וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידות אדמה קטלניות באפגניסטן: כ-2,000 נהרגו ו-9,000 נפצעו במערב המדינה

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 10:08

הריסות אחרי רעידת אדמה במערב אפגניסטן/טוויטר

יותר מ-2,000 בני אדם נהרגו בכמה רעידות אדמה שפקדו את מערב אפגניסטן, ויותר מ-9,000 איש נוספים נפצעו - כך מסר היום (ראשון) ממשל טליבאן. זאת אחת מרעידות האדמה הקטלניות ביותר שפקדו את המדינה ההררית בשנים האחרונות ואת העולם השנה. לפי המכון הגיאולוגי של ארצות הברית, מוקד הרעשים היה 35 ק"מ צפונית-מערבית לעיר הראת, ואחת מהן הגיע לעוצמה של 6.3.

ג'אנאן סאייק, דובר המשרד לניהול מצבי חירום, אמר כי 2,053 בני אדם נהרגו, 9,240 נפצעו ו-1,320 בתים ניזוקו או נהרסו. לדבריו, עשרה צוותי חילוץ היו באזור, הגובל באיראן. בפברואר, כ-50 אלף איש נספו ברעידות אדמה עוצמתיות בטורקיה ובסוריה.

גורם במשרד הבריאות בהראת, שהזדהה בשם ד"ר דניש, אמר כי יותר מ-200 הרוגים הובאו לבתי חולים שונים. הוא הוסיף כי רובם היו נשים וילדים. לדבריו, הגופות "נלקחו לכמה מקומות - בסיסים צבאיים, בתי חולים". בתיעודים ברשתות החברתיות נראו מיטות שהוצבו מחוץ לבית החולים המרכזי במחוז כדי לקלוט את הקורבנות הרבים.

סוהיל שאהין, ראש הלשכה הפוליטית של טליבאן בקטאר, אמר לתקשורת כי יש צורך דחוף במזון, מי שתייה, תרופות, בגדים ואוהלים לחילוץ ולסיוע הנפגעים. בתמונות מהרשתות החברתיות נראו כמו נזקים שנגרמו לצריחים של מסגד עתיק מימי הביניים בעיר.

לאפגניסטן, המוקפת הרים, חוותה רעידות אדמה חזקות לאורך ההיסטוריה שלה, רבות מהן באזור הינדו-כוש ההררי הגובל בפקיסטן. מניין ההרוגים, שקפץ מ-500 שדווחו הבוקר על ידי הצלב האדום, מזנק בדרך כלל עם הגעת מידע מהאזורים הנידחים יותר במדינה, שבה עשורים ארוכים של מלחמה הותירו תשתיות הרוסות ופעולות סיוע וחילוץ הן משימה קשה.

נזקי רעידת אדמה במערב אפגניסטן, 8 באוקטובר 2023. טוויטר, צילום מסך
ההריסות באפגניסטן אחרי רעידת האדמה/צילום מסך, טוויטר

מערכת הבריאות של אפגניסטן, הנשענת כמעט לחלוטין על כספים זרים, סבלה מקיצוצים קשים בשנתיים שחלפו מאז השתלט טליבאן על המדינה. מאז, סיוע בינלאומי רב, שהיווה את עמוד השדרה של הכלכלה האפגנית, הופסק.

דיפלומטים וגורמי סיוע אומרים כי החששות מההגבלות שהטיל טליבאן על נשים ולאור משברים הומניטריים אחרים בעולם הובילו לקיצוץ בתרומות. הממשלה האסלאמיסטית של טליבאן הורתה לרוב עובדות הסיוע האפגניות להפסיק לעבוד, פרט למגזרי הבריאות והחינוך.

באוגוסט, דובר הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אמר כי הארגון צפוי להפסיק את תמיכתו הכספית ב-25 בתי חולים אפגניים בשל מגבלות מימון. לא ברור אם בית החולים בהראת נכלל ברשימה זו.

רעידות האדמה עוררו בהלה בהראת. "אנשים עזבו את בתיהם, כולנו ברחובות", כתבה נסימה, תושבת העיר, במסרון ששלחה לרויטרס אתמול. היא הוסיפה כי העיר חותה רעידות משנה.

במקביל, ארגון הבריאות העולמי אמר היום כי בסך הכול יש 202 מתקני בריאות ציבוריים במחוז הראת, ואחד מהם הוא בית החולים המחוזי הגדול שאליו פונו 500 נפגעים. לדברי ארגון הבריאות העולמי, רובם המכריע של המתקנים הם מרכזי בריאות קטנים יותר, וקשיים לוגיסטיים מעכבים את פעילותם, במיוחד באזורים מרוחקים.

"בעוד פעולות החיפוש וההצלה נמשכות, הנפגעים באזורים אלה טרם זוהו במלואם", אמרו בארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully