וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשתות החברתיות והחרדה: זינוק של מאות אחוזים בפניות למוקדי הסיוע

עודכן לאחרונה: 8.10.2023 / 21:31

אלפי שיחות התקבלו במוקדי הסיוע מאז פרוץ המלחמה בעזה. בער"ן מסבירים כי אחד האתגרים המרכזיים הוא הסרטונים ברשתות החברתיות וקוראים להימנע מצפייה. בנט"ל מספרים על אופי שיחות שלא היה מוכר בעבר: "מצריך התמודדות איתנה". זו רשימת הטלפונים לקבלת סיוע

בווידאו: יוזמה אזרחית לאיסוף מזון וציוד לחיילי צה"ל ולאזרחים בדרום/צילום: דניאל פרבר-בל

מוקדי הסיוע של העמותות וקופות החולים מדווחים על גידול של מאות אחוזים בבקשות לסיוע נפשי בעקבות המלחמה בדרום. השיחות הגיעו מאנשים שהמצב הביטחוני עורר בהם מצוקה נפשית, אזרחים שחוששים לצאת מהבית, נפגעי חרדה ממטחי הטילים ונפגעי חרדה באזורים שהיו בהם אירועי לחימה. בנוסף, משפחות והורים לנעדרים שפנו במטרה לקבל סיוע נפשי לאחר שהקשר שלהם עם קרוביהם נותק, מבקשות גם הן סיוע נפשי.

בווידאו: המונים הגיעו לחמ"ל הנעדרים בתקוה לקבל מידע על יקיריהם/ביני אשכנזי

אפרת שפרוט, מנכ"לית עמותת נט"ל, אומרת שהשיחות קשות מאוד: "קיבלנו ואנחנו ממשיכים לקבל אלפי שיחות לקו הסיוע בעקבות המצב הביטחוני הקשה. אנשים החוששים לצאת מבתיהם, הורים המבקשים כלים להתמודדות עם החרדה של הילדים. מדובר באופי שיחות שלא הכרנו בעבר, שיחות קשות מאוד שמצריכות התמודדות איתנה. פונים רבים מתקשרים במטרה שנסייע להם לעכל את המצב הקשה שנקלעו אליו, באיתור אחר בן משפחה, אזרחים הלוחשים מהממ"ד שנמצאים בסכנת חיים, או ממשפחות שבנם/בתם יצאו ללחימה".

שפרוט מסבירה על אופן הטיפול: "אנו מרגיעים את הפונים ומעניקים להם כלים להתמודדות עם החרדה ומסבירים להם שזאת תגובה נורמלית למצב לא נורמלי. אנחנו מנחים את ההורים כיצד לתווך את האירועים לילדים החרדים וכיצד לנרמל להם את המצב, ומדגישים את חשיבות מינון החשיפה לתקשורת, על מנת לשמור על החוסן. מודים למתנדבים ולצוות המקצועי המעולה של נט"ל שתחת אש מסייע לציבור ככ רחב. אנחנו כאן לכל צורך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שירי דניאלס. באדיבות המצולמת, באדיבות המצולמים
שירי דניאלס/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמת

גם עמותת ער"ן מדווחת על גידול בפניות לסיוע מאז שעות הבוקר ונכון לשעה 19:00 בערב, ישנו גידול של 700%. מעל ל-5,000 פניות מצוקה וחרדה הגיעו לקווי הסיוע של ער"ן מתחילת הלחימה. כמו כן, כמות המתנדבים בשירותי הסיוע של ער"ן תוגברה וכוללת עשרות רבות של מתנדבות ומתנדבים - פי 17 מימי שגרה.

ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן, אומרת כי אתגר מרכזי הוא הסרטונים ברשתות החברתיות. "אפשר לפתח ככה פוסט טראומה. זה מוכח כמזין ומסוכן", מסבירה ד"ר דניאלס. "ילדים קטנים ומתבגרים צופים בזה וזה יכול לפצוע ממש ונזק נוראי. צריך להוריד את המפלס החרדה. קודם כל לצמצם חשיפה אצל הילדים, אבל גם ההורים צריכים לשמש דוגמה ולא לפתוח כל סרטון. אנחנו שומעים בקו שפונים אלינו ואומרים - אני רוצה להפסיק ולא מצליח להתנתק. אפשר להתחיל לתרגל בלהוריד עוקב מאנשים מסוימים או לצרוך פחות חדשות".

"זה לא עוד סבב, זה קו שבר שחוצה את החיים שלנו לשניים", היא מבהירה. "זה משנה את התפיסה שלנו ואת החברה וגם את היכולת התמודדות שלנו. ובמיוחד את היכולת המסוגלות והתמודדות שלנו. אנחנו שומעים פניות על סיוטים קשים והתקפי חרדה. אנחנו כל הזמן בציר של בין חוסן לכאב וכדי לעבור את זה אנחנו צריכים להמשיך להיות מאוחדים".

שיירות טנקים לכיוון עוטף עזה. 8 באוקטובר. אבי רוקח
שיירות טנקים לכיוון עוטף עזה. 8 באוקטובר/אבי רוקח

גם צוותים בראשות עו"סים ועו"סיות ממשרד הרווחה והביטחון החברתי ומהרשויות המקומיות, נמצאים משעות הלילה במרכז המשפחות של פיקוד העורף בקריית שדה התעופה ומלווים משפחות בהליך האיתור של יקירהם. אתמול גייס המשרד עו"סים עם ניסיון בעבודה עם נפגעי טראומה ושכול שיועסקו במשמרות מסביב לשעון בליווי משפחות הנפגעים. במקביל תוגבר מוקד 118 בעובדים סוציאליים ומוקדנים למתן תמיכה וסיוע.

אפרת בן עז, הממונה על מוקד 118 מטעם משרד הרווחה, שאפשר לקבל שם תמיכה ומידע מסבירה: "בימים הראשונים מתקשרים למד"א או למשטרה. אחרי שהאירוע מחלחל והם מבינים שהם צריכים את העזרה הסוציאלית הנפשית או אפילו עזרה במזון או עם הילדים. אנחנו מוקד שנותן אינפורמציה שהציבור יכול להיעזר בה".

"הפעם אנחנו מקבלים פניות של אנשים שתקועים בבתים, שאין להם יכולת לקנות תרופות. אין לנו מושג איך האירוע הולך להתפתח אבל כבר תגברנו כוחות וצוותים, אנחנו עובדים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע - אנחנו עונים".

  • אם אתן.ם או מישהו קרוב זקוקים לאוזן קשבת, חווים מצוקה וקושי, אל תישארו לבד:
  • עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו בכל שעה ומכל טלפון 1201 והיכנסו לאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ לקבלת סיוע בצ'אט או וואטסאפ.
  • מוקד 118 של משרד הרווחה תוגבר בעובדים סוציאליים ומוקדנים למתן תמיכה וסיוע
  • משטרת ישראל ופיקוד העורף הקימו קו מידע למשפחות נעדרים וחללים במוקד 105
  • כללית - תמיכה נפשית בטלפון 2708* בשעות 07:00 עד 20:00
  • לאומית - דרך תלם בטלפון 054-9292273, מענה בוואטסאפ - 054-9299973. שעות הפעילות: 22:00-08:00. לאומית תפארת בית חם בערבית - 04-6111891 (8:00-17:00)
  • מכבי - דרך תלם בשעות 22:00-08:00 במספר 3028*
  • מאוחדת מוקד ארצי פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע בטלפון 3833*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully