וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין התקדמות ביוזמה לממשלת חירום. ליברמן: נצטרף - רק אם יחוסל חמאס

עודכן לאחרונה: 8.10.2023 / 19:33

יממה לאחר שהחלו הדיונים במערכת הפוליטית על הקמת ממשלת חירום, לא נרשמה התקדמות בשיחות. במחנה הממלכתי מוכנים להצטרף לממשלה אך נתניהו לא יצר עמם קשר. ביש עתיד דורשים לפטר את בן גביר ולשנות את הרכב הממשלה. וליברמן - דורש התחייבות לחיסול מוחלט של החמאס

תקיפות צה"ל ברצועת עזה 7.10.2023/שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

ללא התקדמות ביוזמה להקמת ממשלת חירום שהועלתה אמש (שבת) על הפרק עם פנייתו של ראש הממשלה נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. כעת, עם התבהרות קלה במצב הביטחוני, התייחס גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - שהתנה את הצטרפותו בהתחייבות נתניהו ושר הביטחון גלנט לחיסול מוחלט של החמאס וראשיו.

התנאי שמציב ליברמן הינו תנאי קשה עבור נתניהו, שטרם הכריז כי מטרת המבצע הינה מיטוט של שלטון חמאס, כפי שהצהיר בעבר. אתמול, הגיב גנץ להצעת נתניהו, וטען כי הוא מוכן להיכנס לממשלת החירום ללא תנאים מוקדמים - אולם עם התחייבות ל"שותפות והשפעה מהותית" על קבלת ההחלטות, ובכפוף להקמת מנגנון קבלת החלטות שיהיה מעל הקבינט המדיני ביטחוני.

"אני נכון להתייצב למערכה ולדון על הצטרפות של המחנה הממלכתי ובתקווה של מפלגות נוספות באופוזיציה לממשלה, מתוך כוונה להקים קבינט מלחמה,* שינהל את זירת הקרב מול עזה, ומול כל הזירות הנוספות. אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה, אנחנו נתייצב עד לסיומה. ואם יבחר שלא, מערכת הביטחון והממשלה יקבלו מאיתנו כמחנה ממלכתי גיבוי מבחוץ לכל צעד נחוש ואחראי", הודיע גנץ הערב על עמדתו, בהצהרה שמסר לציבור.

לפיד, לעומת זאת, התנה את הצטרפותו בפיטוריו לאלתר של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - תנאי שנדחה בשלב זה על ידי הליכוד - וכן בעריכת שינויים בהרכב הממשלה, לרבות הוצאתם של בן גביר וסמוטריץ' מקבלת ההחלטות. לפי הצעתו, אלו יוחלפו בפורום קטן ומקצועי שינהל את המערכה במקומם.

אביגדור ליברמן, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
התנאי של ליברמן - מיטוט חמאס/ראובן קסטרו
חיילי צה"ל מתארגנים ללחימה, 8 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
חיילי צה"ל מתארגנים ללחימה, 8 באוקטובר 2023/ראובן קסטרו

"נפגשתי עכשיו עם רה"מ נתניהו והודעתי לו שבמצב החירום הנוכחי אני נכון לשים בצד את כל המחלוקות ולהקים איתו ממשלת חירום מקצועית, מצומצמת, שתנהל את המערכה הקשה, המורכבת והממושכת העומדת בפנינו", אמר לפיד, שזו הפעם הראשונה בשנים האחרונות בה הביע נכונות להיכנס לממשלת נתניהו. "לא אעסוק עכשיו בשאלה מי אשם או למה הופתענו, זה לא הזמן. נעמוד מאוחדים מול אויבנו", הוסיף.

עוד הוסיף וטען כי רק הקמת ממשלת חירום מקצועית תבהיר לאויבנו שרובם המוחלט של אזרחי ישראלי מתייצבים מאחורי צה"ל ומערכת הביטחון. "הממשלה הזו תבהיר לעולם שעם ישראל מתאבד ומתייצב יחד מול האיום", אמר. "צריך לשים עכשיו את הפוליטיקה בצד לטובת ממשלת חירום שתנהל את המערכה הזו בנחישות, ולא תעסוק בשום דבר אחר עד לניצחון המלא על אויבנו"

הצעת הליכוד למפלגות האופוזיציה כוללת הצטרפות לממשלת אחדות רחבה במודל של מלחמת ששת ימים, אז מנחם בגין הצטרף לממשלת לוי אשכול כשר בלי תיק. נתניהו לא מוכן לעשות שינויים בהרכב הממשלה, אלא רק להרחיב את בסיס הלגיטימציה שלה למערכה צבאית נרחבת.

נכון לשעה זו, לא נוצר קשר נוסף בין לשכת נתניהו לגנץ או לפיד.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בנאום לאחר שעילת הסבירות עברה באופן סופי. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023. יואב דודקביץ, TPS
דרישתו של לפיד למדר את בן גביר מהממשלה - נדחתה על ידי הליכוד/TPS, יואב דודקביץ
נתניהו נושא הצהרה. לע"מ, אתר רשמי
נתניהו נמנע מהתחייבות לחסל את חמאס/אתר רשמי, לע"מ

חמאס פתח במתקפת פתע על ישראל שכללה ירי מתמשך של אלפי רקטות לדרום ולמרכז הארץ וכן חדירה של מאות מחבלים פלסטינים מרצועת עזה ליישובים באזור הדרום. יותר מ-600 בני אדם נרצחו, ומשרד הבריאות עדכן כי כ-2,000 פצועים מטופלים בבתי החולים. גורמים בצה"ל דיווחו כי חמאס החזיק בכמה יישובים בעוטף עזה. דובר צה"ל אישר כי ישנם חטופים ישראלים שהועברו לשטח עזה, והוסיף: "נתחקר את עצמנו בהמשך, עכשיו אנחנו במלחמה".

לכל העדכונים על המלחמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully