנון, תימן ואיראן ותשלח לוחמים איראנים מסוריה לישראל כדי לתקוף ערים בצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully